تبیان، دستیار زندگی
کویر، معجره طبیعت جایی که با روزهای گرم وسوزان و شب های ساکت و آرام با آسمان تماشایی پرستاره اش زیبایی حیرت انگیزی دارد که زبان از توصیف آن قاصر است باید خود قدم در شن های نرم و داغ آن بگذاری و با چشمان خود تپه های شنی با ترکیب رنگ های خیره کننده آن که
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روستایی سبز دردل کویر

گرمه


کویر، معجره طبیعت جایی که با روزهای گرم وسوزان و شب های ساکت و آرام با آسمان تماشایی پرستاره اش زیبایی حیرت انگیزی دارد که زبان از توصیف آن قاصر است...

باید خود قدم در شن های نرم و داغ آن بگذاری و با چشمان خود تپه های شنی با ترکیب رنگ های خیره کننده آن که با کوچکترین وزش بادی به رقص در می آیند را ببینی تا عظمت و زیبایی کویر را درک کنی.


روستای گرمه

در کویر مرکزی، پهناورترین کویر ایران روستای دیدنی گرمه با قدمت چند هزارساله قرار دارد که به دلیل جاذبه های فراوان میزبان گردشگران و جهانگردان بسیاری است. آب و هوای این روستا گرم و خشک است و در فصل های بهار، پاییز و زمستان دارای هوای بسیار خوبی است که مناسب سفر به این منطقه می باشد.

گرمه

خانه های گرمه بر روی تپه های خاره بنا شده است که چشم اندازی زیبای به نخلستان های پربرکت این منطقه دارد. نخلستان هایی که محصول خرمای آنها به مرغوبیت معروف است. با سفر به گرمه می توانید باغات نارنج، انجیر، بادام، انگور و چشمه معدنی و تالابی را که در اثر این چشمه پدید آمده و توسط  نخل های بلند محصور شده است ببینید و با قدم زدن در کوچه پس کوچه های تنگ و پر پیچ و خم این روستا و دیدن معماری مناطق کویری نهایت لذت را ببرید.

گرمه

کویر پر برکت

نکته جالب و دیدنی این سفر قرارگیری روستای سبز گرمه با آب روان، نخل های فراوان و مزارع در مجاورت منطقه ای کاملا کویری است که به همین دلیل زیبایی آن را دو چندان کرده است.

از مهمترین آثار تاریخی این روستا می توان به قلعه ای استوار و کهن با دیوارهای بلند و مستحکم اشاره کرد که به قلعه گرمه شهرت دارد، این قلعه 4 طبقه که متعلق به دوره ساسانیان است درمرکزاین روستای تاریخی خودنمایی می کند.

گرمه

از دیگر دیدنی های این روستا می توان امامزادگان، مساجد قدیمی و تاریخی وصنایع دستی بسیار زیبای آن که بیشتر با برگ درخت خرما درست می شود اشاره کرد.

گرمه

راه دسترسی

مسیر دستیابی به گرمه از دو راه جاده یزد – طبس و سمنان – نایین امکان پذیر است. این روستا 700 کیلومتر با تهران و 200 کیلومتر با یزد فاصله دارد.  توصیه می کنیم در سفر به این روستای کهنسال و کویری لذت شتر سواری را از دست ندهید.

گرمه


گزوه گردشگری تبیان- مریم تجریشی