تبیان، دستیار زندگی
حسن خسته بند نماینده بندر انزلی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی است و ما از این حیث مصاحبه ای در خصوص طرح
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رسیدن به اهداف 1404 با هدفمندی

حسن خسته بند

بخش اقتصاد- حسن خسته بند نماینده بندر انزلی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی است و ما از این حیث مصاحبه ای در خصوص طرح هدفمندی یارانه ها با وی انجام دادیم.وی طرح هدفمندی یارانه ها را در رسیدن به اهداف 1404 مؤثر ارزیابی می کند.

آقای خسته بند از نظر شما طرح هدفمندی یارانه ها در وهله نخست چه پیامدهای مثبت و منفی ای برای کشور دارد؟

با توجه به اینکه این طرح به زودی اجرایی می شود؛ باید گفت که اقدامی است که همه کارشناسان اقتصادی با هرنوع  طرز تفکر طرح را قبول دارند وهمواره از آن دفاع می کنند اما اختلاف نظرها در برخی مسائل جزئی طرح از جمله نحوه اجرا آن است.

دولت هم برای اتخاذ روشی مناسب جهت اجراء همه نطقه نظرات را پذیرفته و با یک جمع بندی نهایتأ به اجرای این طرح در زمانی خاص رسیده است.

آنچه که مسلم است طرح مذکور باید اجرایی شود و برای اجرا نیازمند کمک همه کارشناسان و رسانه ها است.به طبع هیچ طرحی بدون مشکل نیست و نیازبه یک سری ساختار از پیش تعیین شده دارد.مجلس در هر مقطعی از اجرا طرح مذکور آمادگی لازم را دارد تا با همکاری دولت قوانینی را برای تسهیل در نحوه اجراء طرح هدفمندی یارانه ها وضع کند تا هموطنان کمترین آسیبی از این طرح نبینند.

برخی از افراد نحوه صحیح مصرف را نمی دانند که در این راستا آموزش هایی لازم است تا کاهش مصارف و ایجاد الگوی مناسب مصرفی را به دنبال داشته باشد.البته برنامه ریزی نیز برای این مهم صورت گرفته است.

برای این طرح رسانه ها باید مسئولین را کمک کنند تا مشکلات احتمالی آن مرتفع شود.

به عنوان سؤال بعدی آیا با اجرا این طرح در ابتدا به هموطنان شوک وارد نمی شود؟ تورمی نیز از دیگر مسائل مشکلات طرح مذکور نیز هست؟

البته مسئله ایجاد شوک و تورم را نمی توان انکار کرد به هر حال طرح ابعاد گسترده ای دارد و به دور از این مشکل هم نخواهد بود.ولی دولت به منظور جلوگیری از تورم بیش از حد قرار است تا در 6 ماه نخست اجرا هدفمندی یارنه ها هرکجا که نیازمند نقدینگی باشد پول تزریق کند تا فضا مجددأ برای مردم آرام شود و مشکلی بوجود نیاید. در نتیجه 6 ماهه ابتدایی طرح مهم محسوب می شود که ایجاد فضای مناسب و بدون استرس برای مردم در دستور کار است.

امیدواریم که با تدابیر اتخاذ شده چندان مشکلی برای مردم بوجود نیاید و شاهد تورم بیش از حد معمول نباشیم.

مشکلات این طرح از نظر شما چیست و به نوعی در چه قسمت هایی با مشکل روبرو می شویم؟ 

البته باید گفت که طرح هدفمندی یارانه ها کاملأ کارشناسی شده است و با تدابیری که برای آن در نظر گرفته اند به نوعی کمترین مشکل را برای مردم دارد.به هر حال اگر بخواهیم در خصوص مشکلات این طرح صحبت کنیم باید بگوییم که مسائل تورمی بخشی از آن است و مورد دوم اینکه برخی از هموطنان نمی دانند که مبالغ دریافتی را در کجاها هزینه کنند در نتیجه این مسئله اندکی نگران کننده است و باید آموزشهایی پیرامون آن نیز شکل گیرد تا نحوه هزینه کرد برای مردم مشخص شود.متأسفانه برخی از دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی با جو سازی بیهوده و منفی علیه طرح، سعی در ایجاد استرس در مردم و تضعیف روحیه آنها را دارند که البته با یاری مسئولین و رسانه های وزین به مقصود خود نمی رسند.

