تبیان، دستیار زندگی
تعداد صندلی های همیشه خالی در مجلس شورای اسلامی!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تعداد صندلی های همیشه خالی در مجلس شورای اسلامی!

تعداد نمایندگان حاضر در صحن مجلس همواره شکننده است و کمتر اتفاق می افتد که از 290 نماینده مجلس بیش از 220 نماینده در صحن مجلس حاضر باشند.

مجلس

به گزارش خبرنگار جهان غیبت نمایندگان در مجلس نه مربوط به مجلس هشتم است و نه مربوط به مجلس ماقبل آن بلکه این مشکل در همه ادوار مجلس وجود داشته است.

مجلس شورای اسلامی 290 نماینده دارد که برای تشکیل جلسه علنی حضور حداقل دو سوم نمایندگان یعنی حضور 194 نماینده در صحن مجلس الزامی است و حضور كمتر از این تعداد باعث می شود که جلسه مجلس حد نصاب و رسمیت نداشته باشد.

نوسان تعداد نمایندگان حاضر در صحن مجلس بین 196 تا 200 نفر تقریبا به یک عادت در مجلس شده است و بصورت مکرر در مجلس شاهد آن هستیم.

مروری بر اخبار مجلس در روزها و دوره های گذشته مؤید این مطلب است.

بی نظمی در ورود و خروج نمایندگان به مجلس، تأخیر و غیبت نمایندگان باعث ایجاد وقفه در آغاز و ادامه جلسات می شود که علاوه بر آنکه بعضا جلسات مجلس را با تاخیر نیم ساعته و یا حتی 45 دقیقه مواجه می کند، در برخی موارد هم باعث عدم تشکیل جلسات و یا تعطیلی زود هنگام جلسه مجلس می شود.

قرائت اسامی نمایندگان غایب و متاخر و اعلام اسامی نمایندگانی كه بدون كارت زدن از صحن علنی مجلس خارج می شدند، از جمله تدابیری بود که در مجلس هفتم بکار گرفته شد

البته با توجه به اینکه تنها یک سال و چهار ماه از فعالیت مجلس هشتم می گذرد، کمتر شاهد عدم تشکیل جلسه مجلس به خاطر غیبت نمایندگان بودیم.

در هر حال این معضل و راهکارهای حل آن همواره یکی از دغدغه های هیئت رئیسه مجلس بود، به نحوی که در ساختمان قدیم مجلس کنترل ورود و خروج نمایندگان کمی سخت بود و نمایندگان به راحتی و بدون آنکه ورود خروج خود را ثبت کنند، می توانستند به صحن تردد داشته باشند، اما در ساختمان جدید در بهارستان به دلیل استفاده از دستگاههای کارت خوان و ثبت ورود و خروج الکترونیکی و باز نشدن در ورودی و خروجی بدون وارد کردن کارت این موضوع تا حدی کنترل شده است.

مجلس

اگرچه غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس هفتم در همان آغاز به کار مجلس، از بی نظمی در ورود و خروج نمایندگان و ایجاد وقفه در جلسات علنی مجلس انتقاد کرد و خبر از تعیین سازوكارهایی در این زمینه داد، او همچنین قول داد برای به حداقل رساندن این مشكلات تدابیری اتخاذ می كنیم و یقین دارم بعد از مدتی این مشكلات كم خواهد شد.

قرائت اسامی نمایندگان غایب و متاخر و اعلام اسامی نمایندگانی كه بدون كارت زدن از صحن علنی مجلس خارج می شدند، از جمله تدابیری بود که در مجلس هفتم بکار گرفته شد.

محسن کوهکن سخنگوی هیات رئیسه در مجلس هفتم که همین سمت را در مجلس هشتم هم بر عهده دارد، شش ماه بعد از آغاز بکار مجلس هفتم یعنی در آذر ماه سال 1384 اعلام کرد که برای جلوگیری از تاخیر در شروع جلسات علنی هیات رئیسه مجلس قوانینی تنظیم شده كه بر اساس آن تاخیر و غیبت نمایندگان كنترل می شود.

وی درخصوص قوانین مذکور اینگونه توضیح داد: هیات رئیسه در ماه فقط یك نوبت تاخیر بدون اطلاع قبلی را می پذیرد و موارد دیگری را كه تخلف از آئین نامه باشد، برای اطلاع مردم اسامی متخلفان را اعلام خواهد كرد.

اگر چه اسامی غایبین و متاخرین هر جلسه مجلس در ابتدای جلسه اعلام می شود اما این راهکار و قانون مجلس نتوانست چاره ساز باشد و مشکل همچنان باقی است.

بعنوان مثال جلسات مجلس که باید در ساعت هشت صبح آغاز شود، همواره با تأخیر و با حضور 194 نماینده آغاز می شود و حتی در مواردی تعداد نمایندگان حاضر در صحن به کمتر از این تعداد می رسد و بلندگوهای مجلس مرتب از نمایندگان می خواهد که برای رای گیری در صحن مجلس حضور یابند.

البته غیر از مشکل غیبت و تأخیر نمایندگان، عدم مشارکت نمایندگان در رای گیری هم معضل دیگری است که به این مشکل اضافه می شود

اگرچه عدم حضور برخی از نمایندگان یا به دلیل مأموریت کاری و یا مرخصی است، اما در مجلس هشتم به ندرت شاهد بودیم که 250 و یا حداکثر260 نماینده در صحن حاضر باشند. البته در 12 شهریور سال گذشته در هنگام رای اعتماد به وزرای کابینه دهم، 286 نماینده یعنی همه نمایندگانی که انتخابات به مجلس راه یافته بودند، در صحن مجلس حضور داشتند که حضور این تعداد بی نظیر بود.

البته غیر از مشکل غیبت و تأخیر نمایندگان، عدم مشارکت نمایندگان در رای گیری هم معضل دیگری است که به این مشکل اضافه می شود. بعنوان مثال مجلس بعضی مواقع با 194 نماینده در خصوص برخی طرح ها و لوایح رأی گیری می کند که بسیاری از همین 194 نماینده حاضر در مجلس رای نمی دهند. اگرچه این امر مورد اعتراض برخی نمایندگان و اعضای هیئت رئیسه مجلس واقع می شود، اما ظاهرا گوش شنوایی در این زمینه نیست.

غلامرضا مصباحی مقدم نماینده تهران، در جلسه روز سه شنبه 13 مهر با اشاره به عدم مشارکت نمایندگان در رای گیری در خصوص مواد طرح اصلاح الگوی مصرف انرژی در تذكری آیین نامه‌ای خطاب به علی لایجانی رئیس مجلس گفت: هنگام رای گیری ماده 11، 52 نفر ، ماده 12، 33 نفر، ماده 13، 46 نفر، ماده 14، 25 نفر، ماده 15، 36 نفر، ماده 16، 44 نفر و ماده 17، 46 نفر در رای گیری شركت نكردند.

اگرچه لاریجانی رئیس مجلس با وارد دانستن این تذكر از نمایندگان خواست تا در رای گیری مشارکت کنند، حال سوال اینست که آیا نمایندگان که همواره با این تقاضای لاریجانی مواجه بودند، به توصیه مجدد رئیس مجلس گوش می دهند و همه نمایندگان حاضر در صحن در رای گیری شرکت خواهند کرد؟

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور