تبیان، دستیار زندگی
آلوئه (Aloe): این گیاه از جمله گیاهان گوشتی با شرایط نگهداری ساده است. برگ‌های سبز تیره آن تقریبا پهن، کشیده و گوشتی دندانه‌دار با لکه‌های سفید عرضی است که شکلی خط‌کشی شده به آن می‌دهد. این گیاه بر خلاف بسیاری گیاهان به نور مستقیم خورشید واکنش خوبی نشان م
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با شادابی همراه شوید

گیاهان در صورتی بر زیبایی خانه می‌افزایند كه شرایط نگهداری درست آنان را بدانیم. چند گیاه با شرایط نگهداری آسان را برایتان معرفی می‌کنیم، توجه به این اصول می‌تواند هماهنگی لازم را برای طراحی‌های منحصربه‌فرد و خلاقانه ایجاد كند.

آگلونما

1. آگلونما (Aglaonema): گیاهی با برگ زینتی و شرایط نگهداری نسبتا آسان است. برگ‌هایی پهن و کشیده با رنگ سبز نسبتا تیره دارد با لکه‌های شیری یا سفید و گاهی رنگ نقره‌ای در حاشیه آن مشاهده می‌شود. نور مستقیم به این گیاه آسیب می‌رساند و به نور متوسط نیاز دارد. به سرما بسیار حساس است، گرمای زیاد نیز باعث پیچیدگی برگ‌هایش می‌شود. آبیاری نسبتا زیاد در تابستان (هفته‌ای 3 بار) و کم در زمستان (هفته‌ای یک بار) نیاز دارد، آبیاری زیاد به‌خصوص در زمستان، برگ‌هایش را زرد می‌كند. گاهی لکه‌های سوختگی روی برگ‌ها ظاهر می‌شود که نشان از کمبود مواد غذایی است و با کود‌های گیاهی می‌توان این مشكل را رفع کرد.

2. کالادیوم (Caladium) یا فیل‌گوش: گونه‌های متعدد با رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی دارد. رنگ‌های سفید، قرمز، سبز و زرد در برگ گونه‌های مختلف دیده می‌شود و همچنین ترکیب این رنگ‌ها به صورت قرمز و سبز، سفید و سبز، قرمز و سفید، قرمز و زرد و سفید در این گیاه زیبا دیده می‌شود و شاید بتوان کالادیوم را سرآمد ترکیب رنگ در همه گیاهان دانست. برگ‌های پهن و نوک‌تیز این گیاه روی دمبرگ‌های طویل قرار دارند. این گیاه برای حفظ ترکیب رنگی برگ‌هایش به نور زیادی احتیاج دارد که البته نباید نور مستقیم و شدید باشد. نسبت به سرما حساس است و دمای بین 20 درجه در شب و 26 درجه در روز برایش مناسب است. رطوبت زیاد بر شادابی گیاه می‌افزاید، اما غبارپاشی مستقیم روی برگ‌ها شکاف و پارگی ایجاد می‌كند. هر ماه (به غیر از دوران استراحت) به کود نیاز دارد.

پتوس

3. پتوس (Scindapsus):این گیاه برگ‌های قلبی‌شکل نوک‌تیز دارد. رنگ برگ در گونه‌های ابلق، سبز روشن با لکه‌های شیری رنگ است. برای حفظ رنگ مطلوب لکه‌ها به نور نسبتا زیادی نیاز است. در صورتی كه بتوانید نیاز نوری، کودی و آبی گیاه را تامین كنید، برگ‌های چرمی و زیبا با فواصل کم روی ساقه تشکیل می‌شوند. رطوبت زیاد به‌خصوص به صورت بخار آب ولرم باعث بزرگ و ضخیم شدن برگ‌ها می‌شود. پتوس، هر دو تا سه ماه یک بار به كود نیاز دارد.

4. بگونیا (Begonia): بگونیا رکس از گونه‌های معروف این گیاه است که برگ‌های قلبی‌شکل دندانه‌دار با لبه‌های سبز تیره دارد با قسمت داخلی به رنگ‌های قرمز، خاکستری، بنفش و صورتی. گونه‌ای دیگر از بگونیا که در منازل زیاد دیده می‌شود، برگ‌هایی با رنگ سبز نسبتا تیره دندانه‌دار دارد. گاهی روی برگ‌هایش لکه‌های سفید دیده می‌شود و گل‌هایی کوچک صورتی نسبتا زیادی زیاد دارد. نور کم باعث کم‌رنگی برگ‌ها می‌شود. با شرایط دمایی خانه نسبتا سازگار است. در فصل زمستان به محلی خنک‌تر منتقل‌اش كنید.

