تبیان، دستیار زندگی
خبرگزاری مهر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه سال آینده نمایشگاه قرآن با تحولی اساسی برگزار می شود، گفت: این تحول با هدف جاری کردن مفاهیم قرآن در زندگی روزم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وزیر فرهنگ و ارشاد خواستار توجه ویژه به مفاهیم قرآن در دوره های بعدی نمایشگاه شد


خبرگزاری مهر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه سال آینده نمایشگاه قرآن با تحولی اساسی برگزار می شود، گفت: این تحول با هدف جاری کردن مفاهیم قرآن در زندگی روزمره ایجاد می شود.

حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم که دوشنبه شب در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار داشت: امید است برای سال آینده اگر لایق خدمتگزاری دین بودیم، نمایشگاه قرآن را با تحولی اساسی و با جهت گیری به سمت جاری کردن مفاهیم قرآنی در زندگی روزمره برگزار کنیم .

وی در ادامه افزود: تلاش ما بر آن است که سال آینده تنها واجد وضعیتی درحد نمایش نبوده و با مفاهیم قرآنی زندگی کنیم تا در معارف این کتاب مقدس محو شویم.

صفار هرندی گفت: در گذشته نه چندان دور تجلی چنین عشق وارادتی به قرآن را در چنین جوی شاهد نبودیم . ما برای بزرگداشت ایام الله و شخصیت های اسلامی و تجلیل و تکریم معصومین بزرگوار، همواره عرض ادب وارادت مشهودی داشتیم اما گاه از طرف ما مدیران قرآن کریم در حق قرآن جفا می شد اما برپایی این نمایشگاه وسیله ای بود تا نمونه ایی از تجمع های بزرگ را که برای بزرگداشت ثقل اصغر که معصومین هستند، داشتیم ، برای ثفل اکبر به نمایش بگذاریم دراین راستا جمعیت کثیری که در نمایشگاه حضور می یافتند ما را به یاد آخرین روزهای منتهی به حج در صفا و مروه می انداختند.

وی در ادامه افزود: خدا را سپاس در دوره ای زندگی می کنیم که خدمت به قرآن برای همه مردم ازعوام تا خواص و مقامات ، مسئولان، زمامداران ، قدرتمندان و ثروتمندان و برای همه کسانی که نیاز به قرآن دروجودشان لبریز است افتخار محسوب می شود و از مزید لطف خداوند بود که امسال این نمایشگاه در فضایی که تناسب تام و کمال با قرآن دارد برگزار شد در این راستا از همه خدمتگزاران که با وجود تغییر محل خود را به زودی با شرایط هماهنگ کردند سپاسگزارم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آنچه امروز پیش روی همگان است محصول زحمت کسانی است که به خدمتگزاری قرآن افتخارمی کنند آنان که در کتابت قرآن، هنر آفرینی ونگارگری فعال بودند و آنان که افتخار حضور در جمع قاریان و حوزه ترجمه، تفسیرو حفظ قرآن را داشتند و کسانی که در عرصه نشر معارف الهی قدم گذاشتند.

مراسم اختتامیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی ، دوشنبه 9 آبان ماه در مصلای امام خمینی برگزار شد و پس از سخنرانی حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، شعاعی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت کرد .

شعاعی گفت: سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در حالی به پایان می رسد که به اذعان میهمانان خارجی شرکت کننده به عنوان مهمترین رویداد فرهنگی و هنری قرآن کریم در سطح جهان شهرت یافته است.

وی در ادامه افزود: امسال نمایشگاه قرآن در فضایی به مساحت 50 هزار متر مربع که سه برابر فضای قبلی است در مصلا بزرگ امام خمینی (ره) موفق به عرضه آثار برگزیده هنرمندان ایران و جهان و همچنین تبادل نظر اندیشمندان و صاحبنظران علوم قرآنی شد و همزمان 114 شهرستان و 25 کشور جهان شاهد برنامه های مشابه بودند. نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به عنوان تأثیر گذارترین رویداد قرآنی در حوزه فرهنگ عمومی به شمار می رود.

