تبیان، دستیار زندگی
24/ 08/ 83 ملت بزرگ و خداجوی ایران به شكرانه یك ماه روزه‌داری و عبادت امروز نماز عیدسعید فطر را باشكوه هر چه تمامتر در سراسر كشور اقامه كرد. در تهران نیز انبوه بی‌شمار نمازگزاران مومن نماز عید فطر را با معنویتی وصف ناپذیر و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خطبه‏هاى نماز عید سعید فطر به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی‏


24/ 08/ 83

ملت بزرگ و خداجوی ایران به شكرانه یك ماه روزه‌داری و عبادت امروز نماز عیدسعید فطر را باشكوه هر چه تمامتر در سراسر كشور اقامه كرد. در تهران نیز انبوه بی‌شمار نمازگزاران مومن نماز عید فطر را با معنویتی وصف ناپذیر و به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی در مصلای بزرگ تهران اقامه كردند....

خطبه‏ى اول‏

بسم‏اللَّه‏الرّحمن‏الرّحیم‏

الحمدللَّه ربّ العالمین. الحمدللَّه الّذى خلق السّموات والارض و جعل الظّلمات و النّور ثمّ الّذین كفروا بربّهم یعدلون. نستغفره و نتوب الیه و نحمده و نتوكّل علیه و نصلّى و نسلّم على حبیبه و نجیبه سیّد خلقه سیّدنا و نبیّنا ابى‏القاسم المصطفى محمّد و على اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین المعصومین سیّما بقیّةاللَّه فى‏الارضین. اوصیكم عباداللَّه بتقوى اللَّه.

اولاً عید سعید فطر را به همه‏ى ملت عزیز ایران و به همه‏ى مسلمانان جهان و به شما نمازگزاران عزیز تبریك عرض مى‏كنم و امیدوارم خداوند متعال عبادات، طاعات و قربات شما را در ماه مبارك رمضان به بهترین وجه قبول فرماید. همه‏ى برادران و خواهران عزیز نمازگزار و خودم را به تقواى الهى توصیه مى‏كنم.

در ماه رمضان براى ما خاكیان و زمینیان چه سعادت بزرگى است كه با ملائكه‏ى الهى و با روح امین همنشین بشویم ... لیلةالقدر در ماه رمضان، شب همنشینى خاكیان با فرشتگان ملأ اعلاست.

ماه رمضان فرصت بسیار استثنایى و بزرگى است كه به لطف خداى متعال امسال هم این فرصت به ما داده شد كه بتوانیم در این ماه مبارك بر سر سفره‏ى ضیافت الهى حاضر بشویم. این فرصت استثنایى در طول سال نظیر ندارد. در ماه رمضان براى ما خاكیان و زمینیان چه سعادت بزرگى است كه با ملائكه‏ى الهى و با روح امین همنشین بشویم: «تنزّل الملائكة والرّوح فیها باذن ربّهم». لیلةالقدر در ماه رمضان، شب همنشینى خاكیان با فرشتگان ملأ اعلاست. همان‏طور كه كاروان بشرى به سوى یك نهایتى در حال حركت دایمى است، هر فرد انسان هم در طول زندگى خود در حال حركت به یك منتها و غایت و سرمنزلى است: «انّك كادح الى ربّك كدحا فملاقیه». این مسیر طولانى و پر فراز و نشیب از گذرگاههاى گوناگونى مى‏گذرد؛ رنجها در آن هست، بلاها در آن هست، سختیها هست، گشایشها و فرجها و شادى‏ها در آن هست: «بلوناهم بالحسنات و السّیئات»؛ همه‏ى اینها هم آزمایش است. در این راه طولانى كه افراد بشر باید آن را طى كنند و سعى كنند خود را به اوج نقطه‏ى كمال انسانى، یعنى به لقاءاللَّه، برسانند، حركت در بعضى از قطعات این راه دشوار است؛ مثل مسیرهاى زندگى معمولى؛ گاهى انسان از یك گذرگاه دشوارى عبور مى‏كند؛ گاهى از جاده‏ى سختى، در گردنه‏یى مجبور است بالا برود؛ گاهى سر راه انسان باتلاقى قرار مى‏گیرد؛ گاهى هم راه، راهِ گسترده و مركب، مركب هموارى است.

این عبادتها، این دعاها، این خشوعها، این ذكرها و این لیلةالقدر همان وسایل هموارى است كه شما را فرسنگها جلو مى‏برد؛ راهى را كه در طول سال و در ماههاى دیگر گاهى یك متر یك متر باید طى كنیم، مى‏توانیم اگر همت كنیم و اگر خودمان را برسانیم، در ماه رمضان این راه را فرسنگ فرسنگ طى كنیم.

