تبیان، دستیار زندگی
نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال كه با رشد كمی و كیفی در حوزه‌های گونان در 16 بخش افتتاح شد، بیش از 50 درصد در بخش آثار و نزدیك به 30 درصد در بخش غرفه‌ها رشد كمی داشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رییس مركز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

بخش بین‌الملل نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال فردا افتتاح می‌شود

نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال كه با رشد كمی و كیفی در حوزه‌های گونان در 16 بخش افتتاح شد، بیش از 50 درصد در بخش آثار و نزدیك به 30 درصد در بخش غرفه‌ها رشد كمی داشته است.

عیسی زارع پور

به گزارش روابط عمومی، «عیسی زارع‌پور»  رییس مركز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال كه با چهارمین سال تاسیس این مركز مصادف شده است، ضمن بیان مطلب بالا گفت: این نمایشگاه در سال اول در چهاربخش اصلی و دو بخش جانبی با حدود 300 غرفه و نزدیك به 4000 اثر و در فضایی بالغ بر 20مترمربع برگزار شد.

وی با بیان این‌كه دومین دوره با شش بخش اصلی و شش بخش جانبی در مصلی تهران و در فضایی بالغ بر 45 هزار متر مربع و 8 هزار اثر برگزار شد، ادامه داد: سومین دوره نیز سال گذشته در شش بخش اصلی و هشت بخش جانبی در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) و فضایی بالغ بر 55 هزار متر مربع و با معرفی حدود 11هزاراثر به كار خود پایان داد.

به گفته او در سه دوره گذشته بیش از 500 نشست تخصصی و كارگاه اموزشی در موضوع‌های مختلف مرتبط با رسانه‌های دیجیتال با حضور اساتید و نخبگان حوزه و دانشگاه و متخصصان این بخش برگزار شد.

وی با یادآوری آن‌كه تاكنون در سال 1389 هفت نمایشگاه استانی برگزار شده است، افزود: نمایشگاه چهارم كه با رشد كمی و كیفی در حوزه‌های گونان در 16 بخش افتتاح شد، بیش از 50 درصد در بخش آثار و نزدیك به 30 درصد در بخش غرفه‌ها رشد كمی داشته و رشد كیفی محصولات ارائه شده به وضوح قابل مشاهده است. همچنین نمایشگاه امسال در مساحتی نزدیك به 70 هزار متر مربع و در بیش از 850 غرفه و معرفی نزدیك به 15 هزار اثر و با حضور نمایندگی از 30 كشور جهان برگزار می‌شود.

زارع‌پور با اشاره به بخشهای مختلف نمایشگاه امسال در ارائه آمار كمی و كیفی در هر كدام از بخش‌ها اظهار كرد: در بخش نرم‌افزارهای رسانه‌ای علاوه بر عرضه بیش از 8 هزار عنوان نرم‌افزار رایانه‌ای 220 غرفه نیز توسط شركت‌ها و موسسات حاضر در نمایشگاه برپا شده است. پایگاه‌های اینترنتی و وبلاگ‌ها به عنوان بخش دیگر در نمایشگاه با معرفی بیش از 4 هزار پایگاه اینترنتی ثبت شده در 150 غرفه محتوای خود را در زمینه‌های معرفی پایگاه‌های برترف جنگ نرم در اینترنت، كارگاه‌های آموزشی و آشنایی مخاطبان با فضاهای سالم در فضای اینترنت ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به بخش بازی‌های رایانه‌ای افزود: در این بخش نزدیك به 100 بازی رایانه‌ای ایرانی در كنار بازی‌ رایانه‌ای خارجی مناسب در 45 غرفه معرفی خواهد شد. برنامه‌هایی همچون ارتقای دانش بازی‌سازان و همچنین آشنایی عموم مردم با مخاطرات بازی‌های رایانه‌ای و مركز بازی نمونه و همچنین مركز بازی ویژه بانوان از دیگر برنامه‌های مربوط به این بخش است.

