تبیان، دستیار زندگی
موضوع قتل رفیق حریری نیز نتوانست خدشه ای به حزب الله وارد آورد و تظاهراتی که توسط ایادی غرب تحت عنوان انقلاب سدار تدارک دیده شد، در 8 مارس 2005 با پشتیبانی و حمایت فرامیلیونی تظاهر کنندگان لبنانی خط بطلانی بر تصورات و خیالات موهوم غرب کشید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به بهانه سفر دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران به لبنان

حزب الله در یک نگاه

لبنان پرچم

درباره تاریخ شکل گیری رسمی حزب الله لبنان بین مورخان اختلاف نظر است، برخی آن را به سال 1982 و برخی دیگر به سال 1985 نسبت می دهند، هر چه هست این که حزب الله لبنان حاصل همگرایی و اتحاد مجموعه ای از نیروهای مبارز لبنانی جهت مقابله با رژیم صهیونیستی بود و هسته اولیه آن را اعضا و نیروهای سازمان جنبش محرومان زمین (امل)، جنبش جهاد اسلامی، حزب الدعوه و برخی از اعضای جنبش فتح (شاخه ابوجهاد "خلیل الوزیر") و بطور کلی جریان های سیاسی متأثر از انقلاب اسلامی ایران تشکیل می دادند.

اعلام موجودیت

پس از حمله رژیم صهیونیستی به لبنان حزب الله نیز در کنار دیگر گروه های جهادی لبنان به مقابله با حملات این رژیم پرداخت و موفقیت های بدست آمده در سال 1983 که عقب نشینی رژیم صهیونیستی از حومه جنوبی بیروت را درپی داشت، عاملی شد تا حزب الله در سال 1984 اعلام موجودیت کند و در سال 1985 رسماً با عنوان "حزب الله" وارد عرصه سیاسی لبنان شود.

ایدئولوژی و استراتژی

به اعتقاد حزب الله تنها راه حل مشکلات لبنان، تأسیس جمهوری اسلامی است و تنها این شیوه حکومتی است که می تواند، عدالت و مساوات را میان شهروندان لبنان برقرار کند.

مهمترین هدف حزب الله جنگ علیه امپریالیسم غرب و بیرون راندن ایادی آن از خاک لبنان عنوان و تاکید شده تا تحقق این هدف حزب از هیچ کوششی فرو گذار نخواهد کرد. در این میان جنگ با رژیم صهیونیستی را باید مهم ترین دغدغه حزب الله دانست و این امر تنها مربوط به حضور ارتش رژیم صهیونیستی در لبنان نمی شود، بلکه به عنوان یکی از اهداف اساسی حزب مطرح شده و رهبران حزب بر نابودی کامل رژیم صهیونیستی و آزادی قدس تاکید ویژه دارند.

نخستین و سهمگین ترین عملیات حزب الله علیه رژیم صهیونیستی که جهان را در بهت و حیرت از این همه جان فشانی و روحیه شهادت طلبی شیعی فرو برد، عملیات شهادت طلبانه "احمد قصیر"بود. این عملیات که هلاکت 9 نظامی صهیونیستی در مقر فرماندار نظامی شهر صور را به دنبال داشت

شورای رهبری حزب الله اولین بار در تهران تشکیل شد. در این اجلاس تصمیمات مهمی در خصوص تشکیلات حزب الله اتخاذ شد و 9 نفر از اعضای شورای رهبری حزب الله از طریق رأی گیری انتخاب شدند: شیخ صبحی طفیلی، سید عباس موسوی، سید حسن نصرالله، شیخ حسین کورانی، شیخ نعیم قاسم، شیخ محمد یزیک، محمد رعد، محمد فنیش، و محمد یاغی.

در سال 1991  کنگره دوم حزب الله برگزار شد که مهمترین تصمیم متخذه در آن کاهش اعضای شورای مرکزی حزب الله از 9 نفر به 7 نفر و خروج شیخ صبحی از شورای حزب و انتخاب سید عباس موسوی به عنوان دبیرکل جدید بود که چند ماه بعد به شهادت رسید.

مسؤولان حزب  با پیروی از ایدئولوژی اسلام شیعی و بر گرفته از اندیشه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) به سمت توسعه اصول گرایی اسلامی، روحیه جهادی، مبارزه با ظلم و قدرت های استعماری و بخصوص رژیم صهیونیستی فعالیت خود را در لبنان گسترش دادند و به تدریج موفق شدند، در لایه های مختلف اجتماعی لبنان نفوذ کنند و به نام جنبش مقاومت اسلامی لبنان در اذهان شهروندان لبنانی حک شوند.

