تبیان، دستیار زندگی
حضرت معصومه سلام‏اللَّه‏علیها نیز از ناحیه جدّ بزرگوارشان حضرت امام صادق علیه‏السّلام و از جانب برادر گرانقدرشان حضرت رضا علیه‏السّلام، و از سوى فرزند برادرشان حضرت جوادالائمه علیه‏السّلام مورد مدح و ثنا واقع شده‏اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شباهت حضرت معصومه به حضرت زینب علیهاالسّلام

حضرت معصومه علیهاالسلام

در میان خواتین باجلالت و بانوان بیت رسالت و امامت، دو بانوى آسمانى‏اند كه از جهات گوناگون شبیه به یكدیگرند و وجه شباهت و قدر مشترک بین آن دو فراوان است. آن دو بزرگوار، یكى حضرت زینب كبرى، عقیله‏بنى‏هاشم علیهاالسّلام است و دیگرى حضرت فاطمه‏ معصومه سلام‏اللَّه‏علیها.

و اما وجه تشابه و جهت مشابهت و مشاركت آن دو بانوى گرانقدر الهى و آسمانى:

1- هردو سرافرازند كه دختر امام معصوم و آسمانى‏اند. زینب كبرى دخت بلنداختر حضرت امیرالمؤمنین، على علیه السّلام و حضرت معصومه دخت والاگهر حضرت موسى‏بن‏جعفر صلوات‏اللَّه‏علیهاوعلیهم‏اجمعین.

2- هردو بزرگوار مفتخرند كه خواهر امام معصوم‏اند. یكى خواهر دو حجّت خدا، حسن و حسین صلوات‏اللَّه‏علیهما و دیگرى خواهر حضرت على‏بن‏موسى‏الرضا علیه‏السّلام است.

3- هر دو بانوى خاندان وحى، افتخار دارند كه عمه امام معصوم مى‏باشند؛ یكى عمه امام زین‏العابدین علیه‏السّلام و دیگرى عمه حضرت جوادالائمه علیه‏السّلام.

4- هر دو مورد تقدیس و تكریم امام معصوم قرار گرفته و حجّت بالغه الهى زبان به مدح و ثنا و ستایش آن دو گوهر گرانبها گشوده است.

5- هر یك از این دو بانوى بزرگ اسلام، مورد تعظیم و احترام سه امام مفترض‏الطاعة قرار گرفته‏اند؛ حضرت زینب علیهاالسّلام از ناحیه پدر بزرگوارشان امیرمؤمنان حضرت على علیه‏السّلام و از سوى برادرشان حضرت سیدالشّهدا، امام حسین علیه‏السّلام و از ناحیه‏برادرزاده‏شان حضرت امام زین‏العابدین علیه‏السّلام مورد ستایش قرار گرفتند.

هر دو معظّمه به خاطر علاقه به برادرشان، خانه و زندگى خویشتن را رهاكرده، وطن را ترک گفتند و رنج سفر را بر خود هموار نمودند؛ حضرت‏زینب سلام‏اللَّه‏علیها از مدینه به عراق و بالاخره به شام رفتند و حضرت معصومه سلام‏اللَّه‏علیها از مدینه به ایران و بالاخره در سرمین قم رحل اقامت افكندند

حضرت معصومه سلام‏اللَّه‏علیها نیز از ناحیه جدّ بزرگوارشان حضرت امام صادق علیه‏السّلام و از جانب برادر گرانقدرشان حضرت رضا علیه‏السّلام، و از سوى فرزند برادرشان حضرت جوادالائمه علیه‏السّلام مورد مدح و ثنا واقع شده‏اند.

6- هركدام از این دو بانوى باجلالت، شدّت علاقه نسبت به برادر عزیز و والامقام خود داشتند؛ حضرت زینب علیهاالسّلام نسبت به امام حسین علیه‏السّلام و حضرت معصومه علیهاالسّلام نسبت به امام علىّ‏بن‏موسى‏الرضا علیه‏السّلام.

7- هر دو معظّمه به خاطر علاقه به برادرشان، خانه و زندگى خویشتن را رهاكرده، وطن را ترك گفتند و رنج سفر را بر خود هموار نمودند؛ حضرت‏زینب سلام‏اللَّه‏علیها از مدینه به عراق و بالاخره به شام رفتند و حضرت معصومه سلام‏اللَّه‏علیها از مدینه به ایران و بالاخره در سرمین قم رحل اقامت افكندند.

8- هردو بانوى بزرگوار، زادگاهشان مدینه، ولى مدفنشان نقطه‏اى دور از زادگاهشان است؛ حضرت زینب سلام‏اللَّه‏علیها در شام یا مصر، على المشهور، و حضرت معصومه سلام‏اللَّه‏علیها در ایران و شهر مقدّس قم.

9- مدفن و مضجع هر یک از این دو بانوى بهشتى، زیارتگاه عاشقان و علاقمندان خاندان پیغمبر است و مرقد مطهّر و منوّر هر یك از آنان، دلدادگان بى‏شمار دارد و مردم مسلمان حتّى از شهرهاى دور براى زیارت آنها با تمام اشتیاق سفر نموده، به تشرّف به اعتاب مقدّسه آنان فخر و مباهات مى‏كنند.

10- هر كدام از این دو مكرّمه، دو محلّ زیارت دارند. حضرت زینب سلام‏اللَّه‏علیها در مصر و در شام و حضرت معصومه سلام‏اللَّه‏علیها در بیت النّور، محلّ اقامت و عبادتشان - مدرسه ستّیه - و دیگر مدفن مقدّس و حرم مطهّر آن بانوى با جلالت.

برگرفته از بانوی ملکوت، ص 15

تنظیم: گروه دین و اندیشه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.