وی با بیان این‌كه در بخش نرم‌افزارهای تلفن همراه 200 نرم‌افزار فرهنگی در 35 غرفه در معرض دید عموم قرار می‌گیرد، گفت: در بخش هنرهای دیجیتال نیز آثاری در قالب پویانمایی، گرافیك دیجیتال، موسیقی دیجیتال، برنامه‌های ویژه‌ای همچون كارگاه‌ آموزش ساخت پویانمایی و نیز برنامه‌های دیگری چون برپایی سالن مولتی‌ویژن جزو برنامه‌های این بخش است.

دبیر چهارمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال در بیان فعالیت‌های بخش پژوهش، نوآوری، فنانوری نمایشگاه امسال گفت: در این بخش ضمن معرفی آثار فناورانه و نوآورانه نمایشگاه آثار پژوهشی تولید شده در سال‌های گذشته در موضوع رسانه‌های دیجیتال نیز معرفی خواهند شد.

به گفته وی در بخش بین‌الملل، غرفه‌داران و سخنرانی از 30كشور جهان حاضر هستند كه افتتاح این بخش از روز شنبه 17 مهرماه خواهد بود. برنامه‌هایی همچون معرفی 120 پایگاه اینترنتی برتر جهان اسلام، تشكیل اتحادیه جهانی تولید‌كنندگان محتوای دیجیتال اسلامی، برگزاری دومین دوره مسابقه بین‌المللی كاریكاتور رسان‌های دیجیتال و كارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی با حضور كارشناسان داخلی و خارجی نیز از دیگر برنامه‌های این بخش است.

وی با بیان این‌كه در نمایشگاه امسال نزدیك به 300 گارگاه آموزشی و نشست تخصصی و همچنین برنامه ویژه روز رایانه‌ پاك از دیگر برنامه‌های نشست این نمایشگاه است، با اشاره به بخش شهر دیجیتال، اصلاح الگوی مصرف افزود: یكی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرهنگسازی صحیح فناوری اطلاعات در كشور است. به همین دلیل خدمات الكترونیكی راه‌اندازی شده در سازمان‌های دولتی و غیر دولتی كه قریب به 100 خدمت است در 50 غرفه به مردم معرفی خواهد شد.

وی ادامه داد: در بخش مراكز و موسسات ارائه دهنده خدمات رسانه‌های دیجیتال نمایندگانی از كارخانه‌های تكثیر حامل‌های دیجیتال، ارائه‌دهندگان خدمات ثبت دامنه، دسترسی و میزبانی اینترنت، مراكز تولید تجهیزات خاص تولید رسانه‌های دیجیتال در 15 غرفه حضور دارند.

وی با بیان اینكه در بخش خانواده و رسانه‌های دیجیتال نیز برنامه‌های جذاب و متنوعی به دنبال آشنا كردن جامعه به ویژه خانواده‌ها با فرصت‌ها و چالش‌ها و فرهنگ بهره‌گیری صحیح از اشكال مختلف رسانه‌های دیجیتال برگزار می‌شود، خاطرنشان كرد: بخش ویژه 30 سال دفاع مقدس در نمایشگاه امسال كه به مناسبت سی‌امین سالگرد دفاع مقدس طراحی شده است، ضمن گردآوری آثار فرهنگی دیجیتال با موضوع دفاع مقدس از ظرفیت‌های دیجیتال برای بیان جنگ نرم و ابعاد مختلف پیروزی انقلاب و دفاع مقدس استفاده شده است.

او همچنین اظهار داشت: در بخش سازمانها و استانها ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها به معرفی دستاوردهای استان خود در حوزه‌های مختلف مرتبط با رسانه‌های دیجیتال می‌پردازند. در بخش رسانه‌ی دیجیتال در آینه هنر نیز كه با هدف استفاده از ظرفیتهای اشكال مختلف هنر برای تبیین فرصتها و مخاطرات و فرهنگ بهره‌گیری صحیح از رسانه‌های دیجیتال است بخش مسابقات نیز روزانه 20 مسابقه در سطح نمایشگاه برگزار می‌كند.

وی همچنین اظهار كرد: برگزیدگان ادوار جشنواره رسانه‌های دیجیتال نیز بخشی دیگر از نمایشگاه است كه با هدف آشنایی بازدید‌كنندگان از آثار فاخر دیجیتال است و برگزیدگان ادوار گذشته در یك فضای واحد معرفی خواهند شد و امكان استفاده از آنها برای عموم فراهم می‌شود.

تنظیم: هومن بهلولی