تبیان، دستیار زندگی
نوجوانان بیش از هر چیز دیگر برای یافتن دوست جلب اینترنت می شوند. آنها گروه های جدید می یا بند،احساس تعلق میکنند، وارد جایی می شوند که دیگران آنها را می شناسند،و میتوانند از آن طریق گروهی را انتخاب و یا حتی خلق کنند .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی های آنلاین!

اینترنت

دوست یابی در فضای مجازی

نوجوانان بیش از هر چیز دیگر برای یافتن دوست جلب اینترنت می شوند. آنها گروه های جدید می یا بند،احساس تعلق میکنند، وارد جایی می شوند که دیگران آنها را می شناسند،و میتوانند از آن طریق گروهی را انتخاب و یا حتی خلق کنند . تکنولوژی فضای مجازی به لحاظ شیوه های تشکیل گروه برتری دارد و نوجوانان از این مزیت استفاده می کنند .چراکه پیوستن و یا تشکیل یک گروه اهمیت بسیاری در هویت در حال تکامل آنها دارد.

اما موقعی که در یک گروه هستند چه می کنند؟لطیفه تعریف میکنند، بازی میکنند،از والدین و معلمان خود شکایت کرده و از زندگی واقعی خود صحبت میکنند،از یکدیگر حمایت کرده و یکدیگر را نصیحت میکنند ،همان کاری که در زندگی واقعی انجام می دهند. اما این مساله جنبه منفی نیز دارد . نوجوانان ممکن است به گروههای آن لاینی ملحق شوند که چندان مورد علاقه آنان نیست .گروههای سیاسی افراطی ،رسوم شیطان پرستی، مجالس عیاشی آن لاین که در زندگی واقعی نیز وجود دارند ،از این دسته اند . زمانیکه در اتاق خواب پشت کامپیوتر نشسته اید شرکت در این گروهها آسانتر است.

مشکل معمول روابط در گروههای آن لاین سطحی و موقتی بودن آنهاست. فضای مجازی ممکن است به نظر چنان سورئال،و حتی تخیلی ذهنی برسد که برخی افراد حتی در صورت برخورداری از سطح احساسات و تعهدات بالا آن را جدی نمی گیرند.چنین وضعیتی به برنامه تلویزیونی متقابل میماند که شما را از نظر احساسی درگیر نموده،اما تنها یک برنامه تلویزیونی است. برای نوجوانانی که مشتاق یافتن گروه یا دوستان خوب هستند ،زمانیکه دوستان شان به یکباره و بدون توضیح حقیقت خود را تغییر میدهند،عقب می کشند یا بطور کلی ناپدید می شوند لطمه زیادی میبینند. با یک کلیک دوست شما بدون به جا گذاشتن هیچ گونه ردپایی محو شده و میتوانیدحتی بدون گفتن خداحافظی بروید . در این جا خداحافظی کردن آسان است .سطحی و موقتی بودن روابط اینترنتی همواره صادق نیست . افراد در فضای مجازی دوستان خوبی یافته و رابطه خود راحفظ میکنند. اما همراهان سطحی آنقدر هستند که این مساله را ،خاصه برای نوجوانانی که در رابطه با مسایلی همچون صمیمیت، اعتماد و وفاداری حساس هستند، بدل به نومیدی مشکل سازی کنند.

چت

ارتباط جنسی مجازی

از آنجا که وارد مقوله صمیمیت شدیم، بگذارید به جذابیت دیگری که نوجوانان را به سوی فضای مجازی می کشد بپردازیم: ارتباط جنسی مجازی. همه می دانند نوجوانان به این ارتباط  علاقه بسیار دارند.این موضوع یک ماجراجو یی است که ترشح هورمونهایشان را افزایش داده و راهی برای جد ا شدن از والدین و نگرانی، خشم و عصیان است. برایشان به معنای گسترش یک هویت بالغ است.اما ارتباط جنسی مجازی چیست؟ معمولا شامل صحبتهای تحریک آمیز از طریق تایپ توصیف دقیق رفتار، و احساس ناشی از آن ، یا تبادل عکس می شود.