در ابتدا از آن جا که طیف ها و جریانات مختلفی از حزب الله طرفداری و حمایت می کردند، به صورت گروه ها و دسته جات پراکنده در گوشه و کنار لبنان دست به عملیات نظامی می زد. این عملیات ها گاهی با هدایت و رهبری یکی از اعضای برجسته حزب و یا با نام خاصی مانند "پرچم سیاه"، "جندالله"، "هواداران انقلاب اسلامی"، "انقلاب اسلامی فراگیر" و گاهی بدون نام و نشان و هدایت مشخص اجرا می شد، اما هرچه بود، به تدریج سایه سیاه وحشت را بر پیکر رژیم صهیونیستی گستراند.

لبنان حزب الله

نخستین و سهمگین ترین عملیات حزب الله علیه رژیم صهیونیستی که جهان را در بهت و حیرت از این همه جان فشانی و روحیه شهادت طلبی شیعی فرو برد، عملیات شهادت طلبانه "احمد قصیر" بود. این عملیات که هلاکت 9 نظامی صهیونیستی در مقر فرماندار نظامی شهر صور را به دنبال داشت، رژیم صهیونیستی با گونه ای تازه از مقاومت آشنا کرد که کارشناسان آن را متأثر و برگرفته از انقلاب اسلامی ایران می دانستند و موجب شد، صفحه جنگ به تدریج به سود نیروهای مقاومت ورق بخورد. مسئولیت این عملیات "حزب الله" و مجری آن "شهید احمد قصیر" تا سال 1985 فاش نشد.

پس از این عملیات، نیروهای مقاومت اسلامی عملیات های نظامی گسترده دیگری را به اجرا گذاشتند که در پایان سال 1983 رژیم صهیونیستی را وادار به عقب نشینی از بیروت، بنت جبیل و بخشی از جنوب لبنان کرد.

شهادت شهید شیخ راغب حرب در سال 1984 که به تأسی از حضرت امام خمینی(ره) مساجد را پایگاه های مقاومت کرده بود، موجب شد تا سید عباس موسوی و شیخ صبحی طفیلی رهبری حزب را بدست گیرند.

اجرای "عملیات صلح برای الجلیل" در سال 1982 توسط نیروهای زمینی، دریایی و هوایی رژیم صهیونیستی که دو ماه و نیم بیروت را با حمایت نظامی آمریکا، انگلیس و فرانسه به محاصره درآورد، رهبران حزب را واداشت تا به رسم خط مشی دفاعی خود بپردازند که در  جنگ های چریکی و نامنظم خلاصه می شد.

ورود سپاه پاسداران به لبنان و نقش فرهنگی - نظامی آن علاوه بر این که تأثیر بسزایی در جذب نیروهای مخلص و شهادت طلب به حزب داشت و آمادگی نظامی اعضای حزب و روحیه جهادی آنها را تقویت کرد، به انتقال درست افکار و دیدگاه های حضرت امام خمینی(ره) به حزب نیز کمک شایانی کرد.

"اسحاق رابین" وزیر جنگ وقت رژیم صهیونیستی در این باره می گوید: "حمله اسرائیل باعث شد، غول شیعه از بطری خارج شود"

اولین شکست رسمی رژیم صهیونیستی

14 ژانویه 1985 رژیم صهیونیستی اولین شکست رسمی خود را در لبنان تجربه کرد و با عقب نشینی از باریکه کمربند امنیتی و خروج از شهر صیدا، حزب الله رسماً اعلام موجودیت کرد.

حضور موفق حزب الله در عرصه سیاسی لبنان و فراگیر شدن شیوه مبارزاتی حزب میان ساکنان نوار غزه و کرانه باختری مقامات صهیونیستی را به شدت نگران کرد، به نحوی که "اسحاق رابین" وزیر جنگ وقت رژیم صهیونیستی در این باره می گوید: "حمله اسرائیل باعث شد، غول شیعه از بطری خارج شود".

لبنان حزب الله

شهادت سید عباس موسوی

در سال 1992 بالگردهای رژیم صهیونیستی خودروی حامل سید عباس موسوی را هدف قرار داده و دبیر کل حزب الله را به شهادت رساندند، پس از شهادت سید عباس موسوی، سید حسن نصرالله به عنوان دبیرکل جدید حزب انتخاب شد.

شهادت سید عباس موسوی به همراه خانواده اش، تأثیر بسزایی بر روحیه مقاومت حزب گذاشت و فصل جدیدی از مبارزه با رژیم صهیونیستی را در حزب باز کرد.