ما در طول سال و در مسیر طولانى حركت خودمان در چالش با هواهاى نفسانى، با گناهان، با فضاهاى تاریكى كه خودمان به‏دست خودمان به‏وجود مى‏آوریم، با مشكلاتى مواجه مى‏شویم. گاهى انسان براى این‏كه حال دعا پیدا كند، مشكل دارد؛ گاهى براى این‏كه قطره‏ى اشكى بفشاند، مشكل دارد؛ چون راه دشوار است، به‏وسیله‏ى خلافها و گناههاى خود احاطه مى‏شویم؛ اما قطعه‏ى ماه رمضان، آن قطعه‏یى است كه حركتِ در آن قطعه آسان است؛ مثل این است كه در این راه دشوارى كه مى‏خواهید به محلى یا به شهرى برسید، گاهى مجبورید پیاده راه را طى كنید؛ گاهى مجبورید از آب بگذرید؛ گاهى مجبورید از باتلاق بگذرید؛ یك‏جا هم مى‏رسید به فرودگاهى كه هواپیماى مجهزى آماده است تا شما را بى‏دردسر و با خیال راحت و پس از طى مسیر طولانى به مقصد برساند. آغاز ماه رمضان، رسیدن به همین فرودگاه است. خداى متعال راه را در ماه رمضان هموار كرده است و فضا را در ماه رمضان، فضاى خالى از مُعارض قرار داده است. این روزه‏یى كه شما مى‏گیرید، نفس و هواهاى نفسانى را به زنجیر مى‏كشد؛ این عبادتها، این دعاها، این خشوعها، این ذكرها و این لیلةالقدر همان وسایل هموارى است كه شما را فرسنگها جلو مى‏برد؛ راهى را كه در طول سال و در ماههاى دیگر گاهى یك متر یك متر باید طى كنیم، مى‏توانیم اگر همت كنیم و اگر خودمان را برسانیم، در ماه رمضان این راه را فرسنگ فرسنگ طى كنیم؛ لذاست كه شما مى‏بینید اولیاى خدا از مژده‏ى رسیدن ماه رمضان خرسند مى‏شدند و از فراق ماه رمضان اشكهایشان سرازیر مى‏شد.

امام سجاد در دعاى وداع ماه رمضان - كه ظاهراً دعاى چهل‏وپنجم صحیفه است - آن‏چنان از فراق ماه رمضان مى‏نالد؛ بارها و بارها بر ماه رمضان درود مى‏فرستد: «السّلام علیك». این‏جا سلام به معناى بدرود و به معناى خداحافظى كردن با ماه رمضان عزیز و با این روزها و شبهاى نورانى است؛ خداحافظى با این قطعه‏ى بهشتى از زمان عمر ما و از طول دوران سال، ماه رمضان، است.

عزیزان من! این ذخیره‏ى تقوا را كه در ماه رمضان به‏دست آوردیم ... اگر بر سر سفره‏ى زیارت الهى درنگ كرده باشیم و از آن بهره برده باشیم، باید حفظ كنیم؛ این محصول بسیار ارزشمندى است.

محصول ماه رمضان، تقواست؛ به خود پرداختن، به خود رسیدن و ذخیره‏ى تقوا را براى خود فراهم كردن؛ «لعلّكم تتّقون». ماه رمضان در ما ذخیره‏ى تقوا ایجاد مى‏كند. این تقوا هم خود وسیله‏یى براى منازل عالى‏تر است. تقوا مركبى است كه مى‏تواند ما را به آن منازل عالى برساند: «و اتّقوا اللَّه لعلّكم تفلحون»؛ «فاتّقوا اللَّه لعلّكم ترحمون»؛ «و اتّقوا اللَّه و یعلّمكم اللَّه». علم و هدایت و رحمت الهى بر اثر تقوا از سوى خداوند به انسان عطا مى‏شود. از همه بالاتر، فلاح است. فلاح و رستگارى بر اثر تقوا به دست مى‏آید. عزیزان من! این ذخیره‏ى تقوا را كه در ماه رمضان به‏دست آوردیم - اگر ان‏شاءاللَّه به‏دست آورده باشیم - اگر بر سر سفره‏ى زیارت الهى درنگ كرده باشیم و از آن بهره برده باشیم، باید حفظ كنیم؛ این محصول بسیار ارزشمندى است؛ مثل آن كشاورزى كه زحمات خود را مى‏كشد، محصول گندم خود را مى‏چیند، بعد آن را در یك سیلوى مطمئنى به‏دست امینى مى‏سپارد تا در طول سال بتواند از آن استفاده كند. این آذوقه‏ى طول سال ماست. در طول سال، این آذوقه تهدید مى‏شود: وسوسه‏ها هست، زرق‏وبرقها هست، شهوات و هواهاى نفسانى هست و گناهان؛ اینها همه آفت این ذخیره‏ى ارزشمندند. از این ذخیره براى مقابله با آن آفتها استفاده كنید و این ذخیره را حفظ كنید.

امروز روز عید است: «الّذى جعلته للمسلمین عیدا و لمحمّد (صلّى‏اللَّه‏علیه‏وآله) ذخرا و شرفا و كرامتا و مزیدا». این مزیدى كه براى پیغمبر در روز عید فطر معین شده است، همین است كه ما پیروان پیغمبر در هر نقطه‏یى از نقاط دنیا كه هستیم، با این ذخیره‏ى تقوا خودمان را مجهز و مسلح كنیم براى پیمودن راه دشوار زندگى؛ براى آباد كردن دنیا و آخرت و براى رسیدن به فلاح.

پروردگارا! به محمد و آل محمد همه‏ى ما را موفق به كسب تقوا و حفظ تقوا بفرما.

بسم‏اللَّه‏الرّحمن‏الرّحیم‏. والعصر. انّ الانسان لفى خسر. الّا الّذین امنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصّبر

خطبه‏ى دوم‏

بسم‏اللَّه‏الرّحمن‏الرّحیم‏

الحمدللَّه ربّ العالمین والصّلاة والسّلام على سیّدنا و نبیّنا ابى‏القاسم المصطفى محمّد و على اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداة المهدییّن المعصومین سیّما على امیرالمؤمنین و الصدّیقة الطّاهرة سیّدة نساءالعالمین و الحسن و الحسین سبطى‏الرّحمة و امامى‏الهدى و علىّ‏بن‏الحسین و محمّدبن‏على و جعفربن‏محمّد و موسى‏بن‏جعفر و على‏بن‏موسى و محمّدبن‏على و على‏بن‏محمّد والحسن‏بن‏على والخلف الهادى المهدى القائم حججك على عبادك و امنائك فى بلادك و صلّ على ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداةالمؤمنین. اوصیكم عباداللَّه بتقوى اللَّه.

بار دیگر تقوا را به یاد خود و شما مى‏آورم و همه‏ى مؤمنین و مؤمنات را به رعایت تقوا و به حفظ تقوا و به اهتمام به تقوا توصیه مى‏كنم.

امسال ماه رمضان بحمداللَّه ماه رمضان بسیار پُررونقى بود. سال به سال، آن‏طور كه انسان ملاحظه مى‏كند، اقبال و توجه مردم، هم در كشور ما و هم در همه‏ى آفاق اسلامى، بیشتر مى‏شود. برخلاف سیاست راهبردى دشمنان معنویت و فضیلت كه مى‏خواهند نسل جوان را در همه‏ى دنیا از هستى معنوى ساقط كنند، بحمداللَّه و على‏رغم تلاش پُرهزینه‏ى آنها، خیل جوان ما با دلهاى نورانى خودشان به سمت دعا و تضرع و انابه و استغفار، بخصوص در ماه رمضان، حركت مى‏كنند. ملتى كه ماه رمضان دارد، خدا را دارد؛ ملتى كه محرم را دارد، مجاهدت و شهادت را دارد و ملتى كه مجهز به ابزار مجاهدت و متكى به‏خداست، هرگز مغلوب نخواهد شد. در این ماه رمضان - مثل ماه رمضانهاى قبل - علاوه بر عبادات و تضرعات و توسلاتى كه انجام گرفت، راهپیمایى عظیم و پُرشكوه مردم در روز قدس، حركت نمادین عظیمى بود كه یقیناً در عرصه‏ى سیاست عالم و در مقابله با استكبار، تأثیرات عمیقى را باقى گذاشته است و خواهد گذاشت. آنچه كام رمضانیان را در همه‏ى دنیاى اسلام، بخصوص امسال، تلخ كرد، حوادث فاجعه‏آمیز فلسطین و عراق بود؛ اینها قطعه‏هاى تن دنیاى اسلامند.

