تبیان، دستیار زندگی
اگر پیدایش این مسجد روی احساسات مذهبی و علاقه‏ مفرط به حضرت صاحب الامر علیه السلام بود، می‏بایست سراسر، توسّل به آن بزرگوار باشد، چنان كه در این عصر، مردم، بیشتر، زیارت حضرت‏اش را در آن مسجد می‏خوانند و متوسّل به آن حضرت می‏شوند، در صورتی كه در این دستور
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نظر آیت الله حائری در باره‏ مسجد جمكران‏

جمكران

مرحوم آیةاللَّه حائری می فرمایند: مسجد جمكران، یكی از آیات باهرات آن حضرت است. توضیح این مطلب، در ضمن چند جهت كه شاید خیلی‏ها از آن غافل باشند - مذكور می‏شود:

1 - داستان مسجد جمكران كه در بیداری واقع شده، در كتاب تاریخ قم كه كتاب معتبری است، از صدوق، علیه الرّحمه، نقل شده است.

مرحوم آقای بروجردی كه مرد دقیق و ملاّیی بود، می‏فرمود: این داستان، در زمان صدوق، علیه الرّحمه، واقع شده و این كه او نقل كرده است، دلالت بر كمال صحّت آن دارد.

2 - داستان، مشتمل بر جریانی است كه مربوط به یک نفر نیست، برای این كه صبح كه مردم بیدار می‏شوند، می‏بینند با زنجیر، علامت گذاشته شده است كه مردم باور كنند. و این زنجیر، مدّتی در منزل سیّد محترمی، ظاهراً به نام سیّد ابوالحسن الرّضا، بوده است و مردم به آن استشفاء می‏كرده‏اند و بعداً، بدون هیچ جهت طبیعی، مفقود می‏شود.

3 - جای دور از شهر و در وسط بیابان، جایی نیست كه مورد جعل یک فرد جمكرانی بشود، آن هم دست تنها، در یک شب ماه رمضان.

4 - نوعاً، مردم عادی، به واسطه‏ خواب، یک امامزاده را معیّن می‏كنند و مسجد، از تصوّر مردم عادی، دور است.

5 - اگر پیدایش این مسجد روی احساسات مذهبی و علاقه‏ مفرط به حضرت صاحب الامر علیه السلام بود، می‏بایست سراسر، توسّل به آن بزرگوار باشد، چنان كه در این عصر، مردم، بیشتر، زیارت حضرت‏اش را در آن مسجد می‏خوانند و متوسّل به آن حضرت می‏شوند، در صورتی كه در این دستور معنوی، اصلاً، اسمی از آن حضرت نیست، حتّی تا به حال هم بیشتر معروف به مسجد جمكران است، نه مسجد صاحب الزّمان.

6 - متن دستور، موافق با ادّله‏دیگر است؛ برای این كه هم نماز تحیّت مسجد وارد شده است و هم نماز امام زمان‏علیه السلام با صد بار «إیّاك نعبد و إیّاك نستعین» و هم تهلیل و تسبیح فاطمه ‏زهرا،سلام‏اللَّه علیها.

7 - این دو داستان كه نقل شد، مشهود و یا مثال مشهود خودم بود(1) و داستان‏های دیگری هست كه فعلاً تمام خصوصیّات آن را در نظر ندارم. بعداً، ان شاءالله، تحقیق كرده، در این دفتر، بإذنه تعالی، ذكر می‏كنم.

8 - در آن موقع كه زمین، این قدر بی‏ارزش بوده است، فقط یک مساحت كوچكی را مورد این دستور قرار داده‏اند، كه ظاهراً حدود سه چشمه از مسجد فعلی است كه در زمان ما خیلی بزرگ شده است: ظاهراً، آن چشمه‏ای كه در آن، محراب هست، و دو چشمه‏ی طرفین باشد.

نگارنده كه خالی از وسوسه نیستم و خیلی به نقلیّات مردم خوش‏بین نیستم، از این امارات، به صحّت این مسجد مبارک قطع دارم. والحمدللَّه علی ذالك و علی غیره من النّعم الّتی لاتحصی.(2)

تنظیم : موسوی_گروه دین و اندیشه تبیان


پی نوشت ها

1) اشاره به دو داستان از عنایات حضرت بقیّةاللَّه، أرواحنا فداه، در مسجد مقدّس جمكران است، كه مرحوم آیةاللَّه حائری آن‏ها را در كتاب خود آورده است.

2) كریمه‏ی اهل‏بیت، ص 484؛ سرّدلبران، ص 248 - 250.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.