تبیان، دستیار زندگی
تغییرات اجتماعی در اندیشه سیدجمال
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغییرات اجتماعی در اندیشه سیدجمال

تغییرات اجتماعی در اندیشه سیدجمال

کتاب "تغییرات اجتماعی در اندیشه سیدجمال الدین اسدآبادی" نوشته مجید کافی در هزار نسخه و 158 صفحه از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.

مهر نوشت:بررسی تغییرات اجتماعی براساس نظریه اجتماعی هر اندیشمندی امری ضروری است . بسیاری از تغییرات اجتماعی در نظریه های اندیشمندان مسلمان از جمله سیدجمال الدین اسدآبادی با تغییر در آرمانهای فردی و اجتماعی تحلیل می‌شوند .

براساس این تحلیلها تغییرات اجتماعی تغییراتی در آرمانها هستند، یعنی تغییراتی هستند که در آرمان انسانها به سبب تغییر در اندیشه و اراده آنها بوجود آمده است . افزون بر این عامل حرکت تاریخ طبق این رویکرد همان تغییر محتوای درونی انسان، یعنی اندیشه و اراده اوست .

اگر آرمان ارتباط انسان با دیگران و با خدا محافظه کارانه بوده و براساس عادت، خواست ستمگران و شهوت انسان شکل گرفته باشد اعضای جامعه باید براساس ارزشهای  دینی در اوضاع اجتماعی دست برده و بکوشند جامعه و نظام آن را دگرگون سازند . به همین دلیل دین عنصر سودمند و ضروری زندگی اجتماعی است . این همان کاری است که سیدجمال الدین در صدد انجام آن بود.

حکومت دینی، امانت، ایجاد سازگاری میان اسلام و مقتضیات عصر جدید، تفسیر مجدد مفاهیم اسلامی، آگاهی سیاسی، توسعه این جهانی، احیای فکر دینی و تغییرات اجتماعی، نقد و بررسی آرمانهای سیدجمال الدین اسدآبادی، علل درونی انحطاط جوامع اسلامی برخی مباحث طرح شده در کتاب هستند

البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که در این نوع تحلیل ها هر نوع دگرگونی و تغییر سبب از هم گسیختگی اجتماعی نمی‌شود . دگرگونی سبب از هم گسیختگی و اختلاف اجتماع می شود که در راستای آرمانهای اجتماعی نباشد . این نوع تغییرات بطور مسلم نه تنها برای جامعه و عناصر سازنده آن بلکه برای افراد جامعه نیز یک نوع تهدید است .

در این صورت اگر نهادهای اجتماعی دستخوش از هم گسیختگی شوند مردم به احتمال زیاد آسیب خواهند دید و آسیب دیدن مردم نیز نابسامانی اجتماعی به بار خواهد آورد .

این کتاب در هشت فصل تنظیم شده تا کمکی باشد در ارائه بازشناسی و فرمول بندی اندیشه تغییر اجتماعی در اندیشه سیدجمال الدین .

کلیات، روش تحقیق چارچوب نظری و مدل تحلیل، شخصیت روش آرمان و آثار سیدجمال الدین اسدآبادی، آسیبهای جامعه اسلامی، ریشه مسائل و آسیبهای اجتماعی، راهکارهای اصلاح جامعه، جامعه بازسازی شده و خاتمه عناوین فصلهای این کتاب هستند .

حکومت دینی، امانت، ایجاد سازگاری میان اسلام و مقتضیات عصر جدید، تفسیر مجدد مفاهیم اسلامی، آگاهی سیاسی، توسعه این جهانی، احیای فکر دینی و تغییرات اجتماعی، نقد و بررسی آرمانهای سیدجمال الدین اسدآبادی، علل درونی انحطاط جوامع اسلامی برخی مباحث طرح شده در کتاب هستند .

منابع و مآخذ و نمایه ها پایان بخش این کتاب 158 صفحه ای هستند .


نبوی- گروه کتاب