تبیان، دستیار زندگی
گزارشات نشان می ‌دهد كه هر ساله 65 تا 76 میلیون نفر در ایالات متحده آمریكا با بیماری‌ هایی كه مربوط به نوع مصرف مواد غذایی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

6 موردی که زنان باردار باید بدانند

جنین

گزارشات نشان می ‌دهد که هر ساله 65 تا 76 میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا با بیماری‌ هایی که مربوط به نوع مصرف مواد غذایی و رژیم‌ های نادرست است، متولد می‌ شوند که از این تعداد 325 هزار نفر در بیمارستان بستری شده و بین پنج تا 9 هزار نفر هم جان خود را از دست می ‌دهند.

دپارتمان بهداشت آمریکا در این گزارش به شش مورد که زنان باردار باید برای سلامت خود در نظر داشته باشند، اشاره کرده است.

اولین مورد، باکتری " لیستریا " است.

این باکتری باعث بروز سقط جنین می ‌شود؛ به طوری که 88 درصد از زنان باردار به دلیل وجود این باکتری ناشی از مصرف برخی از مواد غذایی در بیمارستان بستری شده و 30 درصد هم جنین خود را از دست می ‌دهند. زنان باردار 20 برابر بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به این باکتری هستند؛ چرا که این عامل بیماری زا می ‌تواند از جفت عبور کرده و جنین را تحت تاثیر قرار دهد.

به همین دلیل مواد غذایی که عامل بروز این باکتری و بیماری‌ های مرتبط می ‌شوند را زنان باردار نباید مصرف کنند. این مواد غذایی شامل غذاهای آماده، ماهی دودی، پنیر نرم، شیر جوشانده نشده، گوشت فریز شده و غذاهای نیمه آماده، هستند.

دومین مورد که زنان باردار باید از آن دوری کنند،‌ جیوه است.

این ماده یک فلز با شدت مسمومیت بالا است که در صورت در معرض قرار گرفتن به مدت طولانی و دائم می ‌تواند به سیستم مرکزی عصب آسیب برساند و بر سایر ارگان ‌های بدن نظیر کبد و دستگاه گوارش اثر مخرب بر جای بگذارد.

باکتری ‌های درون رودخانه ‌ها و اقیانوس ‌ها می‌ تواند جیوه را به متیل جیوه تبدیل کند که این ماده درون بدن ماهی ‌ها و سایر آبزیان باقی می‌ ماند و پس از صید و مصرف به بدن انسان ‌ها منتقل می ‌شود.

بر ‌اساس اعلام آکادمی ملی علوم آمریکا،‌ هر ساله 60 هزار نوزاد با درجه بالای جیوه در بدن شان به دنیا می ‌آیند که این موضوع باعث بروز صدمات مغزی غیر قابل جبرانی در این کودکان می ‌شود. البته نوع و درجه علایم صدمات و ضایعات، به میزان و دوز جیوه در بدن این کودکان بستگی دارد.

در سال 2004 میلادی، اداره ی غذا و داروی آمریکا (FDA) و آژانس حفاظت از طبیعت(EPA) در گزارشی مشترک اعلام کردند که این ماده برای زنان باردار، زنان جوان که در سن بچه‌ دار شدن قرار دارند و کودکان و نوزادان بسیار مخرب و زیان ‌آور است.

در این گزارش که هنوز هم معتبر است، غذاهایی که این افراد نباید مصرف کنند به شرح زیر است: ماهی هایی که میزان جیوه درون بدن آن‌ ها مشخص نیست، کوسه ماهی، شمشیر ماهی، ماهی ماکرو و ماهی خال مخالی.

به همین ترتیب، نباید بیش از 340 گرم هر هفته از ماهی‌ های تن، ماهی سالمون و گربه ماهی مصرف شود.

ماهی‌ هایی که از رودخانه ‌های محلی صید می‌ شود چون تن آلباکور نیز دارای مقادیر بالای جیوه هستند و تنها باید 170 گرم از آن هر هفته مصرف شود. صدف ‌ها و میگوها هم جزو این لیست هستند.

سومین موردی که باعث بروز سقط جنین و بیماری ‌های مرتبط با تولد می ‌شود، بیماری با منشا انگل توکسوپلاسما است.

