تبیان، دستیار زندگی
آیة الله سید مرتضی نجومی، یکی از اساتید بزرگ هنر اسلامی (خط، نقاشی، تذهیب و تجلید) و سرآمد ثلث‌نویسان معاصر و از فقیهان و مفسران معروف بود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مونس روح انسان

مونس جان

کتاب "مونس جان" تفسیری است از سوره‌ی مبارکه‌ی یونس که به وسیله‌ی مرحوم آیة الله نجومی نوشته شده و توسط بوستان کتاب منتشر شده است.

به گزارش تبیان، آیة الله سید مرتضی نجومی، یکی از اساتید بزرگ هنر اسلامی (خط، نقاشی، تذهیب و تجلید) و سرآمد ثلث‌نویسان معاصر و از فقیهان و مفسران معروف بود.

معظم‌له علوم اسلامی را در نجف اشرف از محضر آیات عظام:‌ سید محسن حکیم، سید عبدالاعلی سبزواری و بیش از همه، میرزا باقر زنجانی فرا گرفت و به درجه اجتهاد نائل آمد. وی پس از پایان تحصیل، به زادگاهش بازگشت و به تدریس، تألیف و خدمات فراوان دینی و علمی پرداخت؛ در سال 1380 به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار برگزیده شد و در 25 آبان 1388پس از عمری تلاش درگذشت.

ایشان در این کتاب، به شرح مفصل داستان نوح و موسی و یونس(علیهم السلام) و اقوام ایشان پرداخته و نکات بدیع و ادبی، تاریخی، حدیثی و کلامی موجود در این سوره را مورد بررسی قرار داده است.

آیة الله سید مرتضی نجومی، یکی از اساتید بزرگ هنر اسلامی (خط، نقاشی، تذهیب و تجلید) و سرآمد ثلث‌نویسان معاصر و از فقیهان و مفسران معروف بود

سوره یونس، دربرگیرنده‌ی معارف بلند توحیدی مانند: وحدانیت خدای سبحان و علم و قدرت و خلاقیت و شگفتی‌های سنت‌های الهی، عظمت آفرینش و آفریدگار، بازگشت اعمال مردم به محضر او، پاداش خیر و شر، زوال دنیا و توجه به آخرت، هشدار به مشرکان و تکذیب‌کنندگان آیات الهی و سرگذشت پیامبران بزرگ الهی ـ نوح و موسی و یونس ـ و داستان اقوام ایشان است.

این آیات هشداردهنده و بیدارکننده است؛ تاریکی جهل را از روح آدمی برطرف می‌کند و بیان می‌دارد که راه نجات انسان‌ها، بازگشت به سوی خداست. همان‌گونه که قوم یونس به بدی اعمال خود پی‌بردند، به سوی خدا بازگشتند و سرانجام، عذاب الهی را از خویش دور کردند.

مؤسسه‌ی بوستان کتاب، از مجموعه آثار آیة الله نجومی کتاب‌های زیر را در دست چاپ دارد:

"فیض قلم"، "کیمیای هستی"، "سحر مبین"، "نسیم ایمان(تفسیر سوره مؤمنون)"، "شمیم کنعان(تفسیر سوره یوسف)"، "منزل مقصود(تفسیر سوره هود)" و "آیات سبحانی(تفسیر سوره رعد)".

گفتنی است از ایشان آثار خطی متعدد دیگری هم به جا مانده که تا کنون چاپ نشده است.


گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی