تبیان، دستیار زندگی
در هنگام بلوغ ، ترک های پوستی روی ران ها ، باسن و سینه ها ایجاد می شوند. در دوران حاملگی این ترک ها...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترک های پوستی

ترک پوستی

1) چه قسمت هایی از بدن بیشتر در معرض ترک های پوستی قرار می گیرند؟

در هنگام بلوغ ، ترک های پوستی روی ران ها ، باسن و سینه ها ایجاد می شوند. در دوران حاملگی این ترک ها بیشتر در نواحی شکم و سینه ها بروز می کنند. ترک های پوستی ممکن است در آقایان نیز ایجاد شوند.

2) آیا ترک های پوستی به علت کشیدگی پوست ایجاد می شوند؟

کشیدگی پوست تنها یکی از عوامل ایجاد کننده ترک های پوستی است، ولی عامل اصلی به شمار نمی آید. عوامل درونی نیز در بروز آن ها مؤثر می باشند.

3) علل بروز ترک های پوستی چیست؟

این ترک ها ، ضایعاتی هستند که در زمان تغییرات هورمونی بدن مانند بلوغ ، حاملگی، کاهش وزن و برخی از بیماری ها ایجاد می شوند. تغییرات هورمونی سبب ایجاد عدم تعادل در فیبروبلاست ها (سلول های پایه ای پوست که الاستین و کلاژن تولید می کنند) می شود که این امر منجر به کاهش تعداد و کیفیت فیبرهای کلاژن و الاستین می گردد. در نتیجه پوست نازک تر شده و ترک های موازی در آن ایجاد می شود. این ترک ها در ابتدا صورتی تا بنفش رنگ هستند و سپس به تدریج سفید می شوند.

4) آیا امکان بهبود ترک های پوستی وجود دارد؟

ترک های پوستی به طور ناگهانی و بدون بروز هیچ گونه علامتی ظاهر می شوند. از این رو پیشگیری از ایجاد آن ها به ویژه در دوران بارداری بسیار مهم است. هر چقدر درمان سریع تر آغاز شود، نتایج حاصله مطلوب تر خواهد بود.

5) در چه مواقعی احتمال ایجاد ترک های پوستی بیشتر است؟

در هنگام بلوغ، بارداری و تغییرات وزنی احتمال ایجاد این ترک ها بیشتر است.

سن اولین بارداری در بروز ترک های بارداری نقش به سزایی دارد. بررسی ها نشان داده است80 تا 90 درصد زنانی که اولین بارداری آنها در سنین 16 تا 20 سالگی باشد، دچار ترک های پوستی می شوند، در حالی که احتمال بروز این ترک ها در زنانی که اولین بارداری آنها پس از 35 سالگی است، بسیار کمتر است.

6) در چه دورانی از بارداری امکان بروز ترک های پوستی بیشتر است؟

این ترک ها، معمولاً از ماه چهارم بارداری به بعد ایجاد می شوند، اما در ماه هفتم تا هشتم بارداری ، پوست شکننده ترین حالت خود را دارد. ترک ها حتی ممکن است پس از زایمان نیز ایجاد شوند. بنابراین به خانم ها توصیه شود درمان را تا اولین دوره قاعدگی پس از زایمان ادامه دهند.

7) آیا احتمال بروز ترک های بارداری در هر بار زایمان وجود دارد؟

بله، حتی اگر اولین بارداری بدون ایجاد ترک های پوستی باشد، تضمینی در عدم بروز ترک های پوستی در بارداری های بعدی وجود ندارد.

8) آیا ترک های پوستی ارثی هستند؟

وراثت و رنگ پوست نقشی در ایجاد ترک های پوستی ندارند و هیچ کدام معیاری صد در صد در تعیین نوع پوست از نظر بروز یا عدم بروز ترک های پوستی نمی باشد.

9) آیا ممکن است که ترک ها به طور صد در صد بهبود یابند؟

اولین چیزی که باید در نظر گرفت این است که اگر ترک های پوستی درمان نشوند، امکان بهبود خود به خودی آنها وجود ندارد، یعنی این ترک ها هرگز خود به خود برطرف نمی شوند و تنها رنگ آنها به سمت سفید مرواریدی می رود، ولی طول و پهنای آنها تغییر نمی کند. با درمان های ویژه پس از چند هفته می توان پهنا ، عمق و رنگ ترک ها را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

10) چگونه می توان ترک ها را در دوران بلوغ درمان کرد؟

ترک های پوستی در دوران بلوغ نیز به همان میزان ترک های دوران بارداری نیاز به درمان خاص دارند و می بایست هرچه سریع تر درمان این ترک ها را آغاز نمود.

11) آیا نور خورشید سبب بدتر شدن ظاهر ترک ها می شود؟

از آنجایی که در ناحیه ترک های پوستی، رنگدانه های پوست تولید نمی شوند، این ترک ها حتی پس از برنزه شدن پوست، به رنگ سفید باقی می مانند. اما در صورت درمان ، سلول های تولید کننده رنگدانه پوست دوباره فعال می شوند و ترک های پوستی به رنگ طبیعی خود باز می گردند.

12) بعد از چه مدتی نتایج مثبت درمان مشاهده می شود؟

استفاده صحیح و مرتب از محصولات درمانی ، روش های درمانی با دستگاه لیزر فرکشنال به مدت شش الی هشت هفته در نواحی دارای ترک، بسیار مؤثر است.

اولین نتایج مثبت 21 تا 25 روز پس از شروع درمان فشرده قابل رؤیت می باشند. ولی برای بهبودی نسبتا قابل قبول، بیمار باید صبر و تحمل داشته باشد و پیگیر درمان باشد .اکثر افراد نیاز به تکرار جلسات درمانی دارند.

اگر شخص در مرحله ای که ترک ها رنگ قرمز مایل به بنفش دارند به پزشک مراجعه کند، نتایج درمانی بسیار موثرتر خواهد بود.

دکتر مریم ملکی - متخصص پوست و مو

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط :

خشکی پوست، چرا؟

خشکی پوست و درمان آن (1) و (2)

پوست خشک، ارمغان پاییز

ترک پا چیست؟

ترک پا؛ پدیده‌ای‌ شایع در بین خانم ها

مشکلات شایع پوست

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.