تبیان، دستیار زندگی
غرق شدگی بعلت فرو رفتن کامل مجاری تنفسی در آب یا مایع دیگری صورت می گیرد. غرق شدگان معمولا به دو علت می میرند یک خفگی (کمبود اکسیژن) و دیگری عوارضی که بعدا ایجاد شده و مربوط به وارد شدن آب در ریه هاست. کمبود اکسیژن خیلی زود به بیهوشی، توقف قلب و خرابی نسج
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نجات غریق باشید

غرق شدن


شاید برایتان پیش آمده باشد که در روزهای طوفانی دریا، یا در رودخانه های پرآب، شاهد غرق شدن شناگران و گردشگران باشید. در این شرایط دانستن اصول اولیه کمک به یک غریق می تواند  از  تلخ شدن سفرتان پیشگیری کند. 

غرق شدگی به علت فرو رفتن کامل مجاری تنفسی در آب یا مایع دیگری صورت می گیرد. غرق شدگان معمولا به دو علت می میرند یک خفگی (کمبود اکسیژن) و دیگری عوارضی که بعدا ایجاد شده و مربوط به وارد شدن آب در ریه هاست. کمبود اکسیژن خیلی زود به بیهوشی، توقف قلب و خرابی نسج مغز منجر می شود.


البته مدتی که یک نفر می تواند زیر آب زنده بماند، در اشخاص مختلف متفاوت است. مثلا یک غریق اگر در آب دست و پا بزند و هوائی را که در ریه ها دارد خارج کند پس از سه دقیقه خواهد مرد درصورتی که اگر هنگام غرق شدن سنکوپ کرده و بیهوش شده باشد، بطوری که در حرکات تنفسی او وقفه حاصل شده و ضربان قلب آهسته شود، ممکن است مدتی طولانی در مقابل مرگ مقاومت کند.

یادتان باشد که عمل قلب تا مدتی پس از قطع کار تنفس ادامه دارد. بنابراین حتی پس از چند ساعت ادامه تنفس مصنوعی ممکن است شخص غرق شده نجات پیدا کند.

برای نجات مغروق نباید حتی لحظه ای راتلف کرد و به محض نجات او باید این اقدامات را انجام داد:

1- ابتدا سر او را پائین برده به یک طرف بر می گردانیم و یک دست او را زیر سرش می گذاریم. اگر در سراشیبی قرار داریم، سر غریق را در قسمت پایین تر قرار می دهیم.

2- دو دست خود را حلقه وار به زیر شکم غریق برده او را از روی زمین بلند می کنیم و فشار می دهیم تا آب از ریه هایش به خارج بریزد. می توانیم او را طوری روز زانوان خود قرار دهیم که به شش ها فشار آمده و آب آنها خالی شود. چنانچه مغروق کودک باشد مچ پا های او را گرفته و او را وارونه نگه می داریم.

3- دهان مغروق را کاملا پاک کرده و اگر لجن، خزه یا علفی در حلق اوست، آن را خارج می کنیم. دندان مصنوعی هم شامل این قاعده می شود. یادتان باشد دهان بیمار باید کاملا خالی باشد.

4- نبض مغروق را در ناحیه گردن می گیریم تا مطمئن شویم جریان خون برقرار است یا خیر. در صورت لمس نشدن نبض ماساژ خارجی قلب را با تنفس مصنوعی توام می کنیم.

5- تنفس مصنوعی را شروع کرده و در هر دقیقه حدود 15 بار تنفس می دهیم تا تعداد آن برابر تنفس طبیعی باشد. تا یک ربع پس از پیدایش تنفس طبیعی نباید تنفس مصنوعی را قطع کرد.

6- اگر کمک دهنده دیگری در اختیار دارید، لباس های خیس مغروق را بیرون آورده و لباس خشک به او بپوشانید.

7- بدن بیمار را گرم نگه دارید تا از وارد شدن شوک به او جلوگیری شود.

8- زمانی که بیمار به هوش آمد نوشیدنی گرم و شیرینی به او بدهید و مانع از نشستن او شوید.


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی

منبع: pezeshkan.org