تبیان، دستیار زندگی
در قسمت اول این مطلب در رابطه با تعریف، علل، علایم و عوامل خطر دردهای شکمی ناشی از سوء تغذیه توضیحاتی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان دردهای شکمی

دردهای شکمی

در قسمت اول این مطلب در رابطه با " تعریف، علل، علایم و عوامل خطر دردهای شکمی ناشی از سوء تغذیه " توضیحاتی داده شد و در قسمت دوم آن سعی کردیم درباره ی "اصلاح شیوه ی زندگی، تغذیه، ورزش و تغییرات رفتاری" ای که می تواند به بهبود این دل دردها کمک کند، مطالبی را برای تان بیاوریم. حالا ادامه ی مطلب ...

آزمایشات تشخیصی

پزشک شما احتمالا نشانه ها و علائم بیماری را بررسی می کند و معاینه ی فیزیکی را بر روی شما انجام می دهد. انجام تعدادی از تست های تشخیصی نیز ممکن است به دکترتان کمک کند که دلیل ناراحتی اصلی تان را تعیین کند.

این تست ها عبارت هستند از:

* تست های خونی

تست های خونی می تواند احتمال ابتلا به برخی بیماری های دیگری که ممکن است باعث ظهور نشانه ها و علائمی شبیه به درد شکمی بدون زخم شوند را  برطرف نماید.

* آزمایش مدفوع

دکترتان ممکن است آزمایش نمونه ای از مدفوع تان را برای پیدا کردن باکتری ای موسوم به هلیکوباکترپیلوری(H. pylori) تجویز نماید، که این باکتری می تواند سبب مشکلات شکمی شود.

* استفاده از اندوسکوپی برای آزمایش کردن سیستم گوارشی تان

در این روش وسیله ای سبک، قابل انعطاف و نازک به نام آندوسکوپ، از گلوی شما می گذرد. بنابراین دکتر شما می تواند مری، شکم و قسمت ابتدایی روده شما(دئودنوم) را ببیند.

معالجات و داروها

درد شکمی بدون زخم که مدت زیادی طول می کشد و به وسیله تغییرات شیوه زندگی کنترل نمی شود ممکن است به معالجه نیاز داشته باشد. نوع درمانی که دریافت می کنید به علائم و نشانه های بیماری تان وابسته است. درمان ممکن است  با تجویز دارو و رفتاردرمانی ترکیب شود.

 فاموتیدین

داروها

داروهایی که ممکن است در مدیریت نشانه ها و علائم این درد به شما کمک کنند عبارت هستند از:

داروهای آنتی اسید. آنتی اسیدها در فرم جامد یا مایع یک درمان عمومی و معمول برای سوء هاضمه هستند. آنتی اسیدها اسید معده را خنثی می کنند و آسودگی سریعی را فراهم می نمایند.

داروهایی برای درمان گاز. داروهایی که شامل سایمتیکون ها هستند آرامش را به وسیله از بین بردن گازها فراهم می کنند. Mylanta و Dimeticon  مثال هایی از این دسته هستند.

داروهایی که تولید اسید را کاهش می دهند و بلوکرهای H2 رسپتور نامیده می شوند.

این داروها یکی از پُر مصرف ترین داروهای گوارشی هستند که شامل سایمیتیدین(Tagamet HB)، فاموتیدین(Pepcid AC)، نیزاتیدین(Axid AR) و رانیتیدین(Zantac 75) هستند.

انواع  قوی از این داروها تنها در فرم نسخه ای در دسترس هستند.

داروهایی که پمپ های اسیدی را بلوکه می کنند.

این ها داروها، مانع پمپ پروتونی نیز نامیده می شوند و پمپ های اسیدی را که در داخل سلول های مخاط دستگاه گوارش، اسید ترشح می کنند را بلوکه می کنند.

موانع پمپ پروتونی، میزان ترشح اسید را به وسیله ی بلوکه کردن فعالیت این پمپ های کوچک، کاهش می دهند.

موانع پمپ پروتونی شامل لانزوپرازول(Prevacid 24 HR) و امپرازول(Prilosec OTC) هستند.

باید توجه داشته باشید که این داروها در فرم نسخه ای در دسترس هستند.

داروهایی که اسفنگتر مری را قوی می کنند.

