تبیان، دستیار زندگی
همه دوست دارند خانه‏شان تمیز و پاکیزه باشد. زندگی در خانه‏ای بدون آلودگی به حفظ سلامت افراد خانواده...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میکروب‌زدایی از خانه در 10 حرکت

برای از بین بردن آلودگی‏‏های خانگی از کجا شروع کنیم؟

گردگیری میز

همه دوست دارند خانه‏شان تمیز و پاکیزه باشد. زندگی در خانه‏ای بدون آلودگی به حفظ سلامت افراد خانواده کمک می‏کند. برای آنکه خانه‌ای پاکیزه داشته باشید کافی است به چند راه‌ حل ساده عمل کنید.

پاکیزگی نیز مانند هر کار دیگری قوانین خاص خود را دارد که در صورت رعایت آنها به راحتی از پس کارها برآمده و برای همیشه خانه‌ای پاک و پاکیزه خواهید داشت.

برای آشنایی با این قوانین مفید و کاربردی با ما همراه شوید.

لکه‌ها را در اولین فرصت پاک کنید

برای پاک کردن لکه‏ها امروز بهتر از فرداست. لکه‌ها وقتی تازه هستند، خیلی راحت‌تر پاک می‏شوند. پس در صورتی که روی رومیزی یا فرش یا دیوار لکه ای افتاده است سعی کنید فورا آن را پاک کنید. اگر تا فردا صبر کنید نه تنها باید ماده شوینده بیشتری مصرف کنید، بلکه به دلیل خشک شدن لکه، کار شما هم سخت‌تر خواهد شد و احتمال پاک شدن آن هم کمتر می‌شود.

در این میان تنها یک استثنا وجود دارد و آن هم لک گل و لای است. برای پاک کردن این لک بهتر است اجازه بدهید ابتدا لکه خشک شود و بعد آن را به کمک جارو برقی پاک کنید.

سطوح را از بالا به پایین پاک کنید

همیشه سطوح را از بالا به پایین تمیز کنید. برای شستن دیوارها ، قفسه‌ها ، پنجره‌ها و آینه‌ها بهترین کار ، تمیز کردن از بالا به پایین ست. در این حالت کثیفی از سمت بالا به سمت پایین می‌آید و شما به ترتیب آن را پاک خواهید کرد، اما اگر ابتدا پایین را تمیز کنید و سپس به سمت بالا بروید، احتمال دارد کثیفی از بالا به سمت قسمت‌های پاک شده سرازیر گردد و سطوح دوباره آلوده شوند. در ضمن فراموش نکنید قبل از آغاز کار، حتما گرد و خاک یا تارهای بسته شده ی کنار قفسه‌ها یا دیوارها را پاک کنید و کاملا گرد و خاک را بگیرید.

ابتدا از دستمال خشک و سپس از دستمال مرطوب استفاده کنید

قبل از پاک کردن، بهترین کار این است که ابتدا با کمک یک دستمال خشک، گرد و غبار را بگیرید. سپس با کمک یک دستمال مرطوب، لکه ‌ها و آلودگی‏هایی که با دستمال خشک پاک نمی‌شوند را تمیز کنید.

شوینده مناسب به کار ببرید

سعی کنید در درجه اول از مواد شوینده ملایم و دستمال‌های نرم برای شستشو کمک بگیرید و تنها در صورت لزوم به سراغ دستمال‌های زبر و شوینده‌ها و سفیدکننده‌های قوی بروید، چون شوینده‌های قوی به وسایل شما و از همه مهم‏تر، به پوست و ریه‏های شما آسیب می رسانند.

وقت کافی صرف کنید

برخی از مواد شوینده احتیاج به زمان دارند تا بتوانند کثیفی را کاملا پاک کنند. پس به آنها زمان لازم را بدهید و در این مدت برای خود کار دیگری پیدا کنید. در این صورت به جای استفاده از اسفنج‏های زبر و سیم ظرف‌شویی و صرف انرژی بیشتر تنها کافی است پس از رعایت زمان لازم یک اسفنج یا دستمال نرم روی سطح بکشید.