در فلسطین كشتار مردم یك عادت روزانه‏ى ستمگران صهیونیست شده است. دنیایى كه در چنین جنایاتى سكوت كند، دنیاى منحرفى است. سیاستمدارانى كه به ملاحظات سیاسى و براى منافع دنیایى چشم بر این همه مظلومیت از یكسو و این همه جنایت از سوى دیگر ببندند، سیاستمداران گنهكارى هستند. امروز بشریت دچار چنین سیاستمدارانى است. مردم فلسطین در این ماه رمضان، با دهان روزه شهیدانى دادند. مردم عراق در این ماه رمضان با دهان روزه سختیهاى بسیارى را تحمل كردند. همه‏ى اینها به‏خاطر جنگ اعلام نشده‏یى است كه استكبار جهانى در مقابل اسلام آغاز كرده است. در این جنگ نامتعادل همه‏ى ثروت و قدرت و امكانات تبلیغاتى و سیاسى و اقتصادى استكبار در مقابل ملتهایى كه مى‏خواهند نام خدا را بر زبان بیاورند و بنده‏ى خدا بمانند: «و ما نقموا منهم الّا ان یؤمنوا باللَّه العزیز الحمید»، صف‏آرایى مى‏كنند. اسلام در دل مسلمان، شجاعت و نور و استقامتى به‏وجود مى‏آورد كه مستكبران از آن بیمناكند و با اسلام به همین دلیل مخالفند.

در مقابل این جبهه‏ى مستكبرِ زیاده‏طلب و زیاده‏خواه، ملت و امت اسلامى ایستاده است. نمونه‏هاى مقاومت را شما مشاهده مى‏كنید؛ در سرتاسر دنیاى اسلام این انگیزه‏ى مقاومت وجود دارد. در بعضى جاها نمود آن بسیار چشمگیر است كه در قله‏ى این استقامت، ملت فلسطین قرار دارند. امریكا و صهیونیست‏هاى همكاسه‏ى او نتوانستند این مجموعه‏ى فلسطینى و ملت محاسبه شده را خاموش كنند؛ درمانده‏اند. صهیونیست‏هایى كه وقتى در جنگ مسلحانه‏ى منظم مجهز با كشورهاى عربى وارد شدند، بیش از شش، هشت یا ده روز جنگ آنها ادامه پیدا نكرد، الان نزدیك به چهار سال است كه ملت فلسطین را در مقابل خود دارند؛ ملتى كه از آنها مى‏كشند، خانه‏هایشان را ویران مى‏كنند، با آنها نهایت سختگیرى را مى‏كنند؛ اما از عهده‏ى این ملت برنمى‏آیند. همه‏جاى دنیاى اسلام این‏جورى است. هرجایى كه این دشمن عنود كه در رأس آن دولتمردان ایالات متحده‏ى امریكا هستند - كه دشمن اسلام، دشمن مسلمانها و دشمن امت اسلامى هستند - بخواهد با این چهره و با این روش وارد بشوند، با مقاومت امت و ملتهاى اسلامى مواجه خواهد شد.

ما بار دیگر همدردى خودمان را با ملت مظلوم فلسطین، با ملت مظلوم عراق، با همه‏ى ملتهاى مظلوم اعلام مى‏كنیم؛ ملت ایران ایستاده است.

نمازگزاران عزیز! این وحدت و این یكپارچگى و این تمسك شما به ارزشهاى معنوى، بزرگترین دستاوردى است كه به شما كمك مى‏كند كه بتوانید در مقابل افزون‏طلبى و زیاده‏خواهى و تعدى و تجاوز استكبار ایستادگى كنید؛ این را حفظ كنید؛ این بسیار ارزش دارد.

ملت عزیز ایران! نمازگزاران عزیز! این وحدت و این یكپارچگى و این تمسك شما به ارزشهاى معنوى، بزرگترین دستاوردى است كه به شما كمك مى‏كند كه بتوانید در مقابل افزون‏طلبى و زیاده‏خواهى و تعدى و تجاوز استكبار ایستادگى كنید؛ این را حفظ كنید؛ این بسیار ارزش دارد. همین نمازهاى عید، همین اجتماعات عظیم، همین راهپیمایى‏هاى پُرشكوه، همین جوانهاى پُرانگیزه و همین ملت آماده‏ى براى حركت، قیام، دفاع و جهاد در راه اسلام، توانسته است به همه‏ى امت اسلامى عزت ببخشد. عزت و قدرت شما مردم در گرو تمسك به همین وحدت، همین یكپارچگى، همین بصیرت و روشن‏بینى است؛ این را حفظ كنید. مسؤولان در خدمت مردم، مردم در كنار مسؤولان، همه به فكر مصالح این كشور و این ملت، و همه با اهتمام فراوان به آن چیزى كه ضامن اصلى نجات امت اسلامى است، یعنى تمسك به اسلام، باشند كه مى‏تواند دنیا و آخرت مردم را آباد كند. امروز از خدا بخواهید این روحیه و این ایمان و این نشاط و شادابى را در شما حفظ كند.

