ترویج بیش از اندازه مسائل جنسی در چت رومها و سایتهای موجود به صورت عکس و یا فیلم در اینترنت ممکن است فرد را بیش از پیش تحت تاثیر خود قرار دهد. همانقدر که یک آگهی تبلیغاتی 30 ثانیه ای می تواند نظر ما را در مورد خرید یک نوشیدنی تغییر دهد، مشاهده تصاویر محرک
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشتریان چت روم

ورود به چت روم

ازدواج‌های ناموفق اینترنتی، استثمار جنسی، ورود به شبكه شركت‌های هرمی و خروج ارز از كشور، و سایت‌های مستهجن و غیراخلاقی در كمین كسانی است كه بدون آگاهی وارد آن می‌شوند. چت روم اولین مکانی است كه یك جوان ایرانی احساس آزادی می‌كند و معمولا مورد برخورد خانواده و یا نهاد دولتی قرار نمی گیرد كه این آزادی باعث سوءرفتارهای در بین جوانان می شود.

 جوان ایرانی، خسته از مناسبات متناقض اجتمـاعی، واقعیت‌هـای تلخ زندگی، ناكامی‌های كنونی و آینده ای ابهام آمیز از دریچه اینترنت بـه جهـانی دسـت می‌یابد كه در آن فاصله‌ها مفهوم خود را از دست می‌دهند .

برخی آنرا <تالار گفتمان> می‌نامند و اكثرا آنرا به‌نام <چت روم> می‌شناسند، مثبت است یا منفی، سازنده است یا مخرب، مفید است یا مضر، هنوز این موضوع به بحث‌های تخصصی و كارشناسی راه نیافته است.

از جمله نکات مهمی که افراد را به سمت چت روم ها می کشاند نیازهای افراد به دوستی و برقراری ارتباط اجتماعی به هر شكل و عنوانی است كه اینترنت می‌تواند پاسخگوی این نیاز باشد؛ اینترنت به فرد كمك می‌كند تا شناخته نشود یعنی فرد می‌تواند در ورای این فناوری بدون اینكه هویت وی فاش شود به هر كاری دست بزند؛ بنابراین آزادی زیاد بدون داشتن مسئولیت را تجربه می‌كند.

چت‌روم‌ها تكنیك‌ها و امكاناتی را در اختیار افراد می‌گذارند كه به آن‌ها امكان می‌دهد تا تصویری مطلوب و قابل پذیرش از خود ارائه كنند. كاربران ممكن است در چت‌روم‌ها توصیف مجازی‌ای از ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی خود ارائه دهند كه با ویژگی‌های واقعی آن‌ها تفاوت بنیادی داشته باشد. افراد حتی این امكان را دارند كه جنسیت، طبقه اجتماعى، تحصیلات، محل زندگى، شغل، درآمد و سایر مشخصات خود را خلاف واقع شرح دهند.

كاربران به واسطه گمنامى در چت‌روم‌ها به بازی نقش و خودافشایی پرداخته و با بیان آنچه كه در دنیای واقعی امكان بازگو كردنش را ندارند، زمینه برقراری ارتباط در محیط مجازی را برای شكل‌گیری روابط صمیمانه آماده می‌سازند.جوانان و نوجوانان به لحاظ اجتماعی، عاطفی و جنسیتی نیاز به برقراری ارتباط دارند؛ اینترنت می‌تواند این امكان را برای پر كردن خلاء عاطفی این افراد فراهم كند.

اینترنت به فرد كمك می‌كند تا شناخته نشود یعنی فرد می‌تواند در ورای این فناوری بدون اینكه هویت وی فاش شود به هر كاری دست بزند؛ بنابراین آزادی زیاد بدون داشتن مسئولیت را تجربه می‌كند.

 

با توجه به اینكه امكان ازدواج و برقراری رابطه سالم در جامعه مشكل است یك نوجوان و جوان به راحتی نمی‌تواند با فرد موردعلاقه‌ خود صحبت كند یا نیاز خود را مطرح كند بنابراین می‌توان گفت، عوامل موثر بر این مسئله یعنی "نیاز"، دسترسی به اینترنت، تبلیغات منفی و سایت‌های مستهجن ،شرایط و تصاویر غیراخلاقی می‌توانند به این مسئله دامن بزنند؛ جوانان علاوه بر نیاز اجتماعی شدن، در آستانه بلوغ نیازهای جنسی‌شان نیز فعال می‌شود.

 عکس ها، فیلم ها، مجلات، بازی های کامپیوتری، و پورنوگرافی در اینترنت که تجاوز و غیرانسانی شدن جنس مؤنث را در صحنه های مستهجن به تصویر می کشد، ابزاری قدرتمند در تغییر شکل دادن نگرش ها و آگاهی های جوان از رابطه جنسی می باشد. حداقل تاثیری که این امر می تواند بر روی جوانان بگذارد، تغییرات فاحش در شیوه نگرش و رفتار آنهاست که این امر با مشاهده تصاویر محرک جنسی تسریع خواهد شد.

 

ورود به چت روم

در طول رشد جوانان و نوجوانان، یکی از دوره های حیاتی رشد وجود دارد که ذهن او را برای انجام فعالیت های جنسی برنامه ریزی می کند. در این مرحله به نظر می رسد که ذهن جوان برای مسائل مربوط به رابطه جنسی و اینکه جذب چه افرادی شود، برنامه ریزی می شود. قرار گرفتن در روابط نرمال، جهت گیری سالم جنسی را به جوان القا می کند، اما اگر جوان در این دوران با جنس مخالف خود و یا حتی موافق به صحبت در این امور و خود ارضایی بپردازد و یا با تصاویر محرک جنسی تحریک شود، دچار انحرافات جنسی می شود و جهت گیری های او نسبت به مسائل جنسی تا ابد در ذهنش به صورت تحریف شده حک می شود. به طوری که ماکروسافت به علت سوء استفاده از كودكان و هرزه نگاری در چت رومهای MSN از چهاردهم اكتبر , بسیاری از چت رومها را تعطیل کرد.

 

 از مشکلات دیگر جوانان ما این است که متأسفانه ما نتوانسته‌ایم به خوبی فرهنگ خود را به نوجوانان و جوانان عرضه و آنطور كه متناسب با نیاز و درك علایق جوانان باشد معرفی كنیم از طرفی عواملی همچون فشارهای اقتصادی مشكلات خانوادگی، بیكاری، فقدان برنامه مناسب برای پر كردن اوقات فراغت، نبودن تفریحات سالم، عدم امكان ازدواج، فشار گروه‌های همسال می‌تواند به گرایش نوجوانان به اینترنت و ورود به چت روم‌ها موثر باشد.به دلیل دسترسی آسان به اینترنت و شناخته نشدن فرد و مخفی ماندن هویت واقعی وی، تنوع در ارتباطات، عدم نیاز به سرمایه‌گذاری، نداشتن ریسك در این زمینه، گرایش به اینترنت و چت رومها بیش از پیش در میان نوجوانان و جوانان دیده می‌شود. ما(خانواده ها) باید تلاش كنیم و اگر دیر بجنبیم، دیر جنبیدن ما خلایی ایجاد می‌كند كه وسایل ارتباط جمعی به سرعت آن را پر می‌كنند. باید فضایی ایجاد كنیم كه نوجوانان احساس كند، تحت هر شرایطی ما تكیه گاهی قابل اعتماد او هستیم، تكیه گاهی دلسوز كه می‌تواند به او رو كند. اگر چنین نشود، شخص ثالثی در چت روم‌های شبكه‌ جهانی اینترنت منتظر آنها خواهد بود.

عواملی که باعث استفاده ی جوانان از چت روم ها می شود:

بیشتر افرادی كه از نظر روحی افسرده بوده و به حالات پریشانی دچارند بیش از دیگران به چت معتاد می‌شوند.

فرار از واقعیت و گریز از دنیای واقعی و ارتباط آسان از طریق صفحات رایانه و سایت‌های اینترنتی، چت و اتاق‌های گفت‌وگو به مكانی برای تبادل افكار قشر جوان جامعه تبدیل شده است.

در بسیاری از موارد كاربران اینترنت، نام، شغل، جنس و سن خود را مخفی نگه می‌دارند، انسان‌های منزوی وقتی در زندگی واقعی احساس امنیت نمی‌کنند از طریق این رسانه راه نجاتی برای خود ایجاد می‌كنند.اینترنت فضایی است كه جوانان ما برای ایفای نقش فرصت پیدا كرده‌اند و امكان خصوصی بودن آن به گسترش آن در بین جوانان دامن زده است.

به نظر این جوانان، اینترنت جانشین فضای عمومی خواهد شد كه دست آنها در اغلب امور باز خواهد شد و به كاربران اجازه مشاركت بیشتری در سطح جامعه می‌دهد.

اگر جوان در این دوران با جنس مخالف خود و یا حتی موافق به صحبت در مورد امور  جنسی بپردازد و یا با تصاویر محرک جنسی تحریک شود، دچار انحرافات جنسی می شود و جهت گیری های او نسبت به مسائل جنسی تا ابد در ذهنش به صورت تحریف شده حک می شود.

معایب:

* چت روم دنیایی است كه افراد قادرند در آن هویت خویش را پنهان كنند كه نتیجه آن مهار اخلاقی و اجتماعی در دنیای سایبر است. بواسطه اینكه هویت افراد در چت‌روم‌ها پنهان است، روابط ایجاد شده، می‌تواند موجب ایجاد سوء‌تفاهم و در نتیجه ضربه عاطفی شود. ممكن است این روابط به دنیای واقعی نیز كشیده شود و اثرات سوئی را در بر داشته باشد

* ازدواج‌های ناموفق اینترنتی، استثمار جنسی، ورود به شبكه شركت‌های هرمی و خروج ارز از كشور، سایت‌های مستهجن و غیراخلاقی در كمین كسانی است كه بدون آگاهی وارد آن می‌شوند.

چت

* وقت گذرانی بیش از حد از چت رومها علاوه بر تلف كردن پول و سرمایه باعث می‌شود تا كاربران در انجام تكالیف تحصیلی كوتاهی نمایند و دچار افت تحصیلی شوند.

* یكی از ایرادهای اساسی چت، نامنظم بودن آن است، یعنی هر كس از هر كجا با هر اطلاعاتی می‌تواند به‌ آن مطلبی اضافه كند.

* یكی دیگر از جنبه‌های منفی چت روم ها، ورود بی‌هویت اشخاص در آن است و با توجه به ‌تحقیقات انجام گرفته كسانی كه نسبت به ‌دیگران كمتر از چت رومها و کلا اینترنت استفاده می‌كردند، ارتباط فیزیكی بهتری با خانواده و دوستان خود داشتند. استفاده از چت رومها نیز مشكلات خانوادگی زیادی را ایجاد می‌كند كه این استفاده زیاد از اینترنت باعث می‌شود تا فرد نتواند با خانواده خود ارتباط برقرار كند و روابط خانوادگی و زندگی زناشویی دچار اختلال می‌گردد.

محاسن:

* چت، از آنجایی‌كه امكان ارتباط نوشتاری و غیر رودررو را فراهم می‌كند، به جوانان كمك می‌‌‌كند تا راحت‌تر به ابراز احساسات و منویات خویش بپردازند.

* ماهیت غیر رودرروی ارتباطات الكترونیكی اینترنتی می‌تواند انگیزه‌ی بیشتری را برای فعالیت كاربران که در دنیای واقعی قادر به انجام آن نیستند یا از انجام آن واهمه دارند فراهم سازد كه ریسك شرمندگی در آن كمتر است .

ارتباطات اینترنتی در محیط‌های چت، ضمن آنكه تقویت‌كننده روابط غیر وابسته به زمان و مكان است، به محملی برای جستجو و ارضای كنجكاوی‌های جوانان نیز تبدیل شده است.

* کاهش هزینه ی برقراری ارتباط علی الخصوص برای افرادی که با خارج از کشور تماس دارند.

نتیجه:

در هر حال نمی‌توان منكر جذابیت‌های ارتباط بواسطه چت شد. اما این نكته را نیز نباید از یاد برد كه فضای مجازى، فضایی است كه در عین داشتن تهدیدها و محدودیت‌ها، می‌تواند فرصت‌ها و قابلیت‌های زیادى را نیز همراه داشته باشد. سیاست‌گذاران باید در درجه اول نیازهای جوانان را به خوبی شناسایی كنند و در درجه دوم این فضا را بدرستی مدیریت كنند و به سمت تولید محتوای مناسب و سالم در قالب‌های جذاب و متناسب با ذائقه جوانان بروند. تا زمانی كه به لحاظ فرهنگى، اقدامی عملی صورت نگرفته و برنامه‌ریزی مدونی برای اوقات فراغت جوانان وجود ندارد، نباید انتظار داشت كه جوانان از تهدیدهای مربوط به استفاده از تكنولوژی‌های جدید مصون بمانند. در نتیجه در این بین سه امر ضروری می‌نماید: شناخت نیازهای جوانان، آگاه‌سازی آنان و تدبیر و برنامه‌ریزی صحیح برای اوقات فراغت آنها.

 

منبع : تابناک

گروه خانواده وزندگی تبیان

 

مقالات مرتبط

اوقات فراغت مدرن

زمانی دلپذیر و خطرناک

انتخاب همسر،آن لاین!؟

خشونت حقیقی در دنیای مجازی

نگاه خطرناک به فراغت

اعتیادی نو

سایت های همسر یاب ، راهی پر خطر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.