فراموش نکنید که عکس این موضوع هم صادق است و برخی مواد شوینده را باید بلافاصله پس از استفاده و قبل از خشک شدن آنها از روی سطح پاک کنید تا سبب چرک شدن سطح نشود.

اول همه وسایل مورد نیاز را فراهم کنید

قبل از آغاز کار بهتر است تمام وسایل مورد نیاز خود را آورده و در دسترس بگذارید تا مجبور نباشید مدام برای آوردن وسیله ی مورد نیاز، کار خود را تعطیل کنید. چهار پایه، جارو برقی، دستمال خشک و تمیز، سطل آب و دستمال مرطوب و مواد شوینده از جمله وسایل ضروری برای شستشو هستند.

اگر شک دارید، اول امتحان کنید

قبل از استفاده از ماده شوینده روی کل سطح ، ابتدا آن را روی قسمت کوچکی که در دید نیست امتحان کنید. این موضوع در رابطه با پاک کردن وسایل و اشیای جدیدی که شما از ثبات رنگ آنها مطمئن نیستید هم صادق است.

از پاک کردن وسایل خراب‌شدنی صرف‌نظر کنید

استفاده از آب و مواد شوینده می‌تواند سبب خرابی برخی وسایل شود، پس قبل از آغاز شستشو به نوع وسیله دقت کنید. برای پاک کردن صفحه مانیتور، عکس‌ها یا صنایع دستی گاهی استفاده از یک دستمال نیمه‌مرطوب، کافی است. استفاده از مواد شوینده با دستمال مرطوب می‌تواند به آنها آسیب برساند.

قبل از کار با شوینده‌ها، دستورالعمل روی آنها را بخوانید

شاید شما از نحوه کار با یک نوع شوینده یا نحوه شستشوی اشیا و وسایل داخل خانه اطلاع کامل داشته باشید، اما با این حال به شما توصیه می‌کنیم قبل از کار با یک نوع ماده شوینده، حتما دستورالعمل درج شده روی آن را بخوانید و سپس از آن استفاده کنید.

در ضمن حتما به برچسب اشیا و لباس‌ها هم قبل از شستشو دقت کنید تا مطمئن شوید قابل شستشو هستند یا نه و بدانید که نحوه پاک کردن آنها چگونه است.

مراقب سلامتی خود باشید

مواد شوینده حاوی مواد شیمیایی هستند که می‌توانند به چشم‌ها ، ریه ها و پوست شما آسیب برسانند. هنگام کار با شوینده‌ها فراموش نکنید حتما از دست‌کش و در صورت لزوم از ماسک و عینک محافظ استفاده کنید. پنجره‏ها را باز بگذارید تا هوای آزاد در محل جریان پیدا کند و تهویه مناسب وجود داشته باشد.

مواد شوینده گوناگون را با هم مخلوط نکنید (مثل وایتکس و جوهر نمک)، زیرا ترکیبات گازی سمی ایجاد خواهند کرد که به ریه شما آسیب می‌رساند و موجب بروز مسمومیت‏های شدید می شود.

ترجمه: محمدرضا علیزاده

منبع: ریدرز دایجست

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط :

ضدعفونی کردن محیط خانه و لوازم آن

راه‌کارهایی برای خانه تکانی سالم

تمیز کردن خانه بدون مواد شیمیایی!

خانه را بتکانید؛ سلامت را نه!

خانه تکانی یا سلامت روبی؟

هنگام خانه تکانی مراقب سلامتی تان باشید

صدمات بدنی در حین خانه تکانی

خطر مواد پاک‌ کننده خانگی

هشدارهای خانگی درباره مواد شوینده

انواع مواد ضدعفونی ‌کننده

آنچه تو را نکشد، قوی‌ترت می ‌کند!

خطرات آلاینده های خانگی

سلامت خود را نشویید

ظرف شویی به شیوه ی بهداشتی

پوست دست، فدای شستن ظرف!

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.