تبیان، دستیار زندگی
این آبروی هزارساله، عبارت از آن چیزی است که در طول قرن های متمادی، از علم و تقوای علمای بزرگ به دست آمده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این آبروی هزارساله
رهبر انقلاب
برای دیدن اصل تصویر بر روی آن کلیک کنید

حوزه ای با سابقه ای بیش از هزار سال

بیش از هزار سال است که جامعه علمی شیعه و روحانیت شیعه، به طور رسمی در دنیای اسلام مشغول کار است. یعنی از دوران آغاز فقاهت تا امروز ـ حدود یازده قرن ـ علما و فقهای ما و شاگردان آنها و مبلغان دین ـ در مراتب و درجات مختلف ـ تلاش و کار کردند و زحمت کشیدند و محصول زحمت آنها، هزاران هزار جلد کتاب و مطلب در فقه و تفسیر و حدیث و معارف و فلسفه است، که در اختیار ما است. نتیجه مهم تر کار آنها، میلیونها مسلمان معتقد به اهل بیت و مکتب آنهاست، که در طول این سنین متمادیه بوده اند و زندگی و کار و تلاش کرده اند و عبادت خدا نموده اند ورفته اند. امروز، قطعه دیگری از همین نوار تاریخی هستیم (1).

سرمایه فعلی روحانیت مرهون تلاش های علمای گذشته است

این آبروی هزارساله، عبارت از آن چیزی است که در طول قرن های متمادی، از علم و تقوای علمای بزرگ به دست آمده است. یعنی در این مجموعه علامه حلی و علامه مجلسی و شهیدین شیخ طوسی و سید مرتضی و شیخ انصاری و علمای بزرگ نجف و بزرگان قم ـ مرحوم حاج شیخ و مرحوم آقای بروجردی و دیگران ـ نقش دارند. به عبارت دیگر هزاران انسان برگزیده، عمرها را به طهارت و تقوا گذراندند و مجموعه های علمی سطح بالا به وجود آوردند و آثار علمی ارائه دادند، تا به تدریج و به صورت بنیادین، یک جامعه و یک ملت را به روحانیت معتقد کردند(2).

سرمایه های روحانیت

این آبرو متعلق به تاریخ روحانیت است که به تدریج به صورت فرهنگ شده و در ذهن و دل مردم رسوخ کرده و روحانی را قابل اعتماد می دانند. این را باید حفظ کنید. یک وقت است که من خودم ثروتی را به دست می آورم، بعد هم می گویم خودم به دست آورده ام خودم هم می خواهم آتشش بزنم. یک وقت نه، ثروتی است که دیگران جمعش کرده اند و حالا به دست من رسیده، بعد هم باید به دست دیگران برسد، من حق ندارم آن را مخدوش کنم.

ثروت آبروی امروز روحانیت این است: خودروحانیت، تقوای روحانیت، حسن عمل روحانیت، پیشقدم بودن روحانیت در همه امور و صدق روحانیت . . .(3) .


منبع:

1. آیت الله خامنه ای، در جمع روحانیون چهارمحال و بختیاری، 15/7/1371

2. آیت الله خامنه ای،‌در دیدار با روحانیون در آستانه ماه رمضان، 25/11/1371

3. آیت الله خامنه ای،‌در دیدار روحانیون یزد،‌8/9/1366


تنظیم برای تبیان گروه حوزه علمیه