تبیان، دستیار زندگی
بی شک هدف ارائه کنندگان این بازی ها تیره کردن روابط امت اسلامی و کشاندن اختلافات فرقه ای به طیف های مختلف مخصوصا نسل جوان بوده است اما مشخص نیست در سناریویی که قدرت های استعماری برای اختلاف افکنی بین امت اسلامی طراحی کرده اند پرده ی آخر حاوی کدام طرح و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیعه کشی در اینترنت

پرده اول:

شیعه کشی در اینترنت

فرهنگ و پایداری تبیان : در  شبکه‏ای ماهواره‏ای موسوم به "فدک" که از "لندن" برنامه‏های خود را پخش می‏کند، شخصی به نام «یاسر الحبیب» در مراسمی که به مناسبت سالروز مرگ عایشه ،همسر پیامبر(ص) برگزار کرد سخنان موهنی را بر زبان آورد و که موجب ایجاد مشکلات زیادی برای شیعیان کویت و عربستان شد. با این حال علمای شیعه‏ی این دو کشور نیز مواضع سختی در برابر وی گرفته و او را از خود طرد کرده‏اند.

اعتراض علما به الحبیب به این خاطر بود که این فرد در برنامه هایش علاوه بر ایجاد تفرقه، بهانه‏ی لازم برای تکفیر و شیعه ‏کشی را به دست وهابیون و تروریست‏های تکفیری می‏داد. وی نظرات بسیار توهین‏ آمیزی نیز درباره علمای شیعه ـ از جمله «آیت الله شهید سید محمدباقر صدر» و «مرحوم آیت‏الله بهجت» ـ دارد که مراتب طرد او را از جوامع علمی و مذهبی شیعه فراهم کرده است.

جالب اینجاست که با توجه به فشارهایی که از طرف شیعیان و حتی حقوق دانان برای قطع این شبکه تفرقه انگیز به دولت انگلستان وارد شده بازهم تحت حمایت سازمان های به اصطلاح حقوق بشری این کشور است!

پرده دوم:

دو روز بعد از انتشار این خبر ابنا نیوز به نقل از سایت خبری شیعیان عربستان (راصد) خبری درباره سخنان مفتی اعظم این کشور را منتشر کرد که گفته بود: «بعد از اسائه‏ی ادب یاسر الحبیب به ام‏المؤمنین عایشه، ترویج مذهب تشیع در کشورهای عربی و اسلامی متوقف شده است».

«شیخ عبدالعزیز آل‏الشیخ» در همین رابطه گفته بود: «سخنان یاسر الحبیب روحانی‏ شیعه کویتی باعث شد تا بسیاری از اهل سنت که تمایلی به تشیع داشتند، از مسیر انحرافی(!) خود برگشته و راه مستقیم را برگزینند»!

آل‏الشیخ ادامه داد: «مخبرین ما در کشورهای عربی به من اطلاع دادند عده زیادی از اهل‏ سنتی که شیعه شده بودند، به خصوص در شمال آفریقا پس از گفته‏های یاسر الحبیب متوجه شده‏اند که تشیع مذهبی باطل است و به مذهب حق(!) برگشته‏اند»!

شیعه کشی در اینترنت

آل‏الشیخ در کنایه و تعریضی توهین ‏آمیز اضافه کرد: «شیعیان که خود را پشت دیوار مظلوم ‏نمایی و شهادت(!) پنهان کرده بودند، دستشان رو شده و مشخص گردیده که اینها قومی خبیث(!) هستند. سخنان الحبیب، نعمت و عنایتی از سوی خداوند بود تا باطن واقعی ‏شیعیان روشن شود».

باید گفت این سخنان حاوی اعتراف مفتی عربستان به این نکته است که مذهب تشیع علیرغم تبلیغات فراوان و پرحجم وهابیت بیشترین انتشار را دارد. مفتیان وهابی پیش از این  با زیر سئوال بردن آیه های جهاد و جعل احادیث ائمه اطهار ،آزار و اذیت شیعیان و به رسمیت شناختن شیعه کشی سعی در از بین بردن اتحاد مسلمین داشتند.

در پی سخنان الحبیب جمع کثیری از علماء شیعه مخافت خود را با وی ابراز کردند از جمله آن ها  رهبر معظم انقلاب طبق فتوایی بیان فرمودند :" اهانت به نمادهای برادران اهل سنت از جمله اتهام زنی به همسر پیامبر اسلام [عایشه] حرام است. این موضوع شامل زنان همه پیامبران و به ویژه سید الانبیاء پیامبر اعظم -حضرت محمد(ص) -می شود."