این داروها کمک می کند که معده ی شما با سرعت بیشتری خالی بشود و علاوه بر آن به سفت شدن دریچه بین معده و مری  کمک می کند. لذا از این طریق ناراحتی ناشی از درد قسمت بالای شکمی را کاهش می دهد.

داروی متوکلوپرامید از این گروه می باشد.

داروهایی که اسپاسم های ماهیچه ای را کنترل می کنند.

داروهای ضد انقباض ممکن است درد شکمی را به وسیله ی رفع اسپاسم ها در ناحیه روده، تسکین ببخشد. این داروها شامل دایسیکلومین و هیوسین هستند.

داروهای ضد افسردگی با دوز پایین.

داروهای ضد افسردگی تری سیکلیک و داروهایی که به عنوان مهارکننده های انتخابی برداشت مجدد سروتونین(SSRIs) شناخته می شوند در دوز پایین مصرف می شوند و ممکن است به ممانعت از فعالیت نورون هایی که درد روده ای را کنترل می کند کمک کند. پزشک تان ممکن است این داروهای ضد افسردگی را مانند نورتریپتیلین(Pamelor) و دسیپرامین و(Norpramin) SSRIs مانند سرترالین(Zoloft) را پیشنهاد کند.

آنتی بیوتیک ها

اگر آزمایشات بر وجود نوعی باکتری معمول که باعث زخم در شکم تان می شود(موسوم به  باکتری  Hپیلوری)، دلالت کند، پزشک تان ممکن است به شما مصرف آنتی بیوتیک ها را توصیه کند. علاوه بر این اگر شما تعداد خیلی زیادی باکتری در روده تان داشته باشید دکترها ممکن است به شما تعدادی از آنتی بیوتیک ها را توصیه کنند.

نعناع

طب جایگزین:

خیلی از افرادی که از این نوع دردهای گوارشی رنج می برند اغلب سراغ مکمل ها و درمان های جانشین می روند تا به آن ها کمک کند. تا کنون ثابت نشده است که هیچ مکملی یا داروی جانشینی برای ریشه کنی این نوع از دردها باشد. اما وقتی که به موازات درمان های دارویی و تغییر شیوه ی زندگی از طب جایگزین نیز استفاده شود ممکن است در جهت تخفیف نشانه ها و علائم  بیماری تان مفید باشند.

اگر شما علاقه مند به مکمل ها و درمان های جانشین هستید، با پزشک تان در مورد موارد زیر صحبت کنید:

مکمل های گیاهی

داروهای گیاهی که بعضی منافع را برای این درد نشان داده اند شامل: نعناع و روغن زیره، هستند.

هیپنوتیزم

هیپنوتیزم یک وضعیت عمیق از تمرکز است که شما می توانید به وسیله ی کار کردن با یک درمانگر ماهر به آن برسید. بعضی مدارک پیشنهاد می کند که  درمان هیپنوتیزم ممکن است به برطرف کردن نشانه ها و علائم این درد کمک کند.

تکنیک های آرام سازی(ریلکسیشن)

فعالیت هایی که به آرام سازی شما کمک می کند ممکن است به شما کمک کند که نشانه ها و علائم این درد را  کنترل کنید از جمله: مدیتیشن، یوگا و دیگر فعالیت هایی که به کاهش استرس کمک می کند.

برای مشاهده ی وب سایت دکتر فرشچی می توانید به آدرس اینترنتی www.novindiet.com  مراجعه نمایید.

دکتر حمیدرضا فرشچی - همکار تبیان

متخصص تغذیه - فوق تخصص دیابت و چاقی

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط:

مشکلات ناشی از عدم هضم غذا و درمان آن

کاهش ناراحتی های معده و گوارشی

نکات تغذیه ای در زخم های گوارشی

علل، علایم و درمان ورم معده

علایم و علل سندرم روده تحریک پذیر

سوءهاضمه‌

تشخیص و درمان زخم پپتیک (گوارش)

زخم در دستگاه گوارش

زخم پپتیک (زخم گوارشی)

تغذیه مبتلایان به زخم گوارشی

بیماری ریفلاکس و علل آن

راه های درمان ترش کردن غذا

سوزش سردل و درمان آن

علل یبوست و درمان آن

چند راهکار ساده برای کاهش درد معده

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.