تبیان، دستیار زندگی
دیدار پنجاه و نهم استقلال و پیروزی پس از یك روز تاخیر در حالی كه میلیون‌ها تماشاگر علاقه‌مند با حساسیت خاصی به این بازی چشم دوخته بودند با قضاوت ولفگانگ اشتارك آلمانی در ورزشگاه آزادی آغاز شد. در ابتدای بازی همان احتیاط همیش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پنجاه و نهمین داربی پایتخت با برتری استقلال پایان یافت


دیدار پنجاه و نهم استقلال و پیروزی پس از یك روز تاخیر در حالی كه میلیون‌ها تماشاگر علاقه‌مند با حساسیت خاصی به این بازی چشم دوخته بودند با قضاوت ولفگانگ اشتارك آلمانی در ورزشگاه آزادی آغاز شد.

در ابتدای بازی همان احتیاط همیشگی در كار دو تیم دیده می‌شد و هر دو تیم ضمن توجه به حملات پراكنده به ارزیابی قدرت حریف پرداختند. سپس تك حملات تیم‌ها فرصت‌هایی را پدید آورد كه با بی‌دقتی بی‌نتیجه ماند.

در نیمه‌ی نخست بازی دو تیم چندان صحنه‌های حساسی نداشت و تماشاگران را راضی نكرد. به شكلی كه برخی از آنها بین دو نیمه ورزشگاه را ترك كردند. اما صحبت‌های مربیان در نیمه‌ی دوم دو تیم با انگیزه را روانه‌ی میدان كرد. در این میان این استقلال بود كه توانست در ده دقیقه‌ی نخست نیمه‌ی دوم به گل برتری دست یابد. سپس پرسپولیس برای جبران گل خورده دست به حمله زد‏، حملات سراسیمه كه مانند بازی‌های گذشته‌ی این تیم در لیگ پنجم هیچ برنامه و هدف خاصی در آن دیده نمی‌شد.

از سوی دیگر بازیكنان استقلال نیز چشم به ضد حملات دوخته بودند البته به نظر می‌رسید مهاجمان آنها چندان با قوانین آفساید آشنا نیستند! چرا كه نه بار در این بازی در موقعیت آفساید گرفتار شدند. حملات پرسپولیس در دقایق پایانی با دفاع فشرده‌ی استقلالی‌ها روبرو شد. تا در نهایت در حالی كه تماشاگران پرسپولیس بسیار امید داشتند تا این بازی آغاز تازه برای این تیم باشد یك بار دیگر ناامید به خانه‌هایشان بازگشتند. این سومین شكست پرسپولیس طی سه فصل اخیر در برابر استقلال است.

تركیب تهاجمی دو تیم در ابتدای بازی از عزم آنها برای كسب سه امتیاز این دیدار حكایت می‌كرد. حركت بازیكنان پرسپولیس از جناح چپ در دقیقه‌ی سوم این تیم را صاحب یك ضربه‌ی خطا كرد، كه ضربه‌ی سر شیث رضایی با بی‌دقتی به خارج از زمین رفت.

حامد كاویانپور در دقیقه‌ی چهارم نخستین كارت زرد بازی را دریافت كرد. نخستین ضربه‌ی كرنر بازی برای استقلال با ضربه‌ی سر واحدی نیكبخت از بالای دروازه پرسپولیس به بیرون رفت. در دقیقه‌ی 12 بازی بار دیگر استقلال به روی ضربه‌ی كرنر صاحب فرصت شد كه شوت رضا عنایتی با اختلاف اندكی از كنار دروازه به بیرون رفت.

در ادامه و در حالی كه بارش باران تا اندازه‌ای بر بازی دو تیم تاثیر گذاشته بود، پاس‌های از راه دور و بازی هوایی در دستور كار دو تیم قرار گرفت كه این شیوه با بی‌دقتی بازیكنان موقعیت خاصی را بر روی دروازه‌ها ایجاد نكرد.

در دقیقه‌ی 20 و در حالی كه خط هافبك استقلال با اشتباهات پیاپی برای حریف فرصت سازی می‌كرد، جواد كاظمیان با عبور از مدافعان استقلال با وحید طالب‌لو در موقعیت تك به تك قرار گرفت كه دروازه‌بان استقلال این موقعیت را دفع كرد.

واحدی نیكبخت در دقیقه‌ی 22 دومین كارت زرد بازی را دریافت كرد. ارسال مهدی امیر آبادی از جناح چپ در دقیقه‌ی 26 با ضربه‌ی سر كریم باقری برای دفع توپ همراه شد كه توپ با اختلاف اندكی از بالای دروازه‌ راهی كرنر شد.

از این لحظه به بعد استقلال برای دقایقی كنترل بازی را در دست گرفت. در دقیقه‌ی 30 شوت مهرداد اولادی از كنار دروازه‌ی طالب‌لو به بیرون رفت.

در دقیقه‌ی 34 بازی زمانی كه علی انصاریان در كنار خط توپ را به طرف نیمكت ذخیره‌های استقلال شلیك كرد به طرف قلعه‌نویی رفت و با در آغوش گرفتن سرمربی استقلال از وی دلجویی كرد.

در دقیقه‌ی 37 ناهماهنگی طالب‌لو و مدافع استقلال سبب شد تا علیزاده بتواند با ضربه‌ی سر بر روی توپ تاثیرگذار شود، در ادامه تلاش طالب‌لو و علیزاده برای تصاحب توپ منجر به مصدومیت دو بازیكن و اعلام خطا به سود استقلال شد.

در دقیقه‌ی 40 استقلال دروازه‌ی پرسپولیس را با خطر مواجه ساخت ابتدا شوت رضا عنایتی توسط كریم باقری دفع شد، سپس توپ نصیب فرزاد مجیدی شد كه ضربه‌ی وی را حامد كاویانپور به كرنر فرستاد در نهایت نیمه‌ی نخست این دیدار با تساوی بدون گل پایان یافت.

با آغاز نیمه‌ی دوم دو تیم بازی پرتحرك و با انگیزه‌تری را به نمایش گذاشتند. در دقایق ابتدایی نیمه‌ی دوم استقلالی‌ها كنترل بازی را در دست گرفتند اما از فرصت‌هایشان استفاده نكردند. سپس نوبت پرسپولیس بود كه با حركت كاظمیان در عمق و شوت وی، دروازه‌ی استقلال را با خطر مواجه سازد كه طالب‌لو این ضربه را دفع كرد.

در دقیقه‌ی پنجاه و شش بازی سرانجام قفل دروازه‌ی پرسپولیس باز شد. حركت فرزاد مجیدی از جناح راست و پاس وی در عمق به رضا عنایتی رسید تا این بازیكن دروازه‌ی پرسپولیس را بگشاید. پیش از این گل، امیرحسین صادقی از تیم استقلال كارت زرد دریافت كرده بود.

پس از این گل تیم پرسپولیس مجبور به یك تعویض اجباری شد و كریم باقری به دلیل مصدومیت جای خود را به حاجی زاده داد. همچنین انتظاری جایگزین معدنچی شد تا بتواند قوای تهاجمی پرسپولیس را برای جبران گل زده افزایش دهد. همانطور كه انتظار می‌رفت پس از گل استقلال تیم پرسپولیس بازی را در اختیار گرفت و سعی كرد با افزایش حملات از جناحین و ارسال بر روی دروازه‌ی استقلال گل خورده را جبران كند. اما به نظر می‌رسید بازیكنان این تیم برنامه‌ی خاصی برای چنین لحظه‌ای نداشتند. حملات پرسپولیس از جناح راست و چپ با بی‌دقتی اولادی و كاظمیان از دست می‌رفت.

در دقیقه‌ی 75 بازی مجتبی جباری بر روی یك ضد حمله صاحب فرصت شد كه در موقعیت تك به تك توپ وی توسط فرشید كریمی به كرنر فرستاده شد. بر خلاف نیمه‌ی اول كه خط هافبك استقلال پر اشتباه ظاهر شد در نیمه‌ی دوم آنها فرصت‌های زیادی را برای مهاجمان این تیم خلق كردند. اما جایگیری اشتباه مهاجمان در موقعیت آفساید سبب شد تا نتوانند از این فرصت‌ها استفاده كنند. در دقیقه‌ی 80 پژمان نوری یكی از بهترین فرصت‌های پرسپولیس را به خارج از زمین فرستاد. از این لحظه به بعد درصد خطای بازیكنان دو تیم به بالاترین حد خود رسید. پاس‌های اشتباه در میانه‌ی میدان سبب شد تا دقایقی دو تیم از بازی هدفمند دور شوند.

در دقیقه‌ی نود بازی ارسال از جناح راست فرصت استثنایی را برای جبران گل خورده در اختیار جواد كاظمیان قرار داد كه این بازیكن به جای استفاده‏، توپ را از مقابل دروازه‌ی استقلال دفع كرد.

در دقایق پایانی بهروز رهبری فر بر روی یك ضد حمله مجبور به خطا شد و از داور آلمانی كارت زرد دریافت كرد. در نیمه‌ی دوم علیرضا منصوریان و سعید لطفی به جای مجتبی جباری و سیاوش اكبرپور به میدان آمدند.

در این بازی پربرخورد مجموعا 42 خطا صورت گرفت كه سهم پرسپولیس 16 و استقلال 26 خطا بود. همچنین بازیكنان استقلال 9 بار و بازیكنان پرسپولیس یك بار در موقعیت آفساید قرار گرفتند. در نهایت داربی پنجاه و نهم با برتری استقلال تهران به پایان رسید.