تبیان، دستیار زندگی
دبیر علمی سیزدهمین جشنواره دو سالانه كتاب دفاع مقدس با اشاره به رشد قابل توجه آثار دریافت شده در زمینه دفاع مقدس گفت: امسال 863 عنوان كتاب به سیزدهمین جشنواره دو سالانه كتاب دفاع مقدس ارسال شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دبیر علمی سیزدهمین جایزه دو سالانه كتاب دفاع مقدس خبر داد:

ارسال 863 عنوان كتاب به سیزدهمین جشنواره دو سالانه كتاب دفاع مقدس

محمد رضا سنگری

دبیر علمی سیزدهمین جشنواره دو سالانه كتاب دفاع مقدس با اشاره به رشد قابل توجه آثار دریافت شده در زمینه دفاع مقدس گفت: امسال 863 عنوان كتاب به سیزدهمین جشنواره دو سالانه كتاب دفاع مقدس ارسال شده است.

به گزارش روابط عمومی، «محمدرضا سنگری» كه پیش از ظهر امروز در اولین نشست مطبوعاتی سیزدهمین جایزه دو سالانه كتاب دفاع مقدس در پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس سخن می گفت، با اشاره به اینكه در این دوره 62 چهره برگزیده خواهیم داشت، اظهار داشت: بعد از برگزاری جشنواره دوازدهم كتاب دفاع مقدس خوشبختانه حدود هفت هزار و 313 عنوان كتاب در حوزه پانزده گانه دفاع مقدس در این دوره جمع آوری شده است.

وی با بیان اینكه بخشی از این كتاب‌ها را به دانشگاه تهران برای استفاده پژوهشگران و دانشجویان علاقه مند داده‌ایم، گفت: در حال حاضر یك كتابخانه مستقل در دانشگاه تهران به همین عنوان وجود دارد.

سنگری با بیان اینكه امسال 863 عنوان كتاب كه متعلق به سال‌های 87 و 88 است، مورد داوری قرار گرفته است، افزود: امسال 65 داور در 15 شاخه كار داوری در زمینه آثار رسیده را انجام دادند.

دبیر علمی سیزدهمین جشنواره دو سالانه كتاب دفاع مقدس با بیان اینكه 165 ناشر آثار خود را در زمینه دفاع مقدس در اختیار ما قرار داده‌اند، گفت: كار جمع آوری و تفكیك آثار نزدیك به 4.5 ماه طول كشید و بعد از آن كار داوری توسط داوران شروع شد.

وی با بیان اینكه در مجموع كل آمار كتاب‌های رسیده به دبیرخانه 863 عنوان كتاب است كه این تعداد را در 15 شاخه تقسیم بندی كرده‌ایم، گفت: در حوزه تحقیقات ادبی ما 11 آثار داشتیم كه در مقایسه با دوره قبل رشد قابل توجهی نداشته و ضروری است كه در زمینه پژوهش‌های ادبی در حوزه دفاع مقدس، كارهای جدی تری صورت گیرد.

سنگری با اشاره به اینكه در حوزه تحقیقات نظامی نیز 91 عنوان كتاب دریافت كرده‌ایم، افزود: در جشنواره دوازدهم حدود 25 عنوان كتاب در این زمینه داشته‌ایم كه خوشبختانه نسبت به دوره قبل در این زمینه رشد قابل توجهی صورت گرفته است.

دبیر علمی سیزدهمین جشنواره دو سالانه كتاب دفاع مقدس با بیان اینكه در حوزه تحقیق فرهنگی 24 اثر داریم كه در مقایسه با دوره قبل رشد خوبی داشته است، گفت: در حوزه داستان نیز 80 عنوان اثر دریافت كردیم كه در مقایسه با دوره دوازدهم كه تنها 20 اثر بود، رشد قابل توجهی داشتیم.

وی با ابراز تاسف از اینكه در حوزه جُنگ، اثرات دریافت شده رو به افول است، افزود: ما در این زمینه بیشتر از شش اثر دریافت نكرده‌ایم كه امیدواریم سال‌های بعد نسبت به آثار در این زمینه بیشتر توجه شود.

سنگری با تاكید بر اینكه در حوزه زندگی نامه داستانی، نیازمند نظریه پردازی جدی هستیم، خاطرنشان كرد: در این زمینه حدود  75 اثر دریافت شده است.

دبیر علمی سیزدهمین جشنواره دو سالانه كتاب دفاع مقدس با بیان اینكه در حوزه شعر نیز 92 اثر داشتیم كه این تعداد در دوره قبل 49 اثر بوده است، گفت: اندكی در حوزه شعر دچار كاهش هستیم و در حوزه نثر ادبی نیز، آثار به لحاظ كیفی ضعیف بوده است.

وی با اشاره به اینكه در زمینه داستان كودك و نوجوان 41 اثر داشتیم كه نسبت به گذشته رشد قابل توجهی داشته است، افزود: در حوزه ترجمه نیز ما 11 اثر دریافت كرده‌ایم كه از كشورهای عربی، اردو، تركی، لبنان و قطر مولف داریم.

سنگری افزود: در حوزه خاطره كه وسیع ترین حوزه ادبی بوده است، بیش از 231 اثر به دبیرخانه رسیده است.

دبیر علمی سیزدهمین جشنواره دو سالانه كتاب دفاع مقدس با بیان اینكه در حوزه شعر كودك و نوجوان ما رتبه اول، دوم و سوم را داریم، گفت: در حوزه ترجمه ما فقط تقدیری داریم؛ چرا كه در این زمینه برخی از آثار خیلی دیر به دست ما رسیده و مورد داوری قرار نگرفته است.

وی یادآور شد: سیزدهمین جایزه دو سالانه كتاب دفاع مقدس 24 آبان ماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می شود.

تنظیم: هومن بهلولی