تبیان، دستیار زندگی
در آخرین تغییرات محیط زیستی، قسمتهای وسیعی از منطقه حفاظت شده مظفری، واقع در استان خراسان جنوبی برای استقرار صنایع واگذار شده، همچنین نزدیک به 100 درخت کهنسال در خرم آباد طعمه حریق شد. چند روز پیش نیز، حریق 50 هکتار از جنگلهای سیاه رودبار واقع در بخش شهمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آتش در جنگلها، واگذاری در منطقه حفاظت شده

آتش پیش آمد، محیط زیست باز هم عقب نشست

اجتماعی - در آخرین تغییرات محیط زیستی، قسمتهای وسیعی از منطقه حفاظت شده مظفری، واقع در استان خراسان جنوبی برای استقرار صنایع واگذار شده، همچنین نزدیک به 100 درخت کهنسال در خرم آباد طعمه حریق شد. چند روز پیش نیز، حریق 50 هکتار از جنگلهای سیاه رودبار واقع در بخش شهمیرزاد از توابع استان سمنان را بلعید

در حالی که رئیس سازمان محیط زیست برای شرکت در اجلاس وزرای محیط زیست جهان در تونس به سر می برد، اخباری از تخریب و واگذاری مناطقی از محیط زیست به صنایع،به گوش می رسد . در آخرین تغییرات محیط زیستی، قسمتهای وسیعی از منطقه حفاظت شده مظفری، واقع در استان خراسان جنوبی برای استقرار صنایع واگذار شده، همچنین نزدیک به 100 درخت کهنسال در خرم آباد طعمه حریق شد. چند روز پیش، حریق 50 هکتار از جنگلهای سیاه رودبار واقع در بخش شهمیرزاد از توابع استان سمنان را بلعید و علاقمندان محیط زیست می گویند آتش سوزیهای جسته و گریخته در جنگلهای غرب کشور با منشا انسانی همچنان ادامه دارد.

ارزش نداشت، بخشیدیم

با واگذاری نزدیک به 10 هزار هکتار از اراضی منطقه حفاظت شده مظفری به سایر نهادها برای ساختن صنایع و بهره برداری صنعتی و تجاری، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از بی ارزش بودن این اراضی، سخن گفت.

بنا به اظهارات دکتر صدوق، منطقه واگذار شده فاقد ارزش‌های اکولوژیکی و زیستی لازم به عنوان منطقه حفاظت شده بود. هر چند وی در آخر گفته هایش اضافه کرد که در عوض منطقه باارزشی جایگزین این منطقه خواهد شد، ولی وی معلوم نکرد این "منطقه باارزش" چگونه ارزش گذاری شده و اصولا در کجا قرار دارد؟

هر چند خبرگزاریها اعلام کردند شورایعالی محیط زیست در آخرین مصوبه خود بر اساس پیشنهاد استانداری خراسان جنوبی، این اراضی را واگذار کرده و موظف شده با هماهنگی وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنایع و معادن عرصه جایگزین منطقه اختصاص داده شده برای استقرار صنایع را تعیین و به منطقه حفاظت شده مظفری الحاق کند، ولی هیچ اخباری مبنی بر تعیین اراضی جایگزین، منتشر نشده است.

با این حال، حمید صالحی، مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی تنها به این نکته اشاره کرده که اقدامات و مکاتبات لازم برای الحاق منطقه جدید انجام شده، ولی او نیز از ارائه توضیحات بیشتر برای روشن شدن موضوع، خودداری کرده است.

این در حالی است که مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی سال گذشته گفته بود منطقه حفاظت شده مظفری واقع در بخش مرکزی فردوس این استعداد را دارد که به پارک ملی ارتقای سطح پیدا کند.

اکنون نه تنها تبدیل شدن به "پارک ملی" برای این منطقه، رویایی به نظر می رسد، علاقمندان محیط زیست نگرانند با وجود تصمیمات کنونی، و پس نشستن هر روزه سازمان محیط زیست، منطقه حفاظت شده مظفری، همچنان کوچک و کوچکتر شود.

آتش سوزی، این بار خرم آباد

در روزهای پایانی هفته گذشته، خبری از سوختن درختان کهنسال خرم آباد نیز به گوش رسید. به گزارش مهر، در آتش سوزی باغ کشاورزی خرم آباد، دهها اصله درخت که عنوان قدیمی ترین درختان شهر خرم آباد را یدک می کشند در آتش خاکستر شدند.