همچنین آیت الله مکارم شیرازی ضمن محکوم کردن سخنان الحبیب فرمودند: « اخیراً یک آدم بی ‏سواد و روحانی ‏نمای مقیم لندن، به نام شیعه به مقدسات بعضی از مذاهب اهانت کرده، نسبت‏ های ناروای عجیبی به یکی از همسران پیامبر داده و فحاشی عجیبی به برخی از آنان نموده است این آدم یا مزدور و مأمور است و یا سفیه و دیوانه؛ اما  از او نادان ‏تر بعضی از علمای وهابی هستند که به استناد این حرف، گفتند: شیعیان باطن خودشان را ظاهر کردند! آن هم در حالی که صدها نفر از علمای شیعه در ایران، لبنان، کشورهای عربی و اروپا اظهارات آن روحانی‏ نما را محکوم کردند و  گفتند او سفیه است».

و ایشان ضمن نادیده نگرفتن دست استکبار در این قضیه  فرمودند: «ممکن است که هم آن شخص مقیم لندن بر اثر توطئه‏ی عوامل خارجی این سخنان را گفته باشد، و هم این وهابی ها در حجاز بر اثر این توطئه، آن مواضع را گرفته باشند. هر دو دست به دست هم می‏دهند تا مسلمانان را به جان هم بیندازند، بعد هم آنها مشغول به کارهای خودشان شوند و منافع خودشان را از این منطقه بگیرند و ببرند».

همچنین احمد الطیب رئیس دانشگاه الازهر مصر با صدور بیانیه ای می گوید: «من از جایگاه علم و با توجه به مسئولیت شرعی که دارم می گویم تلاش برای وحدت مسلمانان، واجب است و اختلاف بین پیروان مذاهب اسلامی باید به اختلاف نظر بین علما و صاحب نظران محدود بماند و به وحدت امت اسلامی لطمه نزند که خداوند فرموده است "ولا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم و اصبروا ان الله مع الصابرین" ».

الطیب افزود: «من همچنین اعلام می‏کنم هرکسی که در بین مسلمانان فتنه افکنی کند، گناهکار و مستحق عذاب الهی و مطرود شدن از سوی مردم است ».

پرده سوم:

شیعه کشی در اینترنت

پس از اظهارات تفرقه ‏افکنانه‏ی «یاسر الحبیب» و ادامه دادن خط تفرقه توسط علمای وهابی، فضای اینترنت به صحنه‏ی اختلافات مذهبی تبدیل شد.

بطوریکه در روزهای اخیر بازی هایی در محیط اینترنت ارائه شده است که به موضوع اختلاف بین شیعه و سنی می پردازد. در این گیم های جنگی که بر اساس عبور از شرایط و موانع سخت و کشتار نیروهای دشمن طراحی شده انگیزه‏های کشتار تغییر کرده و کاربران، دشمنان فرضی را به خاطر اختلافات عقیدتی و مسائل شیعه و سنی می کشند!

به نحوی که در برخی گیم های جنگی، جوانانی که به شکل شبکه‏ای بازی می‏کنند، یکدیگر را با شعارهای فرقه ‏گرایانه مورد خطاب قرار می‏دهندو باید ادعا کرد، چنین چیزی در پیشینه‏ی این بازی‏ ها بی‏ سابقه است.

در گزارشی که ابنا نیوز درباره بازی های اینترنتی بر روی خروجی خود قرار داده است از زبان یک جوان مسلمان ساکن لندن نوشته است : «من از طریق گیم های اینترنتی دوستان زیادی از مذاهب مختلف پیدا کردم و وجه اشتراک من و دوستانم این بازی بود؛ اما در حال حاضر بسیاری از آنها را به علت تنش اخیر از دست داده‏ام. پیوند ما پیش از این بر اساس ارتباط خوب و اخلاق بود اما فضای جدید بازی‏های آنلاین، مذهب بازیکن را مشخص و آشکار می‏سازد و به ارتباط‏ها و پیوندها آسیب جدی وارد می‏کند».

بی شک هدف ارائه کنندگان این بازی ها تیره کردن روابط امت اسلامی و کشاندن اختلافات فرقه ای به طیف های مختلف مخصوصا نسل جوان بوده است.

اما مشخص نیست در سناریویی که قدرت های استعماری برای اختلاف افکنی بین امت اسلامی طراحی کرده اند پرده ی آخر حاوی کدام طرح و نقشه خواهد بود؟


نویسنده: زینب سیفی- فرهنگ پایداری