تبیان، دستیار زندگی
سید حسن نصرالله از همراهی خود با احمدی نژاد در این سفر خبر داده در حالی که وی سخنرانی ها و کنفرانس های خبری خود را به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می کند. این مساله نشان دهنده اوج اهمیت سفر احمدی نژاد به لبنان و مسرت بی پایان لبنانی هاست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به بهانه سفر احمدی نژاد به لبنان

اهمیت سفر به لبنان

نقشه لبنان

بخش سیاسی- امروز دکتر محمود احمدی نژاد، رییس جمهور اسلامی ایران در راس هیاتی عالی رتبه برای سفری دو روزه عازم  لبنان شدند . این سفر می تواند در تعمیق روابط دوجانبه و استحکام مقاومت اسلامی در منطقه بسیار موثر واقع شود اما باید دید که چه عواملی در این زمینه تاثیر گذار هستند.

لبنان یکی از کشورهای نارس در منطقه خاورمیانه است که پس از جنگ جهانی اول توسط دولت های فاتح جنگ (اتفاق مثلث) از امپراطوری عثمانی جدا و به عنوان کشوری مستقل معرفی شد که این امر نیز پس از کش و قوس ها و خونریزی های فراوان حاصل شد. از آن زمان به بعد این کشور همواره به عنوان حیاط خلوت بسیاری از کشورها مطرح شد و در مبادلات منافع ملی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای به عنوان یک گوشت قربانی دست به دست گشت. پس از تحمیل قانون اساسی ناعادلانه به مردم این کشور که در آن ریاست جمهوری از آن مسیحیان مارونی، نخست وزیری از آن مسلمانان سنی و ریاست مجلس سهم مسلمانان شیعی اعلام شد، همواره بسیاری از کشورها تمایل داشته و دارند تا از ظرفیت های خود برای تاثیرگذاری در این مقوله بهره گیرند و افراد نزدیک به خود را به قدرت برسانند. فرانسه به دلیل نفوذ تاریخی، فرهنگی و زبانی که دستاورد دوران استعمارش بر لبنان است، همواره به عنوان یکی از بازیگران اصلی سیاست خارجی و داخلی لبنان ایفای نقش کرده است. این مساله را می توان در عملکرد این کشور در جریان تشکیل دولت لبنان پس از جنگ 33 روزه و پایان دوره امیل لحود، رییس جمهور وقت این کشور مشاهده کرد. در این هنگام فرانسه به نمایندگی از غرب با جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی مذاکراتی را به صورت گسترده انجام داد. عربستان سعودی نیز یکی دیگر از بازیگران اصلی و صحنه گردان در لبنان است که این مساله را به دلیل نفوذ تاریخی در میان اعراب سنی و گرایش های گسترده مرحوم رفیق حریری به این کشور می توان ارزیابی کرد. اما بازیگر اصلی و تاثیرگذار دیگر در صحنه سیاسی لبنان کسی نیست، جز جمهوری اسلامی ایران که به عنوان مامن شیعیان منطقه و جهان و پدر معنوی حزب الله لبنان، قدرتمند ترین حزب اسلامی منطقه. ایران به دلیل حمایت های خود از مردم لبنان در طول سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف، تاثیرگذاری بسیاری را در این کشور داشته که امروزه این تاثیرگذاری به صورت یک رابطه عاطفی بین دو کشور جلوه گر شده است. شاهد این مدعا حمایت های گسترده مردم ایران از لبنانی ها در جریان جنگ 33 روزه و رای ممتنع لبنان به قطع نامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است.

سید حسن نصرالله از همراهی خود با احمدی نژاد در این سفر خبر داده در حالی که وی سخنرانی ها و کنفرانس های  خبری خود را به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می کند. این مساله نشان دهنده اوج اهمیت سفر احمدی نژاد به لبنان و مسرت بی پایان لبنانی هاست

امروز در این شرایط و با این قدرت و دایره نفوذ در منطقه و لبنان، رییس جمهور کشورمان به لبنان سفر می کند که پیش بینی می شود ثمرات و برکات زیادی را در بر داشته باشد. نمونه این مساله را می توان در درخواست برخی فعالان سیاسی لبنان برای دیدار احمدی نژاد با فعالان گروه 14 مارس مشاهده کرد. در این زمینه یکی از اعضای فراکسیون "لبنان اولا" در پارلمان لبنان از احمدی‌نژاد خواست تا در سفر به این کشور با مسوولان گروه 14 مارس گفت‌وگوی مستقیم و صریح داشته باشد. این درخواست را می توان هم به معنای مهر تاییدی بر تاثیرگذاری ایران در صحنه سیاسی لبنان و هم زمینه سازی برای نزدیکی گروه 14 مارس در کنار گروه 8 مارس به جمهوری اسلامی ایران ارزیابی کرد.

این سفر دارای چنان اهمیتی است که محور تمام توجهات در منطقه و جهان عرب و اسلام قرار گرفته و شبکه‌ی المنار وابسته به حزب الله هم در بیانیه‌ای از مردم لبنانی خواسته است  تا با ورود احمدی‌نژاد به بیروت در فرودگاه این شهر استقبال گرم و باشکوهی از وی داشته باشند و در بیانیه که به امضای حزب الله و جنبش امل رسیده خطاب به احمدی‌نژاد آمده است، "لبنان کشور مقاومت است نزد هموطنانت خوش آمدی."

احمدی نژاد و سیدحسن نصرالله

همچنین سید حسن نصرالله از همراهی خود با احمدی نژاد در این سفر خبر داده در حالی که وی سخنرانی ها و کنفرانس های  خبری خود را به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می کند. این مساله نشان دهنده اوج اهمیت سفر احمدی نژاد به لبنان و مسرت بی پایان لبنانی هاست.

در همین زمینه دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین درخصوص سفر رییس جمهور کشورمان به لبنان اظهار داشته است: احمدی نژاد به عنوان رییس جمهور ایران و نماینده انقلاب اسلامی به کشور ما می‌آید. وی تنها نماینده دوره‌ی ریاست جمهوری خود نیست، بلکه نماینده انقلاب اسلامی ایران است. از زمان پیروزی انقلاب اسلامی، ایران از لبنان، فلسطین و ملت‌های عربی، حمایت‌های معنوی و سیاسی زیادی کرده است و موضع محکمی در کنار آن‌ها اتخاذ نموده است. کافی است بگویم انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره)، قوی‌ترین هم‌پیمان اسرائیل در منطقه را که شاه به حساب می‌آمد، حذف کرد. این دستاورد برای انقلاب اسلامی کافی بود. ما از این مساله تشکر می‌کنیم اما آیا دولت‌های عربی نیز تشکر کرده‌اند؟ انقلاب فقط شاه را حذف نکرد بلکه هم‌پیمانی استراتژیک برای ملت‌های عربی و مقاومت نیز شد.

این اتخاذ موضع قوی ایران در منطقه علیه رژیم صهیونیستی ضمن دادن جان و توان به مقاومت قدرت های بسیاری را به لرزه افکنده است. از بین رفتن تاثیرگذاری غرب و به ویژه آمریکا در منطقه از جمله دستاورد های این اعلام موضع صریح و شفاف است که امروزه نیز شاهدیم خشم و غضب این دشمنان از این مقوله پایان نیافته است.

در همین زمینه روزنامه اماراتی البیان به نقل از منابع دیپلماتیک غربی نوشته است: واشنگتن، پاریس، لندن و بروکسل با اعمال فشار زیادی دولت لبنان را تشویق می‌کنند تا جلوی طرح حزب‌الله لبنان در فراهم کردن مقدمات سفر احمدی‌نژاد به مناطق مرزی را بگیرد.

این روزنامه افزوده است: دولت میشل سلیمان، رییس‌جمهور لبنان برای جلوگیری از انجام این سفر و بازدید از مناطق جنوبی لبنان تحت فشارهای زیادی از سوی کشورهای غربی قرار دارد؛ چراکه بازدید از قانا و بنت جبیل نارضایتی طرف اسرائیل را به همراه دارد و می‌تواند مقدمه‌ای برای وقوع جنگ در جنوب لبنان باشد.

علی رغم این قبیل تبلیغات منفی شخصیت‌های سیاسی و نمایندگان پارلمان لبنان با استقبال از سفر آتی رییس‌جمهور کشورمان به این کشور، جریان‌سازی آمریکا و رژیم صهیونیستی را بیانگر اهمیت این سفر دانسته اند

این در حالی است که یک مقام آمریکایی هم در گفت‌وگو با این روزنامه گفته است: دولت‌های فرانسه، انگلیس و واشنگتن مستقیما درخواست‌هایی را به میشل سلیمان برای ممانعت از انجام این بازدیدها اعطاء کردند.

البیان در ادامه به نقل از منابع آگاه لبنانی نوشته است: نگرانی از سفر رییس‌جمهور ایران به لبنان در راستای دو محور اصلی کمک‌هایی که ایران ارائه خواهد کرد و بازدید احمدی‌نژاد به مناطق جنوبی است.

این مساله چنان باعث عصبانیت غربی ها شده است که با خبرسازی های جعلی مدعی شدند احمدی نژاد در این سفر از جنوب لبنان به سوی اسراییل سنگ پرتاب خواهد کرد! سخنگوی وزارت امور خارجه با تکذیب این خبر گفته است: هدف از این خبر مشغول کردن ذهن جامعه بشریست و ما نباید اسیر این شیوه‌های تبلیغاتی شویم.

علی رغم این قبیل تبلیغات منفی شخصیت‌های سیاسی و نمایندگان پارلمان لبنان با استقبال از سفر آتی رییس‌جمهور کشورمان به این کشور، جریان‌سازی آمریکا و رژیم صهیونیستی را بیانگر اهمیت این سفر دانسته اند.

احمدی نژاد

در این زمینه علی فیاض نماینده حزب‌الله در پارلمان لبنان در گفت‌و‌گو با شبکه خبری العالم گفته است: سفر محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری اسلامی ایران به لبنان، بیانگر روابط خوب دو کشور است و جریان‌سازی‌های رژیم صهیونیستی علیه این سفر کاملا بی‌اساس است و حمایت ایران از لبنان در همه سطوح همچنان برقرار خواهد ماند.

سیمون ابی رمیا، رییس کمیسیون ورزش و جوانان در پارلمان لبنان نیز به شبکه العالم گفته است: سفر احمدی نژاد به لبنان به منزله سفر رییس جمهوری یک کشور دوست است؛ کشوری که در بحران‌ها یار و یاور لبنان بوده است. همه حرف‌ها و تهدیدهایی که درباره این سفر مطرح می‌شود مردود و غیرقابل قبول است، با این حال انتظار دیگری نیز نباید داشت زیرا این تهدیدها توسط دشمن لبنان بیان می‌شود.

این اعلام حمایت ها از سفر احمدی نژاد در کنار تهدیدات و جریان سازی های آمریکا و رژیم صهیونیستی ادامه دارد و آنچه از شواهد امر بر می آید از آینده روشن این سفر در تمامی حوزه ها و به ویژه مشارکت ایران در احداث سد و نیروگاه در لبنان حکایت دارد.

این سفر موقعیت تثبیت شده جمهوری اسلامی ایران در منطقه و لبنان را تحکیم می بخشد و با دیگر روسیاهی برای دشمنان تاریخی ملت های ایران، لبنان و مقاومت اسلامی را به دنبال خواهد داشت.

پوررشیدی/گروه جامعه و ارتباطات

تنظیم:سعید آقازاده