عملیات تسویه حساب

هدف اصلی رژیم صهیونیستی در این عملیات تضعیف رابطه شیعیان و سایر جریانات سیاسی طوائف مختلف لبنان با حزب الله بود که نه تنها این ترفند به بار ننشست، بلکه باعث تقویت اتحاد و همبستگی ملی و مشروعیت یافتن مقاومت شد. در این سال ها سیاست ترور و ربودن رهبران حزب الله توسط رژیم صهیونیستی و حامیان آن از جمله چالش های مهم پیش روی حزب الله بود که با دور اندیشی رهبران آن، حزب توانست به سلامت آن بحران را بگذراند.

عملیات خوشه های خشم

این عملیات "آخرین تلاش رژیم صهیونیستی برای سرکوب حزب الله" تا قبل از خروج از لبنان در سال 2000 به شمار می آمد. این عملیات که در سال  1996 به اجرا گذاشته شد و 16 روز به طول انجامید، فاجعه قانا را در پی داشت.

در این عملیات که رژیم صهیونیستی بر حملات هوایی تمرکز کرده بود، مقر سازمان ملل در قانا هدف قرار گرفت و درپی آن 106 غیر نظامی پناه گرفته در این مقر به خاک و خون کشیده شدند. حزب الله به انتقام  این اقدام ددمنشانه، تا آخرین قطره خون و تا شکست کامل رژیم صهیونیستی ایستادگی و مقاومت کرد.

برخورد 2 بالگرد صهیونیستی که 73  کماندوی صهیونیست را به جنوب لبنان منتقل می کرد و هلاک شدن تمام آنها در کنار مقاومت و ایستادگی حزب الله، افکار عمومی در رژیم صهیونیستی را برانگیخت تا مقامات این رژیم را وادار به عقب نشینی هرچه سریعتر از جنوب لبنان کنند.

حزب الله در سال 1997 با "عملیات انصاریه" جاسوسان رژیم صهیونیستی را در تله ی مین گذاری شده گرفتار کرد و این رژیم برای نخستین با در عملیات اطلاعاتی نیز شکست از حزب الله را تجربه کرد.

در سال 1990 – حزب الله 15 حمله، 1991 – 52 حمله، 1992 – 63 حمله، 1993 – 158 حمله، 1994 – 187 حمله و 1995 – 344 حمله علیه نیروهای ارتش اسرائیل با موفقیت انجام داد و در سال های 1996 الی 2000 نه تنها در حوزه عملیات نظامی، بلکه عملیات اطلاعاتی و در جنگ رسانه ای نیز اقتدار خود را تثبیت کرد، به گونه ای که به فروپاشی کامل عناصر صهیونیست از لبنان منجر گردید.

شیوه جنگ از حالت کلاسیک و آزادی بخش به شیوه حزب الله تغییر یافت که برخلاف ناسیونالیسم عربی بر شهادت طلبی متکی بود

سال 2000، پیروزی های شیرین

در پی مشروعیت یافتن حزب الله و حضور نمایندگان آن در پارلمان لبنان، مزدوران آنتوان لحد در 3 ژوئن 1999 به توصیه ارتش رژیم صهیونیستی از جنین در جنوب لبنان به طور یک جانبه عقب نشینی کردند. روند عقب نشینی به گونه ای تدارک دیده شده بود تا بر انتخابات در رژیم صهیونیستی تأثیر بگذارد.

"ایهود باراک" رقیب "بنیامین نتانیاهو" در رقابت های انتخاباتی اعلام کرد، در صورت پیروزی در انتخابات، ارتش این رژیم را ظرف یک سال از جنوب لبنان خارج خواهد کرد. اما بسیار زودتر از وعده انتخاباتی خود عمل کرد و در 24 می 2000 به طور کاملاً ناگهانی و به یکباره طبق پیش بینی مقام معظم رهبری حضرت آیه الله خامنه ای از خاک لبنان عقب نشینی و شکست سنگینی را تجربه کرد.

لبنان 25 می 2000 را روز مقاومت و آزاد سازی اعلام کرد که این دستاوردهای عظیمی نه تنها برای حزب الله که برای کشور لبنان به همراه داشت، از جمله:

- شکست اسطوره ی شکست ناپذیری رژیم صهیونیستی.

- شیوه جنگ از حالت کلاسیک و آزادی بخش به شیوه حزب الله تغییر یافت که برخلاف ناسیونالیسم عربی بر شهادت طلبی متکی بود.

- پذیرش حزب الله به عنوان سمبل مقاومت در داخل و خارج بخصوص کشورهای عربی و اسلامی و تأثیرات فزاینده آن بر انتفاضه فلسطین.