آیا قرار است دولت به هر فرد جامعه بغیر از افراد مستحق تحت حمایت کمیته امداد امام 24 هزار تومان یارانه پرداخت کند؟

طبق قاقون درآمد ابتدایی دولت از حذف یارانه ها در سال اول اجرا این طرح حدود 20 هزار میلیارد تومان باید یاشد که از این رقم باید 50 درصد به مردم بدهد، 30 درصد برای حل مشکلات اجتماعی و صنعتی و نهایتأ  20 درصد جهت اختصاص به بخش عمرانی در نظر گرفته شود.

از کل مبلغ 20 هزار میلیارد در واقع 10 میلیارد آن به مردم اختصاص می یابد و این رقم به تعداد جمعیت تقسیم می شود که نهایتأ مبلغ در نظر گرفته شده برای هر نفر مشخص می گردد.اگر این رویه برای تقسیم یارانه ها وجود داشته باشد حدود همان مبلغی که در سؤالتان ذکر کردید به هر نفر اختصاص می یابد.قیمت ها هم قرار است تا طی پنج سال به بهای واقعی خود برسند؛ در انجام این مهم مهمترین مسئله این است که مردم بعد از گذشت چند ماه از طرح هدفمندی یارانه ها خود را با آن تطبیق بدهند تا مشکلی در روند اجرا طرح مذکور بوجود نیاید.

به نظر من با توجه به آنکه این طرح چند سالی است که مطرح شده و کار کارشناسی برای آن صورت گرفته است مردم آمادگی لازم برای هدفمندی یارانه ها را دارند.

قیمت ها  قرار است تا طی پنج سال به بهای واقعی خود برسند

اگر موافق باشید سؤال بعدی را در خصوص ارتباط این طرح با سند چشم انداز و میزان تأثیر آن بر این سند بپرسم،به نظر شما هدفمندی یارانه ها را از این حیث چگونه ارزیابی می کنید؟

باید گفت که این اقدام در راستای رسیدن به اهداف سند چشم انداز 20 ساله صورت می گیرد و به طور کلی سودهای فراوانی را برای کشور ما دارد.هدفمندکردن یارانه ها موجب افزایش درآمد خالص ملی و رشد مناسب اقتصادی می شود.همانطور که می دانید در حال حاضر حدود 100هزار میلیارد برای کالاهای مصرفی یارانه پرداخت می شود که در هیچ جای دنیا به این شکل نیست، در نتیجه باید در مصارف، استفاده از امکانات و  نحوه زندگی مردم تغییراتی را ایجاد کرد تا به اهداف اصلی  چشم انداز 1404برسیم.

طبیعتأ زمانی که برای مصارف بالا و بیهوده یارانه ای وجود نداشته باشد مردم جهت کاهش مصارف و بهینه سازی آن اقدامات مؤثری را انجام می دهند که در نتیجه این اعتبارات به جای آنکه بی رویه هزینه شود به توسعه زیر ساخت ها اختصاص می یابد و زمانی که صنایع گسترش یافت به اهداف سند چشم انداز نزدیک تر می شویم.

در پایان باید بگوییم که طرح هدفمندی یارانه ها در تمامی کشورها صورت گرفته است و نتایج قابل قبولی را برای آنها به ارمغان آورده است. کشور ما هم در ابتدای این طرح قرار دارد و می توانیم با ایجاد زیرساخت های لازم هدف های ترسیم شده از جمله توسعه اقتصادی را بیشتر از پیش محقق کنیم.

سه سرفصل اصلی بحث به شرح زیرند:

مجلس جهت تصوب هر قانونی برای رفع مشکلات هدفمندی آمادگی دارد

تورم ناشی از هدفمندی قابل انکار نیست

مردم نمی دانند پول دربافتی یارانه هارا درکجا هزینه کنند

مصاحبه از : مجید سعیدی

تنظیم برای تبیان: حمیدی فر