این انگل از حیوانات خون‌ گرم نظیر گربه ‌های خانگی به فرد منتقل می ‌شود. به همین دلیل، اکثر پزشکان و متخصصان زنان به خانم‌ های باردار توصیه می ‌کنند از نزدیک شدن و تماس با این حیوانات خودداری کنند تا هم سلامت خود و هم سلامت جنین شان را حفظ کنند.

البته باید به این نکته اشاره کرد که ابتلا به این انگل نشانه ‌ای ندارد و تنها بر جنین اثر می‌ گذارد و باعث بروز ناهنجاری‌ های چشمی و مغزی و عقب افتادگی ذهنی در نوزاد می‌ شود.

همچنین اگر این انگل در گوشت موجود باشد، ‌دمای بالا و یا پایین می ‌تواند آن را نابود کند. به این ترتیب موادی چون آبزیان خام، سبزیجات و میوه‌ های نشسته، گوشت‌ های نیمه پخته و دودی حاوی این انگل هستند که نباید آن‌ ها را مصرف کرد.

بر ‌اساس اعلام دپارتمان بهداشت آمریکا می‌ توان با شست و شوی کامل دست‌ ها و تمامی سطوح و مواد غذایی و یا دوری جستن از حیوانات خانگی به ویژه گربه‌ ها از ورود این انگل مخرب به داخل بدن جلوگیری به عمل آورد.

چهارمین مورد عامل بیماری ‌زایی و سقط جنین، باکتری سالمونلا است.

این عامل بیماری‌ زا، نشانه‌ هایی چون تب بالا، استفراغ، تهوع و مننژیت را شامل می ‌شود. این عامل می ‌تواند باعث بروز تب تیفویید نیز شود، اما با پختن و گرما دادن مواد غذایی می ‌توانید این باکتری را نابود کنید.

مواد غذایی که نباید آن‌ ها را مصرف کرد شامل آبزیان خام، گوشت و لبنیات پاستوریزه نشده است.

پنجمین مورد ماده سمی " پلی کلرید بی فنیل" یا به اختصار PCB است.

این ماده که تا سال 1970 میلادی در محصولات الکتریکی مورد استفاده قرار می‌ گرفت، به دلیل دارا بودن مواد سمی بسیار قوی منع شد، اما به دلیل این که این ماده در مدت طولانی تجزیه می ‌شود، امروزه برای زنان باردار مشکل ساز شده است.

این ماده متاسفانه جذب بدن جنین شده و ناتوانایی ‌های ذهنی، وزن کم حین تولد و عدم رشد مغزی را در پی دارد. همچنین سر نوزادانی که در معرض این ماده قرار گرفته ‌اند کوچک تر از بقیه است. مواد غذایی نظیر آبزیانی که از سدها و دریاچه‌ های اطراف تاسیسات برقی و الکتریکی PCB صید می ‌شوند، حاوی مقادیر زیادی از این ماده هستند.

ششمین مورد باکتری E.Coli است.

برای به حداقل رساندن خطر عفونت این باکتری باید از همه ی غذاهای لیست شده در بالا پرهیز کرد.

در نهایت این که:

مصرف زیاد مواد دارای کافئین و الکل، نوزاد را دچار بیماری ‌های روحی و روانی و ناتوانایی‌ های ذهنی می‌ کند.

منبع: ایسنا با کمی تغییر

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط:

تاثیر رژیم ‌غذایی بر سقط‌ جنین

عوارض سقط جنین‌ های غیر قانونی

بارداری؛ چند ماه پس از سقط ؟

مراقبت از دندان‌ ها در بارداری

زنان باردار به پهلوی چپ بخوابند

خط قرمز زیبایی در بارداری

آزمایش های معمول در بارداری

گاهی باید از جنین نوار قلب گرفت

تغییر رنگ پوست در بارداری

خستگی دائمی در خانم باردار

باورهای نادرست در بارداری  

سلامت پاها در بارداری

رانندگی در حاملگی

9 غذای ممنوعه در بارداری

مادران باردار این ها را نخورند!

انتظارات جنین از مادر باردار

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.