حال اینکه آیا والدین با اینکار مخالف هستند یا نه به ارزشهای آنان، میزان صراحت ارتباط مجازی و قرارهای اینترنتی بستگی دارد .برخی گمان میکنندکه گمنامی در ارتباط جنسی مجازی معضل بوده و این نوع ارتباط سطحی،مصنوعی و غیرطبیعی است ،یا اینکه  به هر نوع و شکلی برای نوجوان نامناسب است .

در خانواده های مشکل دار نوجوانان نیازمندمهربانی بزرگسالی هستند که جای والدینشان را گرفته، یا از آنها حمایت کرده و در مورد مشکلات زندگی واقعی راهنمایی شان کند، دراین زمان به والدین اینترنتی روی می آورند.

شکارچیان بزرگسال

یک مساله بغر نج زندگی آن لاین آنست که هرگز نمی توانید در باره هویت طرف مقابل مطمئن باشید، یک دختر 22 ساله ممکن است مردی 40 ساله باشد. برخی چت رومها در جهت حمایت کودکان در برابر این بزرگسالان کنترل می شوند، اما هیچ گونه نظارتی بر بسیاری از آنها وجود ندارد.حتی در گروههایی که تحت نظارت قرار دارند راهی برای جلوگیری از بزرگسالان شکارچی که برای جلب توجه جوانان تظاهر به جوان بودن میکنند وجود ندارد.اگر یک شکارچی تظاهر به نوجوان بودن نکند، خود را به عنوان محرم اسرار و همدرد و حمایت کننده وی جلوه داده و او را تشویق می کند تا مشکلات خصوصی خود را با وی در میان نهاده و ازنظر احساسی به او وابسته شود . در این حالت نوجوانان مشکل دار که نسبت به والدین خود بیگانه و بطور کلی تنها هستند بسیارآسیب پذیر ترند.این استراتژی ها همان هایی هستند که شکارچیان در زندگی واقعی خود از آن استفاده می کنند. اینترنت تنها راه دیگری برای سوءاستفاده از کودکان است.

می بایست برخی قوانین را به کودکان آموخت که قابل تعمیم به ملاقات با بزرگسالان مشکوک درزندگی واقعی نیز باشد:

اطلاعات شخصی را نزد افراد بیگانه فاش نکنید . شماره تلفن یا آدرس خود را در اختیار آنهانگذارید. اگر فردی شما را مضطرب کرد یا از شما خواست کار اشتباهی انجام دهید از اینترنت خارج شوید. (از او دور شوید.)

نام کاربری فرد را بنویسید و والدین خو د را مطلع کنید تا بتوانند با مسوولین آن چت روم تماس گیرند. از افراد بیگانه هدیه نگیرید و حتی اگر از شما خواستند، با کسی تماس نگیرید. بدون نظارت خانواده هرگز به صورت آف لاین با کسی ملاقات نکنید.والدین می بایست بدانند کودکانشان با چه افرادی چت می کنند .  عکس این قضیه هم مطرح است. نوجوانانی که برای گفتگو  با افراد بالغ تظاهر به بزرگ بودن می کنند . گاهی اوقات پیشروی های جنسی نوجوانان که تغییر هویت داده اند بسیار صریح است.

یک مساله بغر نج زندگی آن لاین آنست که هرگز نمی توانید در باره هویت طرف مقابل مطمئن باشید.

والدین اینترنتی

جنبه تاسف آور مساله مربوط به فرضیه شکارچیها آنست که برخی بزرگسالان واقعا" افرادی فهمیده و مهربان هستند که مراقبت از نوجوانان برایشان خوشایند است . برخی نوجوانان که تلاش می کنند از والدین خود جدا شده و از هرچیزی که مربوط به آنها باشد فاصله گیرند، موقعیت استفاده ازوالدین خود به عنوان مدل را از دست می دهند .

