تبیان، دستیار زندگی
در هر مسابقه فوتبالی جدا از مسایل فنی و روحی و حوادث غیر‌مترقبه، نقش ستاره‌های دو طرف هم در تعیین نتیجه این مسابقه از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند سرنوشت مسابقه را عوض كند .......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ستاره های داربی اینها هستند

شیث و مجیدی

بخش ورزشی - در هر مسابقه فوتبالی جدا از مسایل فنی و روحی و حوادث غیر‌مترقبه، نقش ستاره‌های دو طرف هم در تعیین نتیجه این مسابقه از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند سرنوشت مسابقه را عوض كند. هرچند طی سال‌های اخیر به نمایش‌های بی‌بو و خاصیت و تساوی‌های مكرر دو تیم عادت كرده‌ایم ولی بنا به رسم قدیم چند چهره شاخص دو تیم را زیر ذره‌بین می‌بریم، باشد كه سرخابی‌های پایتخت ترك عادت كرده و تصمیم بگیرند چهره واقعی خود را به نمایش بگذارند.

به گزارش گروه ورزشی تبیان؛ البته پیش از رفتن به سراغ ستاره‌های دو تیم ذكر این نكته را ضروری می‌دانیم كه این مسابقه ویژه ارتباط زیادی با مسایل روحی، روانی و آمادگی ذهنی دارد و چه بسا نفر یا نفراتی كه اصلا در این مقال نامی از آنها برده نمی‌شود، تعیین‌كننده سرنوشت داربی 69 باشند، به شرطی كه سرنوشت مسابقه در میدان عمل تعیین شود و دو تیم بنا به عادت دیدارهای گذشته با ادای شرط‌اخوت، مروت را در قبال هواداران خود و بینندگان این مسابقه زیر پا نگذارند.

پرسپولیس

1 - كریم باقری: علی دایی روی قدرت و تجربه كاپیتان خود برای داربی حساب ویژه‌ای باز كرده است، حتی مقابل ملوان نیز بازی نکرد و به او استراحت داد تا باقری قوای جسمانی خود را  بازیابد. شوت‌های كریم می‌تواند در این مسابقه در كنار قدرت سرزنی و مدیریتش درون زمین مفید واقع شود. آقاكریم خیلی دوست دارد بار دیگر دروازه آبی ها را باز کند تا در خاطرات خوشی از آخرین داربی ها خود در ذهن هواداران پرسپولیس به جا بگذارد.

2 - شیث رضایی: یك رهبر تمام عیار در خط دفاعی برای پرسپولیس است و هنوز هواداران این تیم از بازی قدرتمندانه او در دیدار برگشت می‌گویند. شیث اعتماد به نفس نامحدودی دارد و باید مراقب باشد كه شوک دادن مجدد كار دستش ندهد. برای كاپیتان دوم پرسپولیس كه سابقه زدن گل به استقلال در اولین داربی عمرش را دارد، گلزنی دوباره می‌تواند خیلی مهم باشد ولی اولویت اول او پیروزی و گل نخوردن پرسپولیس است.

غلامرضا رضایی

3 - غلامرضا رضایی: حتی اگر آماده هم نبود، نامش می‌توانست باعث وحشت استقلالی‌ها شود، غلامرضا رضایی لیگ را خیلی خوب با پرسپولیسی ها شروع کرد اما در ادامه با مصدومیت مواجه شد تا کمی از روزهای خوب خود فاصله بگیرد. مهاجم سرعتی پرسپولیس مقابل ملوان باز هم گلزنی کرد تا نشان دهد در صورت اعتماد علی دایی می تواند اولین گل خود را در اولین داربی اش به ثمر برساند.

4 - محمد نوری : هافبك گلزن و طراح پرسپولیس هم برای این مسابقه كلی انگیزه دارد. حضور در اولین داربی، گلزنی و درخشش از جمله مواردی است که انگیزه محمد نوری را افزایش داده است. هواداران پرسپولیس به درخشش او و راه اندازی سرخ در خط هافبک امید فراوانی دارند

5 - محمد پروین: تعجب نكنید چون او قابلیت تبدیل شدن به چهره ویژه این داربی را دارد. در صورت تحقق این مسابقه می‌تواند انگیزه‌های بسیاری داشته باشد، چرا كه این روزها بدجوری به نیمكت پرچ شده است. اگر به عنوان ذخیره هم به میدان بیاید تفاوتی در قضیه ایجاد نمی‌شود. به هر حال هر نوع تقابل پروین با استقلال می‌تواند جذاب باشد.

استقلال

1 - فرهاد مجیدی: كاپیتان آبی‌ها در این فصل حسابی روی فرم و سرحال است و در بازی‌های اخیر چشم و چراغ خط حمله تیمش به شمار می‌رود. اگر داربی قبلی را فاکتور بگیریم فرهاد در تمام حضورهای قبلی‌اش در داربی پایتخت فروغ چندانی نداشته و حالا كه بسیار نقش قالی سلیمان را بازی می کند  می‌تواند یك خطر دائمی برای خط دفاع پرسپولیس محسوب شود. ضمن اینكه استفاده از او به عنوان گوش راست هم سمت چپ دفاع قرمزها را به مخاطره خواهد انداخت.

میلاد میداوودی و فرهاد مجیدی

2 - مجتبی جباری:  تقریبا هیچ‌كس را نمی‌توان در ایران پیدا كرد كه نداند نقطه قوت استقلال در مرکز زمین این تیم نهفته است و عامل آن هم حضور مجتبی جباری و ایمان مبعلی  است. شماره 8 استقلال این روزها در اوج بلوغ فوتبالی خود است و هر پاسش می‌تواند پایه‌گذار یك گل برای تیمش باشد. به هر حال اگر مجبتی جباری مصدوم نباشد !!! و به بازی برسد هر لحظه که پا به توپ شود می تواند نفس ها را در سینه حبس کند.

3 - میلاد میداوودی: این روزها امید همه استقلالی میلاد میداوودی است. مهاجمی که بهترین خرید فصل آبی ها لقب گرفت و توانسته است به تنهایی ضعف گلزنی آبی ها را مرتفع سازد. میداوودی مهاجمی است که علاوه بر قدرت حمل توپ، از ضربات ناگهانی خوبی هم برخوردار است و در صورت غفلت مدافعان پرسپولیس تنها یک لحظه برای مهاجم خوزستانی کافی است تا نیمی از ورزشگاه آزادی را غرق در شادی کند.

4 - ایمان مبعلی : بخش عمده‌ای از نمایش تهاجمی آبی‌ها به میزان آمادگی ایمان مبعلی بستگی دارد چون او در روزهای خوبش كه كم هم نبوده‌اند یك مهندس و طراح تمام عیار در میانه میدان استقلال است. این خوزستانی نقش مهمی در تنظیم میانه میدان استقلال و پایه‌ریزی حملات این تیم دارد. ایمان گرچه این فصل زیاد شوت نزده ولی شوتزن قابلی است و با توجه به تزلزل حقیقی روی شوت‌های از راه دور شاید تبدیل به چهره ویژه این داربی شود.

رضا سیگاری

گروه جامعه و ارتباطات