تبیان، دستیار زندگی
سفارشات زیادی در مورد تلاوت قرآن در حالات مختلف به ما رسیده است که در هر حال که بتوانیم قرآن بخوانیم پسندیده است و باز در کنار همین سفارش داریم که قرائت قرآن شرایط و آدابی دارد که باید رعایت شود ، بالاخره چه باید کرد ؟ خواندن قرآن خواه سوره‏های کوچک با
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بالاخره در چه حالتی قرآن بخوانیم ؟

قرآن

سفارشات زیادی در مورد تلاوت قرآن در حالات مختلف به ما رسیده است که در هر حال که بتوانیم قرآن بخوانیم پسندیده است و باز در کنار همین سفارش داریم که قرائت قرآن شرایط و آدابی دارد که باید رعایت شود ، بالاخره چه باید کرد ؟

خواندن قرآن خواه سوره‏های کوچک باشد یا دیگر سوره‏ها، خواه در هنگام راه رفتن باشد و یا در هنگام خوابیدن، نه تنها اشکالی ندارد، بلکه مستحب و پسندیده است.

در روایت آمده است که: در هنگام خواب سوره‏های قرآن از جمله توحید، آخر آیات سوره کهف و... مستحب است.1 همچنین روایاتی وجود دارد که در هر حال به تلاوت قرآن ما را سفارش نموده است.

ولی در برخی موارد خواندن آن کراهت دارد که عبارت از در حال رکوع و سجده نماز، در دستشویی و حمام، نیز خواندن شخص حائض و جُنُب.2

در استفتائی که از محضر مقام معظم رهبری (حفظه الله) شده است، پرسیده اند:

- سؤال: خوابیده قرآن خواندن چه حكمى دارد؟

- پاسخ: احترام قرآن لازم است و در آداب قرآن گفته‏اند با طهارت و رو به قبله و با ادب و با آرامش و تفكر در معانى آن قرائت شود. البته در موقع خواب خواندن قرآن از حفظ در حال خوابیده اشكال ندارد.

همچنین در استفتائات آیت الله بهجت (ره) چنین آمده است:

- سوال: خوابیده قرآن خواندن، چه حكمى دارد؟

- پاسخ: اگر فقط خواندن قرآن باشد، اشكال ندارد.

خلاصه اینکه ملاک این است حالتی نباشد که بی احترامی به قرآن تلقی بشود .تشخیص این به عهده خود شخص است.

مثلا : فرض کنید کارگری که در صحافی دارد قرآن رو آماده می کند، باید روی جلد ضربه بزنه، احتمالا زیر فشار پرس قرار بدهد و... در حالیکه هیچ کدام از اینها بی احترامی نیست.

یا اینکه در احکام داریم همراه بردن قرآن در هنگام تخلّی (دستشویی رفتن) اگر حالت بی احترامی داشته باشه، جایز نیست. ولی گاهی شخص در یک مکان عمومی جایی ندارد که قرآن رو امانت بسپارد و لذا برای حفظ، آن را در جیب لباسش می گذارد و همراه می برد. اگر تلقی بی احترامی نشود اشکالی ندارد .

- مواردی که در رابطه با قرآن لازمه رعایت بشه:

-آیات قران بدون طهارت و وضو مسح نشود .

- قرآن نجس نشود

- سوزانده نشود

محمدی - گروه دین و اندیشه تببان


1. وسائل الشیعه، ج 60، ص 229 و 228

2. همان، ص 246.