کروتون

5. کروتون یا کرچک هندی (Codiaeum):گیاهی با برگ‌های نسبتا پهن و کشیده و دارای رنگ‌های متعددی از جمله قرمز، زرد، صورتی، قهوه‌ای، نارنجی و سبز. برگ‌های در ابتدای رشد سبز هستند، اما با ادامه رشد رنگ‌های دیگر به صورت لکه‌ای یا کلی در برگ ظاهر می‌شود. رگبرگ های اصلی و فرعی هم در آن به وضوح مشخص هستند و ساختار شبکه‌ای به برگ می‌دهند. نور زیادی احتیاج دارد، اما نور شدید به برگ‌ها آسیب می‌رساند و کمبود نور نیز رنگ‌های متنوع آن را از بین می‌برد. به آبیاری زیاد (حدود 2 تا 4 بار در هفته) نیاز دارد اما آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی ساقه می‌شود.

6. سانسوریا (Sansevieria): برگ‌های کشیده، بلند، ضخیم و گوشتی این گیاه، نام «زبان مادرشوهر» را به آن داده است! برگ‌ها بسیار زیبا و در گونه‌های ابلق، حاشیه زرد دارد. از مقاوم‌ترین گیاهان آپارتمانی است که گاهی ارتفاعش به حدود 75 سانتیمتر می‌رسد. این گیاه نسبت به خشکی بسیار مقاوم است و آب زیاد هم باعث پوسیدگی و از بین رفتن آن می‌شود. به نور کمی احتیاج دارد، اما نور زیاد را هم تحمل می‌کند. حرارت نسبتا بالایی می‌خواهد و به رطوبت زیاد نیاز ندارد.

7. پپرومیا (Peperomia): در فارسی به آن برگ‌قاشقی هم می‌گویند. رنگ برگ‌ها بسته به گونه‌اش، از سبز تیره تا روشن متغیر است. بعضی گونه‌ها برگ‌های زیبایی به صورت موجدار و قلبی‌شکل دارند و بعضی دیگر برگ‌های صاف و ابلق به صورت حاشیه‌ای یا خط‌های کرم رنگ در طول پهنک. با نور خیلی کم کاملا سازگار است. آبیاری کمی لازم دارد؛ در تابستان هفته‌ای یک بار و در زمستان هر دو هفته یک بار. برای تامین رطوبت مورد نیازش می‌توانید در هفته دو بار غبارپاشی انجام دهید.

8. سرخس (Nephrolepis): سرخس بوستونی، شاخه‌هایی کشیده تا حدود 80 سانتیمتر دارد که برگ‌های همیشه سبز به صورت مجعد و پرپشت روی آن قرار گرفته‌اند. از این گیاه زیبا می‌توان به عنوان آویز نیز استفاده کرد. به حرارت و نور متوسط نیاز دارد. در هنگام آبیاری نباید برگ‌ها را خیس کرد، چون از بین می‌روند. برای تامین رطوبت مورد نیاز آن می‌توان گلدان را در زیر گلدانی پر از آب قرار داد. به غلظت بالای مواد شیمیایی حساس است. بنابراین هر ماه یکبار کوددهی با کود کامل رقیق شده توصیه می‌شود.

آلوئه

9. آلوئه (Aloe): این گیاه از جمله گیاهان گوشتی با شرایط نگهداری ساده است. برگ‌های سبز تیره آن تقریبا پهن، کشیده و گوشتی دندانه‌دار با لکه‌های سفید عرضی است که شکلی خط‌کشی شده به آن می‌دهد. این گیاه بر خلاف بسیاری گیاهان به نور مستقیم خورشید واکنش خوبی نشان می‌دهد، با این حال در نور کم هم رشد طبیعی دارد. اگر در نور مستقیم قرار دهیم باید در غروب آبیاری انجام دهیم. به طور کلی در شرایط داخلی خانه، گیاهی مقاوم است.

ترکیب شکل و رنگ‌های این گیاهان، با بافت‌ها و رنگ‌های به کار رفته در دکوراسیون منازل می‌توانند تصاویر زیبایی خلق کنند. شما هم امتحان كنید!

نشریه منزل

تنظیم برای تبیان: کهتری

برای دیدن فیلم هایی در رابطه با " هنر باغبانی و کشاورزی " در بخش فیلم و انیمیشن کلیک کنید.

مقالات مرتبط

سبز بمانید

بهانه دیگه بسه

گل و گیاه ،صفای خانه

با گل ها به آرامی رفتار کن!

روش نگهداری گل های مختلف

سایبان باغچه

طراحی باغچه

باغچه داری

بنفشه آفریقایی

بهار، فصل گل و گلكارى

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.