تبیان، دستیار زندگی
عمر زودگذر است و سعى كن در این عمر كوتاه دو چیز را در زندگى خود مد نظر داشته باشى كه موجب موفقیت و مهارت توست. در تمام كارها خدا را مدّ نظر بگیر و اهل بیت(علیهم السلام)را ناظر بر اعمال خود بدان. اگر چنین شد دیگر به سوى گناه، نخواهى رفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرسشهای اخلاقی از میرزای تبریزی (2)
آیت الله میرزا جواد تبریزی

جوانى هستم كه در نظر دارم با برنامه ريزى دقيق ان شاء اللَّه آينده اى روشن همراه با معنويت داشته باشم، نصيحتى بفرماييد؟

فرزندم! خدا را شاكر باش كه در سن جوانى به دنبال سعادت دنيا و آخرت هستى. ابتدا سعى كن مسائل شرعى خود را خوب فرا بگيرى و همراه با درس خواندن، در جهت تهذيب نفس گام بردارى. سعى كن كارى را براى آينده خود در نظر بگيرى كه خدمت مؤمنين در آن باشد. در تمام لحظات زندگى، به اهل بيت(عليهم السلام) متوسل باش و با دوستانى هم صحبت شو كه شما را به سوى معنويت ارشاد كرده، و خود نيز ملتزم به انجام تكاليف شرعيشان باشند. فرزندم! قدر جوانى خود را بدانيد، جوانى زودگذر است، كارى كنيد كه از اين دوره زندگى نهايت استفاده را ببريد. دقت در تكاليف شرعى، در رأس همه امور است. موفق باشيد.

جوانى هستم كه به نصيحت شما احتياج دارم!

بسمه تعالى; به شما توصيه ميكنم كه قدر جوانى خود را بدانيد كه نيروى جوانى زودگذر است، و مراقب باشيد كه عمر و جوانى، در امور بى اهميت تلف نشود. و شما را به رعايت تقوا و تحفظ بر نمازها، به خصوص نماز اول وقت سفارش ميكنم، اميدوارم كه با سعى و تلاش در فراگيرى علم و مراعات مسائل شرعيه به مراتب عاليه نائل گرديد، واللّه الموفق.

با توجه به اينكه جوان هستم مرا نصيحتى بفرماييد؟

بسمه تعالى; سعى كنيد كه همواره ياد خداوند متعال و قيامت را در دل خود زنده بداريد و از معاشرت با اشخاص و انجام كارهايى كه دل را سياه كرده و مانع از كسب توفيق ميشوند بپرهيزيد; از مجالس معصيت اجتناب كرده و عمر خود، كه گرانبهاترين سرمايه شماست را تباه نكنيد، والله الموفق.

اينجانب دانش آموز سال دوم راهنمايى هستم، خواهشمندم من را نصيحت فرماييد تا بتوانم موفق باشم، ان شاء الله تعالى.

بسمه تعالى; سعى كنيد با توجه به فرامين پروردگار متعال و توسل به پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) و ائمه اطهار(عليهم السلام) در انجام واجبات، دورى از گناهان و توجه به روز حساب، كوشا بوده و ايمان خود را بيمه سازيد. با يادگيرى علوم و تخصص، به جامعه مسلمين خدمت نماييد و در جهت عزت اسلام و مسلمين تلاش كنيد و از معاشرت با دوستان مشكوك و ناشناخته پرهيز نماييد كه شخص، به دوستانش شناخته ميشود. خداوند به شما توفيق بيشتر عنايت فرمايد، واللَّه الموفق والمعين.

چه راهى را انتخاب كنيم تا بتوانيم در آخرت رستگار باشيم؟

بسمه تعالى; شاكر باشيد كه خدا اين توفيق را به شما داده كه به دنبال رستگارى هستيد. با چنگ زدن به حبل متين اهل بيت(عليهم السلام) و توسل به آنان سعى كنيد كه رضايت آنها را در هر كارى جلب نماييد كه رضايت آن بزرگواران، رضاى خداست و از تهذيب نفس غافل نباشيد و از تعاليم اهل بيت(عليهم السلام) الهام بگيريد. خود را متخلق به اخلاق حسنه نموده و تكاليف شرعى خود را با دقت انجام دهيد، والله المسدّد.

نصيحت بفرماييد مسائل شرعى را تا چه حد ياد بگيريم؟

بر هر مكلفى واجب است مسائل شرعى خود را، كه به آن مبتلا است ياد بگيرد و هر مسئله اى را كه نمى داند سؤال كرده و يا به رساله عمليه رجوع كند، و سعى كند هر روز مسئله اى جديد ياد بگيرد. از همان سن جوانى بايد به فراگيرى مسائل شرعى اهتمام ورزيده تا خداى ناكرده بعداً متوجه نشود كه اعمالى كه انجام داده اشكال داشته و سرانجام به مشقت بيفتد. طلاب بايد مسائل شرعى را به خوبى فرا بگيرند و آنها را به درستى به مردم منتقل كنند و در هر فرصت ممكن در مجلس عوام، بعضى مسائل متبلا به را مطرح كنند.

جوانى دانش آموز هستم كه با كمك خداوند متعال مشغول تحصيل و كارهاى علمى هستم، نصيحتى بفرماييد!

بسمه تعالى; ياد خدا و حساب قيامت را حتى المقدور در اعمال خود در نظر داشته باشيد و با توكل به خداوند متعال تحصيل نماييد. كارهاى علمى خود را با دقت و نشاط ادامه دهيد و سرمايه عمر، به ويژه جوانى را غنيمت بشماريد كه زودگذر است، خداوند به شما توفيق عنايت فرمايد.

اينجانب معلم مقطع دبستان هستم، لطفاً من را نصيحت فرماييد!

بسمه تعالى; فرزندانِ مردم در دست شما امانت هستند، در حفظ امانت كوشا باشيد. دل هاى نونهالان، آماده پذيرش هر گونه تلقينى است، سعى كنيد كه حقايق فطرى دين را با زبان مناسب با سنشان به آنان بياموزيد و آنها را با مهر و عطوفت نسبت به تعاليم الهى آگاهى دهيد، تا سخن حق هر چه بيشتر در دل هاى پاكشان جاى گيرد. خداوند به شما توفيق روزافزون عطا فرمايد، واللَّه الموفق.

متأسفانه چند وقتى است كه در خلوت مرتكب گناه ميشوم و بعد از گناه، ياد قبر و قيامت مرا سخت رنج ميدهد و پشيمانى تمام وجود مرا ميگيرد. گاهى آن قدر از خودم بدم ميآيد كه حاضر نيستم صورت خود را در آينه ببينم، راهنمايى كنيد چگونه از اين بلاى خانمان سوز نجات پيدا كنم؟

شيطان همواره در كمين است و انسان بايد آن قدر تهذيب نفس داشته باشد كه اجازه ندهد شيطان در او رسوخ پيدا كند و او را فريب دهد. توسل كنيد و قبل از اينكه پشيمان شويد، شيطان را از خود برهانيد; زيرا خداى ناكرده اگر سريع به فكر خود نباشيد ممكن است نتوانيد در آينده از القائات شيطان رها شويد. تا جوان هستيد، فرصت داريد خود را خلاص كنيد. اولين گام براى شما اين است كه يك شخص متدين را راهنماى خود قرار دهيد; از فردى كه خود صاحب كمال است، كمك بخواهيد و قدرى از روز را با او بگذرانيد. سعى كنيد با افراد متدين معاشرت كنيد و با افرادى كه فكر و حركت آنها شما را به گناه ميكشاند هم صحبت نشويد. از مجالست با افرادى كه همراهى با آنها شهوت شما را تحريك ميكند دورى كنيد و افكار شيطانى را از فكر خود محو نماييد. به معنويات روى آوريد و در مجالس وعظ و خطابه شركت كنيد. اذكار خود را بيشتر كنيد و در هر كارى از خدا كمك بخواهيد. با خود زياد خلوت نكنيد و تنها در جايى نمانيد و تا خوابتان نگرفته به رختخواب نرويد. اگر فكر گناه به ذهنتان خطور كرد از محل خارج شده و شروع به قدم زدن نماييد و خود را به كارى مشغول كنيد تا فكر باطل از ذهن شما خارج شود. بايد ببينيد سبب اصلى تحريك شهوت شما چيست، آن را علاج و يا از آن دورى كنيد، با مرور زمان مسئله گناه را ان شاء الله فراموش خواهيد كرد. اگر بتوانيد هنگامى كه شيطان به سراغ شما آمد، وضو ساخته و شروع به نماز خواندن نماييد بسيار مؤثر خواهد بود، در آن بركاتى است كه شما را در جهت خلاصى از اين مشكل كمك خواهد كرد، برايتان دعا ميكنم موفق باشيد.

جوانى هستم كه احتياج به نصيحت شما دارم، وظيفه فعلى بنده چه ميباشد؟

بسمه تعالى; وظيفه فعلى شما عمل به واجبات و ترك محرمات است كه از اهم امور ميباشد. با تهذيب نفس تقواى الهى را كسب كنيد و خود را از وسوسه هاى شيطان خلاص نماييد از عمر خود كه سرمايه شما است كمال بهره را ببريد و همنشين مؤمن و متديّن انتخاب كنيد كه در جهت نيل به كمال شما را يارى نمايد.