در خانواده های مشکل دار نوجوانان نیازمندمهربانی بزرگسالی هستند که جای والدینشان را گرفته، یا از آنها حمایت کرده و در مورد مشکلات زندگی واقعی راهنمایی شان کند . در این موارد که نوجوانان از والدین خود که هیچ چیز درباره اینترنت نمیدانند و یا با خصومت برخورد میکنند، احساس دوری میکنند. در واقع والدین اینترنتی ،به فردی همدرد و از نظر احساسی قدرتمند در زندگی نوجوان بدل می شوند.فردی داستانی برای من تعریف کرد که در قسمت مربوط به مراقبت از کودکان بصورت آن لاین وآف لاین چرخش جالبی داشت . پدری اعتراف میکند که او و دخترش ر ابطه وحشتناکی داشته اند .آنها دا یما با یکدیگر دعوا داشته و اغلب بر سر استفاده دختر از امکانات فضای مجازی با یکدیگربحث می کرده اند. پدر نگران عواقب اینکار برای دخترش بوده است. سپس در حرکتی که از نبوغ پدرانه سرچشمه می گیرد،از کامپیوتر محل کار برای اتصال به اینترنت استفاده کرده و تلاش میکند با دخترش رابطه برقرار کند. این ایده بهتر از آنچه پدر گمان میکرد موفقیت آمیز از آب در می آید. هر وقت با هم مشکل پیدا می کردند، چت به صورت آن لاین راحت تر می شد، احساسات مهم ابراز شده و آن دو مشکلات زیادی را به این صورت حل کردند . بعدها پدر مورد نظر اعتراف کرد که این چنین ملاقاتهای اینترنتی بهترین موقعیتی بوده است که در رابطه میان او و دخترش بوجود آمده است.

چت بازی

گرفتار در شبکه: اعتیاد

از آنجا که فضای مجازی می تواند بسیاری از نیازهای نوجوان را ارضا ء کند، احتمال اعتیاد به آن زیاد است. آیا تمامی نوجوانها در معرض این خطر قرار دارند؟ نه .برخی همواره کاربرهای عادی باقی خواهند ماند، برخی به کاربرد زیاد از اینترنت پرداخته ، اما افرادی که قربانی این مساله می شوند احتمالا مشکلاتی در زندگی واقعی خود دارند ،و فضای مجازی  جایی برای تخلیه،مکانی برای درخواست و کمک کردن آنان میشود.

علایم خطر استفاده بیش از حد از اینترنت چیست؟

تکذیب و دروغ گفتن درباره میزان زمان مصروفه پای کامپیوتر، یا آنچه با کامپیوتر انجام می دهند. خستگی شدید و تغییر درعادات خواب، همچون بیداری زودهنگام یا بیدار ماندن تا پاسی از شب برای سپری کردن حداکثر زمان ممکنه در اینترنت، مواجهه با مشکلات تحصیلی همچون افت نمره.گاهی اوقات والدین از آنجا که گمان می کنند فرزندشان با استفاده از کامپیوتر به انجام تکالیف درسی می پردازد، از این حقیقت که کامپیوتر مقصر است چشم پوشی می کنند.

دوری از دوستان و افت علاقه نسبت به سرگرمیها .فعالیتهای اینترنتی جای زندگی واقعی را می گیرند. کاهش اشتها خاصه زمانی که از استفاده از کامپیوتر محروم می شوند . زمانی که والدین با نوجوانان مخالفت می کنند آنان به طرز خصومت آمیزی عکس العمل نشان می دهند.حتی ممکن است قوانین استفاده از کامپیوتر را زیر پا بگذارند.بطور کلی آنجا که آنان احساس می کنند ازوابستگی شان نسبت به دوستان مجازی خود محروم شده اند واکنشهای شدید نشان می دهند.

منبع : سایت آفتاب

گروه خانواده و زندگی تبیان - تنظیم :ندا داودی

مقالات مرتبط :

دوستی ، از نوع نوجوانی

پشت مانیتور ، عاشق نشوید!

 گشت و گذارهای اینترنتی

دنیای مجازی و...

سایت های همسر یاب ، راهی پر خطر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.