تبیان، دستیار زندگی
عبدالرشیدی، تنها خبرنگار ایرانی است كه موفق شده در سال 1986 با فیدل كاسترو مصاحبه‌ای اختصاصی داشته باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انقلابی‌گری به سبک فیدل کاسترو

فیدل کاسترو

مترجم كتاب «شرح زندگی شخصی فیدل كاسترو» گفت: ‌اهمیت این كتاب آن است كه خواننده در پایان اثر، تصویری كاملا متفاوت با آنچه از كاسترو در ذهن داشته، پیدا می‌كند، زیرا این كتاب اطلاعات ناگفته رهبر انقلاب كوبا را ارایه می‌كند.

علی‌اكبر عبدالرشیدی در گفت‌و گو با ایبنا، این نوشتار را متعلق به رهبر انقلاب كوبا دانست و افزود: این نوشتار شرح زندگی شخصی، تجربه‌های خصوصی و اطلاعات ناگفته مرتبط با زندگی رهبر انقلاب كوبا از بدو تولد تا زمان كناره‌گیری از قدرت اجرایی در كوباست.

وی افزود: كتاب مذكور با تمام كتاب‌ها و نوشته‌هایی كه تاكنون درباره كاسترو نگاشته شده، متفاوت است، به این دلیل كه اطلاعات محرمانه و منتشر نشده‌ای درباره انقلاب كوبا، ارتباطات كاسترو با مقامات آمریكایی و اتحاد شوروی را ذكر كرده است.

عبدالرشیدی با تاكید بر این كه اطلاعات موجود در این كتاب برخلاف كتاب‌های مشابه قبلی مبتنی بر شایعه و تبلیغات نیست، اظهار داشت: تلاش كاسترو در سرگذشت‌نامه خود مبتنی بر بسیاری از حقایق یا دروغ‌هایی می شود كه درباره او بیان شده اند.

مترجم این كتاب تنها خبرنگار ایرانی است كه موفق شده در سال 1986 با فیدل كاسترو مصاحبه‌ای اختصاصی داشته باشد

وی مهمترین بخش كتاب را تشریح «حكایت خلیج خوك‌ها» در اوایل دهه 1960، قرار گرفتن جهان در پرتگاه جنگ اتمی تمام عیار و چگونگی كشته شدن چه‌گوارا در بولیوی دانست و یادآور شد: در پایان این نوشتار، كاسترو با قلمی شاعرانه احساس خود را درباره دوستان و تمام زمان از دست رفته و همچنین درباره زندگی پس از مرگ خود تشریح كرده است.

مترجم این كتاب تنها خبرنگار ایرانی است كه موفق شده در سال 1986 با فیدل كاسترو مصاحبه‌ای اختصاصی داشته باشد. وی در مقدمه این ترجمه شرح چگونگی مصاحبه را همراه با عكسی از آن انتشار داده است. عبدالرشیدی طرح روی جلد كتاب را جذاب و اثر رضا گنجی برشمرد و تاكید داشت: این كتاب كمی پس از كناره‌گیری كاسترو از قدرت در دو جلد به زبان اسپانیایی منتشر شد، اما كاسترو معتقد است كه این دو جلد بسیار حجیم و سنگین است و به همین علت به توصیه خود او، نسخه‌ای مختصر به زبان انگلیسی در دی ماه گذشته، ژانویه 2010، منتشر شد.

وی با بیان این كه نویسنده در مقدمه كتاب، روش تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات نگارش كتاب را طی یك دوره طولانی و مفصل شرح داده است، اظهار داشت: ‌اهمیت این كتاب در آن است كه خواننده در پایان، تصویری كاملا متفاوت با آنچه از كاسترو در ذهن داشته، پیدا می‌كند. نویسنده مكرر به صداقت خود تاكید می‌ورزد و در بخش‌های مختلف كتاب به اشتباهات فاحش، رفتارهای نادرست، كشتارها و اعدام‌هایی كه با تعصب از آن یاد می‌كند، اشاره كرده است.

فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا در شهر بیران واقع در استان سابق اورینته به دنیا آمده است. خانواده‌ی او از زمین‌داران مرفه بودند. او بعد از گذراندن دوره ابتدایی در روستا به مدرسه‌ای خصوصی واقع در شهر سانتیاگو د کوبا و بعد هاوانا رفت و سپس از دانشکده حقوق دانشگاه هاوانا فارغ‌التحصیل شد.

کاسترو زمانی که دانشجو بود به یک گروه دانشجویی پیوست که علیه فساد سیاسی مبارزه می‌کرد. او در سال ۱۹۴۷ عضو حزب مردم کوبا شد که به حزب ارتدوکس هم شهرت داشت. او سپس رهبر جناح چپ حزب شد و همان سال داوطلب عضویت در یک گروه مسلح برای مبارزه علیه دیکتاتوری "رافائل تروخیو" در جمهوری دومینیکن شد.

او سرانجام توانست در سال ۱۹۵۹، نظام دیکتانوری کوبا را شکست دهد.


گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی