تبیان، دستیار زندگی
پذیرش وجود زباله در جهان امروز نه تنها اجباری است، بلکه تهدیدی است که می توان آن را با اندکی درایت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زباله‌ها عامل انتقال 118 بیماری

زباله

پذیرش وجود زباله در جهان امروز نه تنها اجباری است، بلکه تهدیدی است که می توان آن را با اندکی درایت به فرصت مبدل کرد.

در حال حاضر موضوع زباله در تهران بیش از دیگر شهرهای کشور، به یک خطر تبدیل شده است، به نحوی که هم جمع آوری آن بسیار هزینه بر است و هم دارای خطرات فراوانی برای سلامتی افراد می باشد.

بر اساس آمار شهرداری و محیط زیست، هر فرد در تهران بیش از 900 گرم زباله تولید می کند که هزینه جمع آوری و دفن اصولی هر تن زباله 3500 تومان تمام می شود. این در حالی است که از هر تن زباله، حدود 400 متر مکعب گاز گلخانه ای متصاعد می شود و 400 تا 600 لیتر شیرابه ی آلوده خارج می شود که هر لیتر شیرابه می تواند 4 هزار لیتر آب های زیر زمینی را آلوده کند و تاثیرات خطرناکی بر روی خاک باقی بگذارد.

از طرف دیگر این زباله ها می توانند عامل انتقال 118 نوع بیماری خطرناک به انسان باشند. همه این ها در حالی است که مقدار زباله ای که هر فرد در طول زندگی اش تولید می کند، در حدود 600 برابر وزن او در هنگام بلوغ کامل است!

اما امروزه زباله را نه به نام آشغال، بلکه به نام "طلای کثیف " می شناسند و علت این نام گذاری بدین سبب است که اگر بتوان با راهکارهای مناسب زباله ها را تفکیک کرد، دارای ارزش اقتصادی فراوانی خواهند شد.

آمارها نشان می دهد که ارزش اقتصادی زباله های تهرانی ها در طول یک سال، بالغ بر 115 میلیون دلار، یعنی بیش از 92 میلیارد تومان است، یعنی در صورت تفکیک اصولی، زباله نان 50 میلیون دلار ، مقوا 354 میلیون دلار، پلاستیک 30 میلیون دلار و زباله های آشپزخانه 55 هزار دلار برای کشور درآمد زایی خواهند داشت.

همین زباله ای که روزی چند کیلو در هر خانه تولید می شود، اگر به درستی مدیریت شود، هر چند به ظاهر ارتباطی با اقتصاد خانواده ندارد، ولی به دلیل اهداف کلانی که در پس آن نهفته است، سود آن به خانواده ها نیز باز می گردد.

سلامت نیوز

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط :

طلای کثیف

با انبوهی از زباله چه کنیم؟

زباله‌ های تر و خشک را جدا کنید

8 قدم برای کاهش زباله خانگی

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.