لبنان حزب الله

حملات تروریستی علیه حزب الله طی سال های 90-1982

طی سال های 90-1982 سازمان جاسوسی سیا در بسیاری از ترورهای هدفمند علیه رهبران حزب الله دخیل بود که مهم ترین آنها برنامه ریزی برای ترور علامه محمد حسین فضل الله و سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله بود. ربودن رهبران و سرشاخه های حزب و شهادت شیخ راغب حرب، شهید سید عباس موسوی دبیر کل حزب الله اسبق حزب و بسیاری دیگر نیز با هدایت این سازمان اطلاعاتی صورت گرفته بود.

سال های 2000 به این سو

در طول تمام این سال ها حزب الله از یک سو به تقویت مبانی استراتژیک و حضور قوی در عرصه های سیاسی اجتماعی و فرهنگی و از سوی دیگر به خنثی کردن عملیات های رژیم صهیونیستی بخصوص پرواز هواپیماهای تجسسی و بدون سرنشین این رژیم پرداخت.

حزب الله در جریان حمله اکتبر 2000 رژیم صهیونیستی به مزارع شبعا، سه سرباز صهیونیست را به گروگان گرفت تا در قبال آنها 14 اسیر لبنانی را آزاد کند که برخی از آنها  از سال 1978 در اسارت رژیم صهیونیستی بسر می بردند.

این اقدام حزب الله به بارنشست و در 25 ژانویه 2004 در یک توافق پیروزی بخش با رژیم صهیونیستی، حزب  درقبال تحویل سه سرباز صهیونیست و جسد ژنرال بازنشسته اسرائیلی (کشته شده در سال 2001) 30 اسیر عرب و لبنانی، 60 نظامی و غیر نظامی لبنانی، 420 اسیر فلسطینی را به همراه گرفتن نقشه مین گذاری های رژیم صهیونیستی در اراضی جنوب لبنان آزاد کند.

موضوع قتل رفیق حریری نیز نتوانست خدشه ای به حزب الله وارد آورد و تظاهراتی که توسط ایادی غرب تحت عنوان "انقلاب سدار" تدارک دیده شد، در 8 مارس 2005 با پشتیبانی و حمایت فرامیلیونی تظاهر کنندگان لبنانی خط بطلانی بر تصورات و خیالات موهوم غرب کشید

قطعنامه 1559 سازمان ملل

این قطعنامه تصریح می کند، سوریه باید به حضور نظامی و دخالت خود در عرصه سیاسی لبنان پایان دهد و تمام نیروهای شبه نظامی لبنانی و غیر نظامی لبنانی باید خلع سلاح شوند. ارتش لبنان از خلع سلاح حزب الله امتناع ورزید، چون همواره به پشتوانه محبوبیت و جایگاه مردمی و نقش حزب الله در کوتاه کردن دست ایادی تجاوزگران صهیونیست آن را به عنوان سمبل مقاومت و نیروی مقاومت پذیرفته است. نقشی که در جریان حملات اخیر رژیم صهیونیستی به لبنان به خوبی تجلی پیدا کرد و محبوبیت این جنبش را بیش از پیش بالا برد.

لبنان حزب الله

حتی موضوع قتل رفیق حریری نیز نتوانست خدشه ای به حزب الله وارد آورد و تظاهراتی که توسط ایادی غرب تحت عنوان "انقلاب سدار" تدارک دیده شد، در 8 مارس 2005 با پشتیبانی و حمایت فرامیلیونی تظاهر کنندگان لبنانی خط بطلانی بر تصورات و خیالات موهوم غرب کشید و بار دیگر اقتدار اجتماعی حزب الله و جایگاه مردمی این حزب را به رخ جهانیان کشاند و ضمن ایجاد همبستگی ملی، به صراحت قطعنامه 1559 را زیر سؤال برد و طراحان آن را محکوم کرد.

این حمایت باعث شد، حزب در انتخابات 2005 ، 23 کرسی از کرسی های پارلمان را به خود اختصاص دهد و در آغاز سال 2006 با میشل عون ائتلاف کرد. این اتحاد مسیحی – شیعی فضای جدیدی در صحنه سیاسی لبنان گشود.

تحولات جاری

بدون شک حملات اخیر رژیم صهیونیستی (جولای – اگوست 2006) به بهانه ی به اسارت گرفتن دو نظامی این رژیم در راستای فرایند بلند مدت مقابله با حزب الله و ممانعت از فزونی یافتن رسمیت و هویت سیاسی جنبش مقاومت اسلامی صورت گرفت.

حملات به زیر ساخت های لبنان و ایجاد اختلاف در لبنان بی شک با هدف تضعیف موقعیت این جنبش شیعی انجام می شود که به صراحت می توان گفت با مقابله و ایستادگی جانانه، حزب می رود تا خود را آماده جشنی دیگر و پیروزی چشمگیر دیگری در جهان اسلام نماید.

قبس زعفرانی/گروه جامعه و ارتباطات تبیان

تنظیم:سعید آقازاده