تبیان، دستیار زندگی
خداوند از آنان راضى باشد. بهشت هشت در دارد و یك در، مخصوص اهل قم است. آنان از میان تمام سرزمینها بهترین شیعیان ما هستند. خداوند محبت ما را در ذات آنها قرار داده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویژگی های قم در كلام عترت

حضرت معصومه علیهاالسلام

بى‏تردید از دیدگاه اسلام، شهر مذهبى قم از مكانهاى مقدس به شمار مى‏رود و از احادیث در این زمینه آن قدر فراوان است كه مى‏توان ادعاى تواتر معنوى بر قداست قم نمود.

نه تنها امروز بلكه از عصر امامان علیهم السلام این شهر مركز پرورش عالمان دین و ارادتمندان به اهل بیت علیه السلام بوده است كه هنوز قبور معدودى از آنها برجامانده و روایات نیز به روشنى،این موضوع را اثبات مى‏كند.

1- امام هادى (علیه السلام):

علت نامگذارى قم به «قم‏» این است كه وقتى در طوفان نوح،كشتى به آنجا رسید ایستاد... و آن محل،قطعه‏اى از بیت المقدس است.

2- ابوصلت هروى مى‏گوید: نزد حضرت رضا (علیه السلام) بودم كه گروهى از اهل قم خدمت امام رسیده سلام كردند و حضرت پس از جواب سلام، آنان را نزد خود خواند و فرمود:

خوش آمدید،شما شیعیان حقیقى ما هستید. به زودى روزى فرا مى‏رسد كه آرامگاه من را در طوس زیارت مى‏كنید.

3- امام موسى بن جعفر (علیه السلام):

قم آشیانه آل محمد و جایگاه شیعیان آل محمد است.

مردى از اهل قم، مردم را به حق دعوت مى‏كند، گروهى مانند پاره‏هاى آهن، اطراف او جمع مى‏شوند( و از او حمایت مى‏نمایند.) تندبادهاى حوادث آنها را تكان نمى‏دهد، از جنگ خسته نمى‏شوند و از آن هراسى ندارند و بر خدا توكل مى‏كنند و عاقبت ‏براى پرهیزكاران است.

4- امام صادق (علیه السلام):

خداوند شهر قم را حجت‏بر سایر سرزمینها قرار داد و به وسیله مردم قم بر تمام اهل مشرق و مغرب از جن و انس حجت تمام كرد.خداوند قم و اهل آن را مستضعف نخوانده است‏ بلكه ایشان را موفق و تایید نموده است.

5- امام هادى (علیه السلام):

گناهان اهل قم و آوه بخشیده شده زیرا جدم حضرت امام رضا (علیه السلام) را در طوس زیارت مى‏كنند.

6- امام صادق (علیه السلام):

ان اهل قم مغفور لهم‏

7- امام صادق (علیه السلام):

قم براى آنكه از ترس از جایى به جاى دیگر مى‏رود،خوب مكانى است.

8- در روایات آمده است:

هنگامى كه پیامبر اكرم (ص) به معراج رفت، شیطان را دید كه روى قطعه زمینى نشسته. حضرت به او فرمود: قم(بلند شو) اى ملعون! به همین دلیل این شهر «قم‏» نامیده شد.

9- امام صادق (علیه السلام):

خاک قم،مقدس است. اهل آن از ما و ما از آنها هستیم. هیچ ستمگرى قصد بدى نسبت‏به آنان نمى‏كند، مگر این كه عذاب او-كه همان آتش جهنم است-به زودى فرا مى‏رسد.

10- امام صادق (علیه السلام):

خداوند از میان تمام شهرها كوفه،قم و تفلیس را برگزید.

11- امام كاظم (علیه السلام):

مردى از اهل قم، مردم را به حق دعوت مى‏كند، گروهى مانند پاره‏هاى آهن، اطراف او جمع مى‏شوند( و از او حمایت مى‏نمایند.) تندبادهاى حوادث آنها را تكان نمى‏دهد، از جنگ خسته نمى‏شوند و از آن هراسى ندارند و بر خدا توكل مى‏كنند و عاقبت‏براى پرهیزكاران است.

12- امام صادق (علیه السلام):

حرم حضرت معصومه علیهاالسلام

«كسى نسبت‏به قم قصد بد نمى‏كند، مگر این كه خداوند او را خوار و از رحمتش دور مى‏گرداند.

13- از امامان علیهم السلام روایت‏شده:

اگر قمى‏ها نبودند،دین از بین مى‏رفت.

14- امام صادق (علیه السلام):

خداوند حرمى دارد و آن مكه است،آگاه باشید رسول خدا (صلی الله علیه و آله) حرمى دارد و آن مدینه است، آگاه باشید امیر المؤمنین (علیه السلام) حرمى دارد و آن كوفه است. آگاه باشید كه قم كوفه كوچك است. آگاه باشید كه بهشت هشت در دارد كه سه باب از آنها براى اهل قم است.بانویى از فرزندانم به نام فاطمه دختر موسى (علیه السلام) در آنجا وفات مى‏نماید و با شفاعت او تمام شیعیانم وارد بهشت مى‏شوند.

15- امام رضا (علیه السلام):

بهشت هشت در دارد و یكى از آنها مخصوص اهل قم است. خوشا به حال آنها، خوشا به حال آنها،خوشا به حال آنها.

16- امام رضا (علیه السلام):

بهشت هشت در دارد كه سه تاى آنها براى اهل قم است. خوشا به حال آنها، خوشا به حال آنها.

17- صفوان بن یحیى مى‏گوید:

روزى در خدمت امام هادى(علیه السلام) بودم كه سخن از قم و اهل آن و تمایل آنها به حضرت مهدى (عج) به میان آمد. حضرت براى آنان طلب رحمت نموده فرمود:

خداوند از آنان راضى باشد. بهشت هشت در دارد و یك در،مخصوص اهل قم است. آنان از میان تمام سرزمینها بهترین شیعیان ما هستند. خداوند محبت ما را در ذات آنها قرار داده است.

18- امام جواد (علیه السلام):

در نامه‏اى خطاب به على بن مهزیار اهوازى چنین مرقوم فرمود:

آنچه درباره قمى‏ها- خداوند آنها را خالص گرداند و بر ایشان گشایش قرار دهد- یادآور شدى، متوجه شدم و با آنچه ذكر كردى، شادمانم ساختى و...

19- از قول گروهى از اهالى رى چنین روایت‏شده:

گروهى از اهل رى بر امام صادق (علیه السلام) وارد شدند و عرض كردند: ما اهل رى هستیم.حضرت فرمود:برادران ما از قم خوش آمدند. دوباره گفتند:ما اهل رى هستیم. باز حضرت مانند اول پاسخ داد. آنان چند بار همان جمله را تكرار كردند و حضرت نیز مانند اول پاسخ فرمود. حضرت ادامه داد: خداوند حرمى دارد و آن مكه است. پیامبر (صلی الله علیه السلام) حرمى دارد و آن مدینه است. امیر المؤمنین (علیه السلام) نیز حرمى دارد كه كوفه است و براى ما نیز حرمى است و آن شهر قم است.

به زودى بانویى از اولاد من به نام فاطمه در آن دفن مى‏گردد كه هر كس او را زیارت نماید بهشت ‏بر او واجب خواهد شد.

تنظیم: گروه دین و اندیشه تبیان


سید حسن فاطمى - ماهنامه کوثر شماره36

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.