خداوند متعال تا چه حد از ما عمل صالح خواسته است؟

انسان ابتدا بايد به تكاليف شرعى خود اهميت دهد و با فرا گرفتن مسائل شرعى و عمل به آنها، رضايت خدا را كسب نمايد و بعد از آنكه انسان از انجام اعمال واجب خود اطمينان حاصل كرد به اعمال خير اقدام كند كه ذخيره اى براى آخرتش باشد. اعمال خير نسبت به هركس متفاوت است; به طور مثال نسبت به افراد متمكن، بهترين عمل، تقويت حوزه هاى علميه است كه همان تقويت مذهب بر حق تشيع ميباشد. هركارى كه بتواند دين را يارى نمايد انجام دهيد كه بهترين ذخيره براى آخرت است. هركس بايد نسبت به تمكن و قدرت خود، تلاش كند و توشه اى را براى آخرت خود ذخيره نمايد. خداوند به همه ما توفيق دهد كه عامل به وظيفه باشيم.

متأسفانه مظاهر فساد در جامعه رواج يافته، بفرماييد وظيفه يك جوان چيست؟

بسمه تعالى;اين قبيل امور از ابتلائاتى است كه مسئولين امر بايد مراقب بوده و آنها را از جامعه اسلامى ريشه كن كنند. اما وظيفه شما فعلاً چيزى غير از امر به معروف و نهى از منكر نيست; مراحل امر به معروف و نهى از منكر را حتماً مراعات نماييد، واللَّه الهادى الى سواء السبيل.

جوانى هفده ساله هستم بفرماييد در چه مجالسى شركت كنم و چه زمانى از شبانه روز را براى شركت در مجالس عزادارى انتخاب نمايم؟

بسمه تعالى; با توجه به تناسب سن شما و وجوب تعليم و تعلم احكام دين، لازم است به مجالسى برويد كه در آن از احكام دينى، اصول اعتقادى و اخلاق استفاده ميشود و نسبت به وقتى كه در اختيار داريد در مجالس شركت كنيد وليكن مراقب باشيد پرداختن به عزادارى موجب فوت واجبات نشود، والله الموفق.

چند وقتى است كه گرفتارم چه كنم مرا راهنمايى نماييد؟  به هر درى ميزنم مشكلم حل نمى شود!

دنيا، دار بلا و امتحان است و همه افراد به نحوى گرفتارى و مشكل دارند گرفتارى دنيا خلاصى ندارد، وليكن به بركت و عنايت اهل بيت(عليهم السلام) زود گذر است، كارى كنيد كه در آخرت گرفتار نباشيد. عمل در دنيا، ميزان در آخرت است پس عمل خود را خالصانه و براى رضايت خدا انجام دهيد تا درب هاى رحمت بر شما باز شود. در همه كارهايتان توكل و توسل كنيد و هر فعلى را كه ميخواهيد انجام دهيد، معصومين(عليهم السلام) را واسطه قرار دهيد. زياد ذكر بگوييد و در دعا خواندن كوتاهى نكنيد و سعى كنيد از عزيزانى كه داراى كمال هستند و در تهذيب نفس موفق بوده اند كمك بگيريد، ان شاءالله موفق خواهيد شد.

با توجه به اينكه دانش آموز هستم، با چه كسانى معاشرت كنم و چه نصيحتى ميفرماييد؟

بسمه تعالى; بدانيد كه جوانى سرمايه اى بزرگ، اما زودگذر است كه قابل برگشت نمى باشد; بنابراين از افرادى كه معاشرت با آنان عمر انسان را هدر ميدهد بپرهيزيد. در انجام وظايف شرعى و تحصيل كمالات كوشا باشيد و با ياد خدا، عنايت به حساب قيامت و توجه و توسل به ائمه اطهار(عليهم السلام) سعادت دنيا و آخرت خود را تضمين كنيد، واللَّه الهادى الى سواء السبيل.

جوانى هستم كه احتياج به نصيحت دارم تا بتوانم در كارهايم موفق شوم؟

عمر زودگذر است و سعى كن در اين عمر كوتاه دو چيز را در زندگى خود مد نظر داشته باشى كه موجب موفقيت و مهارت توست. در تمام كارها خدا را مدّ نظر بگير و اهل بيت(عليهم السلام)را ناظر بر اعمال خود بدان. اگر چنين شد ديگر به سوى گناه، نخواهى رفت.

سعى كن با كسانى همنشين شوى كه در كسب معنويت شما مؤثر باشند و اگر با آنان معاشرت داشتى از آنها استفاده معنوى كن كه در راه سعادت تو نقش بسزايى دارد. مبادا وقت خود را تلف كنى و ساعت هايى را به حرف هاى بى ربط و بى فايده بگذرانى كه همه اين كارها اثر وضعى دارد.

و خلاصه آنكه اگر بخواهى موفق شوى بايد در تمام لحظات زندگى تقوى الهى را سرلوحه كار خود قرار دهى.


فرآوری حامد رهنما گروه حوزه علمیه

منابع: درسهاى برگرفته از سيره استاد الفقهاء والمجتهدين ميرزا جواد تبريزى

و سایت معظم له