یك جمله هم امروز به مناسبت حادثه‏ى بسیار مهمى كه در نیمسال آینده در پیش داریم، عرض كنم؛ مسأله‏ى انتخابات ریاست‏جمهورى. تقریباً حدود شش ماه به این انتخابات باقى است و وقت زیاد است براى سخن گفتن و سخن شنیدن، فقط من یك جمله‏ى كوتاه عرض مى‏كنم:

مردم مى‏خواهند كسانى مسؤولیتها را به‏عهده بگیرند كه دلسوز، با كفایت و كارآمد باشند.

ملت ایران در این گزینشها و در این انتخاباتها همیشه بیدارى و حضور خود را در صحنه اثبات كرده‏اند. آنچه كه باید به عنوان راهبرد اساسى مورد نظر همه باشد، عبارت است از حضور حداكثرىِ مردم. باید شركت مردم در انتخابات ریاست‏جمهورى آینده كه ان‏شاءاللَّه جزو حماسه‏هاى ملى خواهد شد، شركتى باشد كه دشمن را از دست‏اندازى به ایران اسلامى و ملت سرافراز ایران مأیوس كند. ملت ما همیشه با بهره‏گیرى از فیوضات و معنویات، خود را براى كارهاى بزرگ آماده كرده است و ان‏شاءاللَّه ملت ایران آماده مى‏شود و مصمم است كه یكى از بهترین و پُرشورترین انتخاباتها و گزینشهاى ملى را برگزار كند. آنچه كه براى مردم در این انتخابات و همه‏ى گزینشهاى ملى و انتخاباتها مهم است، این است كه سطح كارآمدى نظام روزبه‏روز ارتقا پیدا كند؛ این اساس مسأله است. اگر مردم دنبال رئیس‏جمهور یا دنبال نماینده‏ى مجلس مى‏گردند یا دنبال دیگر كسانى هستند كه مى‏خواهند آنها را با انتخاب تعیین كنند، در پى آن هستند كه انسانهاى كارآمدى را بر اریكه‏ى مسؤولیت بنشانند تا آنها بتوانند سطح كارآمدى نظام را افزایش بدهند و مشكلات مادى و معنوى مردم را حل كنند؛ این خواست مردم است. حالا گروهها و احزاب و عناصر سیاسى هم هر كدام نقطه‏نظرهایى دارند؛ آن نقطه‏نظرات براى خودشان است. مردم مى‏خواهند كسانى مسؤولیتها را به‏عهده بگیرند كه دلسوز، با كفایت و كارآمد باشند. بحمداللَّه امروز كارهاى زیادى شده؛ زیربناهاى مهمى از كشور آماده‏ى بهره‏بردارى شده است. بازوان قوى و باكفایت یك مسؤول مؤمن و وفادار به آرمانهاى انقلاب - كه آرمانهاى مردم است - خواهد توانست بسیارى از گره‏ها را باز كند؛ مردم دنبال این هستند. فرصت فراوان است؛ حرفها در این زمینه زیاد است؛ ان‏شاءاللَّه در زمان خود این حرفها گفته خواهد شد و مردم ما مثل همیشه بابصیرت، با آمادگى، با انگیزه و نشاط این آزمایش بزرگ را هم از سر خواهند گذراند.

پروردگارا! به محمد و آل محمد روح امام بزرگوار ما را با ارواح اولیا و صالحان و صدیقان محشور كن. پروردگارا! شهداى عزیز ما را با شهداى صدر اسلام محشور كن. پروردگارا! جانبازان و ایثارگران ما را مشمول رحمت و لطف و تفضل خود قرار بده. پروردگارا! آحاد مردم ما را در گوشه و كنار این كشور مورد لطف و تفضل خود قرار بده و مشكلات زندگى مردم را با دست قدرت و اراده‏ى خود برطرف بفرما. پروردگارا! سلام ما را در این روز عید به محضر مولا و سیدمان، ولى‏عصر (ارواحنافداه) كه صاحب این مملكت و صاحب زمان و زمانه است، برسان و ما را مشمول دعاى آن بزرگوار قرار بده.

بسم‏اللَّه‏الرّحمن‏الرّحیم‏

قل هواللَّه احد. اللَّه‏الصّمد. لم یلد و لم یولد. و لم یكن له كفوا احد.

والسّلام علیكم و رحمةاللَّه و بركاته‏

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.