تبیان، دستیار زندگی
تبریز - خبرنگار «ایران»: «رضا كهولى»، نابغه 17ساله هشترودى در رقابت با بزرگترین مخترعان جهان، عنوان برترین مخترع سال 2005 دنیا را به خود اختصاص داد. این دانشجوى كارشناسى مكانیك دانشگاه تبریز كه اوایل سال جارى در مسابقات جها...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جوان ایرانى برترین مخترع جهان شناخته شد

تبریز - خبرنگار «ایران»:

«رضا كهولى»، نابغه 17ساله هشترودى در رقابت با بزرگترین مخترعان جهان، عنوان برترین مخترع سال 2005 دنیا را به خود اختصاص داد.

این دانشجوى كارشناسى مكانیك دانشگاه تبریز كه اوایل سال جارى در مسابقات جهانى اختراعات ژنو سویس در جمع4 مخترع برگزیده دنیا قرار گرفته بود توانست به دلیل اختراع شیوه جدیدى در بارورسازى ابرها، مدال طلا و عنوان برترین مخترع جهان را از آن خود نماید.

رضا كهولى، هفته گذشته براى شركت در مراسم ویژه معرفى برگزیدگان مخترعان جهان راهى انگلستان شده بود كه با نظر كارشناسان بین المللى، به این عنوان نایل آمد. گفتنى است در حالى كه استادان و مخترعان برجسته از معتبرترین دانشگاههاى جهان رقیب رضا كهولى در كسب این عنوان بودند اما انتخاب یك جوان 17 ساله در جمع برترین استادان دانشگاههاى معتبر براى رسانه هاى بین المللى شگفت آور بود. از همین رو بیش از 300 خبرنگار از معتبرترین رسانه هاى بین المللى براى انجام مصاحبه با این نابغه ایرانى درخواست وقت كرده بودند. «كهولى» صحبت و مصاحبه با این تعداد از نمایندگان رسانه هاى مختلف جهان را فرصتى مغتنم براى معرفى توانایى هاى علمى ایران دانست.

گفتنى است، اختراع شیوه نوین در بارورسازى ابرها كه هم با محیط زیست طبیعى و انسانى سازگار بوده و هم هزینه هاى طرح هاى قبلى را به نصف رسانده است جالب ترین و موردتوجه ترین اختراع سال، نزد محافل علمى دنیا بوده است. از همین رو عده اى از محافل تحقیقاتى جهان در حاشیه مراسم اهداى جوایز در انگلستان پیشنهاد آغاز طرحى جدید را با این دانشمند جوان ایرانى مطرح كردند تا وى به دلیل تسلط به مكانیزم بارور شدن ابرها روشى را ابداع نماید تا مانع از بارش باران هاى سیل آسا گردد. به اعتقاد كارشناسان ابداع چنین شیوه اى، انقلاب عظیمى در جلوگیرى از بروز حوادث غیرمترقبه در سراسر جهان خواهد بود كه افتخار انجام آن به یك ایرانى پیشنهاد شده است.

گفتنى است «رضا كهولى» با ابداع شیوه جدیدى در بارورسازى ابرها، افق نوینى در حل مشكلات خشكسالى گشوده است. روش قبلى دانشمندان روسى به دلیل هزینه بر بودن، نیاز به مدت زمان طولانى، و از همه مهم تر داشتن ذرات مضر براى انسان و طبیعت، در جهان منسوخ شده است.

منبع : روزنامه ایران

لینک های مرتبط

استعدادهای جوان

مشخصات افراد شركت كننده در مسابقات و عرصه اختراعات و تكنولوژی های جدید 2005 ژنو از ایران

مخترع برتر ایرانی روانه انگلیس می شود

سهم ما از مدال های ژنو 2005

دیدار مخترعان و نوآوران جوان كشور با رهبر معظم انقلاب اسلامی