این محل که به عنوان به عنوان یکی از قدیمی ترین باغهای این شهرستان که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده،در اختیار شهرداری خرم آباد قرار دارد و گفته می شود در طول دو ماه اخیر، سومین باری است که این درختان این منطقه دچار حریق می شوند. به گفته شاهدان عینی، در حریق اخیر، دهها اصله درخت تا ارتفاع چند متری در آتش سوختند، این در حالی است که آگاهان محلی می گویند بسیاری از درختان سوخته شده در کشور منحصر به فرد بوده و در بسیاری از موارد از سوی دانشجویان و استادان  برای طرح های تحقیقاتی مورد استفاده قرار می گرفتند.

محمد حسین بازگیر، مدیر کل حفاظت محیط زیست خرم آباد نیز با تایید خبر سوختن درختان کهن در مرکز این استان گفته این درختان به نوعی قدیمی ترین درختان شهر خرم آباد محسوب می شدند.

بنا به اظهارات این مقام مسئول، جهت بررسی وسعت خسارات، گروهی از کارشناسان محیط زیست استان لرستان به محل اعزام شده اند ولی تاکنون گزارش رسمی از میزان خسارات و تعداد درختان سوخته، منتشر نشده است.

با این وجود علی محمد خانی، مدیر عامل سازمان آتش نشانی خرم آباد که نیروهایش برای خاموش کردن آتش به محل رفته بودند، می گوید در این حریق بیش از 100 اصله درخت کهن دچار آتش سوزی و خسارت شدند.

آتش در جنگلهای ایران

به گفته این مقام مسئول ابتدا آتش سوزی از علفهای هرز این باغ شروع شده و بعد از آتش گرفتن علفهای هرز آتش به درختان این باغ نیز سرایت کرده است.

این گفته ها روشن می کند آتش سوزی خرم آباد نیز دارای همان مدلی است که سایر درختان غرب و شمال کشور در سالهای اخیر، از بین رفته اند. به عبارت دیگر، در سوختن درختان خرم آباد، عامل انسانی، حرف اول را می زند.

جنگل سیاه رودبار، خاکستر شد

اواخر هفته گذشته، جنگل سیاه رودبار واقع در بخش شهمیرزاد در اراضی بین روستاهای ملاده و کولیم در دهستان پشتکوه این بخش در آتش سوخت.

به گفته معاون حفاظت از امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان سمنان، 50 هکتار از جنگلهای سیاه رودبار در شمال شرق شهمیرزاد از روز چهارشنبه، 14 مهرماه طعمه حریق شده و با وجود تلاش ماموران اطفای حریق و نیروهای حفاظت از محیط زیست، در روز اول این آتش سوزی، تنها 70 درصد آتش سوزی مهار شد.

جعفر مرادی حقیقی اطلاع داده که در این منطقه حدود دو هزار اصله درختان اورس به طور کامل سوخته است. بنا به اظهارات این مقام مسئول برآورد اولیه نشان می دهد که تعداد زیادی درخت نیز 50 درصد دچار حریق شده است.

کارشناسان می گویند این منطقه کوهستانی است و برای همین تنها امکان استفاده از امکانات دستی برای مهار آتش ممکن است. به گفته آنها آتش به طور کامل مهار نشده و با وزش باد مجددا در برخی از مناطق آتش مجددا شعله ور می شود.

به بیان دیگر، خطر آتش سوزی در این منطقه، همچنان وجود دارد. این در حالی است که به گفته آگاهان محیط زیست، جنگلهای این منطقه، به دلیل وجود بافت گیاهی درخت اورس و امکان شعله ور شدن این درخت، مهار آتش باید تنها با استفاده از آب صورت گیرد که همین موضوع، مشکل اطفای حریق را دو چندان می کند.

آتش سوزیهای پراکنده غرب

به گفته منابع خبری، آتش سوزیهای پراکنده ای نیز در جنگلهای بلوط غرب کشور، همچنان رخ می دهد. به گفته آگاهان، منشا بیشتر این آتش سوزیها، انسانی است. در آخرین اخبار منتشره، در هفته اول مهرماه، جنگلهای " کوسالان " منطقه سروآباد دچار حریق گردید و با تلاشهای مردم منطقه و فعالین محیط زیست بعد از چندین ساعت این آتش سوزی مهار گردید.

همچنین در همین روزها، بخشهای از شهرستان مریوان در مناطق " دزلی و بن دول " به خاطر عامل انسانی، دستخوش آتش سوزی شد و بخشهای زیادی از جنگلهای منطقه از میان رفت. منابع غیر رسمی، آتش سوزی های این منطقه، نزدیک به 400 مورد در تابستان و مهرماه امسال گزارش کرده اند.

تنظیم برای تبیان:هنگامه سهرابی

منبع خبرانلاین