تبیان، دستیار زندگی
تشنج در دوران بارداری وضعیت بسیار خطرناکی است که با بالا رفتن فشار خون مادر صورت می ‌گیرد و در نیمه ی دوم بارداری...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تشنج در بارداری

فشارخون بالا، بارداری

تشنج در دوران بارداری وضعیت بسیار خطرناکی است که با بالا رفتن فشار خون مادر صورت می ‌گیرد و در نیمه ی دوم بارداری اختلالات زیادی را ایجاد می ‌کند.

طبق بررسی ‌های صورت گرفته تقریبا 5 درصد از مادرانی که برای اولین بار باردار می‌ شوند به این بیماری مبتلا می ‌شوند که نه ‌تنها برای مادر دردسرساز است بلکه سلامت جنین را نیز تهدید می ‌کند.

دکتر فرشته معاون، متخصص زنان و زایمان در تعریف این بیماری، به جام‌ جم می ‌گوید: تشنج به معنی انقباضات عضلانی غیر قابل کنترل است که در اغلب موارد با کاهش سطح هوشیاری همراه بوده و طی آن بیمار حرکاتی پرشی و انقباضی متناوب همراه با خیره شدن چشم‌ ها به سمت بالا دارد که گاهی به دلیل قفل شدن دندان ‌ها به زبان فرد نیز صدماتی وارد می ‌شود.

به گفته وی، نکته مهم در حین تشنج انقباض و اسپاسم عضله دیافراگم و قطع حرکات تنفسی مطلوب و اختلال در اکسیژن‌ رسانی به ارگان‌ های بدن است که جنین در این جریان دچار هیپوکسی(کاهش اکسیژن خون شریانی) می ‌شود.

علل بیماری

این متخصص زنان و زایمان ،علل تشنج در بارداری را شامل تومورهای مغزی، صرع، تب شدید، نارسایی کلیه، افت شدید قند خون، مسمومیت ‌ها، مننژیت و مسمومیت حاملگی می‌ داند که هر یک از علل، درمان مطلوب خود را می‌ طلبد.

دکتر معاون با اشاره به زنان بارداری که سابقه ی بیماری صرع داشته‌ اند، اظهار می ‌کند: این دسته از بیماران می ‌توانند با کنترل شدید و ایمن(تغییر نوع و دوز دارو توسط پزشک متخصص) از بروز ناهنجاری ‌ها در جنین و حملات تشنجی در امان بمانند.

وی درخصوص زنان بارداری که تحت درمان با انسولین هستند، می ‌افزاید: گاهی عدم کنترل قند خون و افت شدید قند خون منجر به تشنج و کاهش سطح هوشیاری می ‌شود، ولی این موضوع را نیز نباید فراموش کرد که این بیماری از نشانه‌ های یک بیماری زمینه ‌ای وخیم است و نیاز به بستری اورژانس و بررسی علت دارد.

به گفته این متخصص زنان و زایمان، تشنج در هر زمان از حاملگی و حتی در مراحل زایمان، می ‌تواند رخ دهد، ولی در واقع تشنج‌ های مخصوص حاملگی(اکلامپسی) به ندرت قبل از ماه ششم بارداری رخ می ‌دهند که اغلب علت اصلی آن افزایش فشار خون در حاملگی، همراه با دفع پروتئین زیاد در ادرار است که به دلیل تغییر نفوذپذیری عروق در سراسر بدن و از جمله مغز، منجر به خونریزی مغزی و به دنبال آن تشنج می‌ شود.

دکتر معاون شروع تشنج در زنان باردار را به صورت احساس سردرد، سرگیجه، خستگی شدید و رویت لکه‌ های سفید به هنگام زایمان ذکر و خاطرنشان می ‌کند: حملات تشنجی می ‌تواند برای مادر و جنین کشنده باشد یا این که مادر را به کما برده و کاهش شدید اکسیژن‌ رسانی را برای جنین به علت جفت نارسا و نیز اسپاسم دیافراگم، قطع حرکات تنفسی مادر و نیز بروز دکولمان(کنده شدن جفت از محل خود قبل از زایمان) به دلیل انقباضات رحم داشته باشد.

بارداری بدون تشنج

وی با اشاره به این که می ‌توان با روش‌ هایی هرچند ساده، از بروز تشنج در دوران حاملگی خودداری کرد، برخی از این اقدامات را شامل کاهش وزن در زنان چاق، کنترل و بررسی وضعیت قند خون در بیماران با سابقه ی دیابت حاملگی یا بیماری مرض قند(دیابت نوع یک و 2 )، کاهش مصرف نمک و چربی، خودداری از مصرف غذاهای آماده و کم ‌محتوا دانسته و یادآور می ‌شود: با مصرف میوه و سبزی تازه و ورزش مداوم و آهسته، قبل از اقدام به بارداری می‌ توان راهی هموار برای دوران بارداری مهیا کرد.

این پزشک متخصص می ‌افزاید: در طول دوران بارداری، ویزیت‌ های مکرر توسط پزشک زنان، مصرف امگا 3، استراحت روانی و جسمی، کاهش مصرف نمک و در صورت صلاحدید پزشک، مصرف آسپیرین و کلسیم و بررسی وضعیت رشد جنین توسط معاینه و سونوگرافی، لازم و ضروری است.

وی اظهار می‌ کند: در بیماری که فشار خون افزایش یافته در بارداری دارد، افزایش سردرد در جلوی پیشانی یا پشت ‌سر، درد ناحیه سمت راست بالای شکم، روی محل کبد و احساس رویت لکه‌ های نورانی جلوی چشم و فشار خون بیش از 160 بر 110 mmhg به معنای پرکلامپسی شدید و تشنج قریب ‌الوقوع است، که در این زمان بستری و کنترل فشار خون با داروهای پایین ‌آورنده فشار خون و استفاده از سولفات منیزیم برای جلوگیری از تشنج و بررسی وضعیت انعقاد و کبد، ضروری است و باید به دنبال بهبود وضعیت مادر، ختم حاملگی در اسرع وقت به عنوان درمان قطعی پرکلامپسی ـ اکلامپسی صورت بگیرد.

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

مسمومیت‌ حاملگی‌ (پره‌اكلامپسی‌ و اكلامپسی‌)

نقش تغذیه در کاهش عوارض دوران بارداری 

تغذیه دوران بارداری (قسمت اول) و (قسمت دوم)

آزمایش های معمول در بارداری

6 نکته درباره بارداری بعد از 35 سالگی

فشار خون بالا را کنترل کنید

درمان دارویی در فشار خون بالا

درمان فشار خون بالا با تغییر شیوه زندگی

فشار خون بالا؛ عوارض، تشخیص و انواع

فشار خون بالا؛ علائم، علل و عوامل خطر

تازه‌ترین یافته‌ها درباره فشارخون

خوراکی های ضد چربی و فشار خون

رژیم غذایی برای کاهش فشار خون بالا

توصیه های مهم برای کاهش فشار خون

نقش تغذیه در پیشگیری و درمان پرفشاری خون

فشارخون بالا عارضه ای كه باید از آن ترسید!

فشارخون را پایین بیاورید

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.