شعاعی به تدبر در مفاهیم قرآنی اشاره کرد و گفت: دعوت به تأمل و تفکر در مفاهیم قرآنی در فضای نمایشگاه یکی از اهداف اصلی برنامه ریزی آن بوده است و در این راستا سرای قرآن و اندیشه، نشست های ویژه بانوان ، جلسات تفسیر ساده قرآن برای جوانان در کنار آثار مکتوب اعم از کتاب و مقاله و معرفی کتابخانه های تخصصی قرآن کریم ، روشهای تحقق تامل در مفاهیم قرآنی بودند.

وی افزود: مفاهیم اجتماعی ، ادبی ، هنری ، فناوری جدید و روشهای تفسیر و سایر علوم قرآنی در 47 نشست توسط 76 سخنران و محقق مورد توجه 2400 شرکت کننده علاقمند به مباحث قرآنی بود علاو بر این معرفی تازه های کتاب ایران که در سال جاری 5/26 درصد رشد در حوزه علوم قرآنی است در کنار 1000 عنوان کتاب خارجی و 1800 مقاله قرآنی به زبان های انگلیسی ، فرانسوی و آلمانی در دستاوردهای بخش مکتوب نمایشگاه است همچنین 373 نسخه خطی از آثار کاتبان ایرانی موجود در موزه های جهان نشانگرنقش ایرانیان در کتابت قرآن کریم است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقطه اوج فعالیت نمایشگاه در توجه به نخبگان قرآن کشوررا برگزاری مراسم تقدیر و تجلیل از خادمان قرآن کریم در سطح ملی و بین المللی عنوان کرد که این مراسم با حضور ریاست جمهوری برگزار شد.

وی در مورد انس با مفاهیم و نمادهای قرآنی گفت: بازدید روزانه 3 هزار کودک و نوجوان و مشارکت 75 هزار فارسی زبان از 25 کشور جهان در مسابقات فرهنگی ، هنری و اینترنت نمایشگاه قرآن کریم ، شرکت 25 هزار نفر در مسابقات آشنایی با معارف و مفاهیم قرآنی و حضور 15هزار جان در مسابقه پاسخ به سوالات عدالت و مهرورزی در قرآن حکایت از موفقیت نمایشگاه درجلب جوانان به مفاهیم قرآنی دارد.

شعاعی در ارتباط با فعالیت نمایشگاه قرآن در راستای نهادینه کردن فعالیت های قرآن به حضور مسئولین رسمی کشور در نمایشگاه قرآن اشاره کرد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی خود را برای عقد تفاهم نامه همکاری بین این وزارت با نهادهایی که ظرفیت توسعه فعالیت های قرآنی را دارند اعلام کرده است. همچنین طرحی با عنوان اعتلای معرفتی قرآنی در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در دست تهیه است که امیدواریم با هماهنگی دولت و مجلس شاهد تحقق جامعه قرآن در کشور باشیم .

وی گفت: بررسی های به عمل آمده حجم مبادلات تجاری محصولات فرهنگی و هنری برگرفته از قرآن در سطح جهان را بالغ بر 20 میلیارد دلار نشان می دهد . نمایشگاه قرآن با امید فراهم آوردن زمینه های حضورجدی صاحبان صنایع کشور در این حوزه پررونق اقدام به عرضه 300 محصول صنعت گران هنرمندان ایرانی در کنار 3000 محصول فرهنگی قرآنی 25 کشور جهان نموده است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد مطبوعات گفت: بر اساس اعلام معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخی نشریات به دلیل انتشار متناوب اخبار و مطالب قرآنی شایسته تشویق اعلام شدند و سهمیه کاغذ ویژه ای برای آنان اختصاص داده می شود علاوه بر این متقاضیان نشریات قرآنی که در خواست مجوز کرده اند در اولین نشست هیأت نظارت در اولویت بررسی قرار خواهند گرفت.و از این پس نیز اخذ مجوز نشریات قرآنی با اولویت در هیأت نظارت مطرح خواهند شد.

مراسم اختتامیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سپس معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و پس از آن برگزیدگان این نمایشگاه جوایز خود را از رئیس مجلس شورای اسلامی دریافت کردند.

روابط عمومی موسسه تبیان