تبیان، دستیار زندگی
یحیی آل اسحاق در گفتگو باخبرنگار تبیان با بیان اینکه با این مبلغ یارانه نقدی حقوق بگیران شهری اعم از دولتی و خصوصی....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اجرای هدفمندی یک اجبار است

یحیی آل اسحاق

بخش اقتصاد- آل اسحاق می گوید با یارانه 24 هزار تومانی کارمندان شهری دچار خسران زیادی می شوند

یحیی آل‌اسحاق رئیس فعلی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران و وزیر اسبق بازرگانی در دولت دوم سازندگی است و دارای سوابق 30 ساله در اقتصاد ایران از بدو اتقلاب اسلامی ایران به شمار می رود.به همین جهت به سراغ وی رفتیم تا در مورد طرح هدفمندی یارانه ها از وی سوال کنیم.

یحیی آل اسحاق در گفتگو باخبرنگار تبیان با بیان اینکه با این مبلغ یارانه نقدی حقوق بگیران شهری اعم از دولتی و خصوصی دچار مشکل می شوند؛ اظهارداشت: اظهار نظر کارشناسی دقیق باید در پس از هدفمند کردن یارانه ها و هویدا شدن آثار این طرح بررسی شود.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به ذخیره سازی 13 قلم از کالاهای اساسی ، گفت:با توجه به تمهیداتی که دولت برای ذخیره سازی 13 نوع از اقلام اساسی مورد نیاز مردم و بر اساس مایحتاج آنها تدارک دیده از این بابت مشکلی احساس نمی شود.

به گفته وزیر اسبق بازرگانی  با توجه به هدفمند کردن یارانه ها،  تغییر الگوی مصرف حقوق بگیران شهری اعم از دولتی و خصوصی با توجه به دریافت این مبلغ و بالارفتن  هزینه ها به سختی صورت می گیرد

با توجه به تمهیداتی که دولت برای ذخیره سازی 13 نوع از اقلام اساسی مورد نیاز مردم و بر اساس مایحتاج آنها تدارک دیده از این بابت مشکلی احساس نمی شود.

آل اسحاق با اشاره به  اقدامات ترجیهی که توسط دولت شکل گرفته ، اظهار داشت: قرار است در مبالغ قبوض گاز ، آب برق ، با توجه به شرایط اقلیمی ، تغییر چندانی نکند

رییس اتاق بازرگانی تهران در مورد نحوه پرداخت یارانه نقدی تصریح کرد : پرداخت یک ماه یک بار یارانه ها به مردم احتیاط آمیز و بهتر است و اگر دوماه یک بار پرداخت شود ممکن است اقشار ضعیف آن را در همان موقع دریافت خرج کنند و درادامه دچار مشکل شوند.

به گفته این کارشناس اقتصادی  با اجرای این طرح در یک مقطع زمانی خاص و مشخص به مردم فشار وارد می شود که باید با انجام تدابیرمناسب و به موقع از این فشار بکاهیم و بعد ار سپری کردن این دوره ی زمانی شاهد شکوفایی اقتصادی کشور خواهیم بود.

این فعال اقتصادی در مورد فضای بعد از هدفمندی می گوید: بعد از اجرای مناسب این طرح شاهد بالا رفتن کیفیت کالاهای تولیدی خواهیم بود که منجر به رقابت پذیرشدن اقتصاد ایران در بازارهای جهانی می شود .

وی با اشاره به اینکه  هدفمند کردن یارانه ها امکان سرمایه گذاری های عظیم را فراهم می کند؛ تصریح کرد: این سرمایه گذاری عظیم باعث رشد و توسعه اقتصادی می شود ،که در بهبود فضای کسب و کار و بالا رفتن رتبه اقتصادی ایران بسیار تاثیر گذار است.

این سرمایه گذاری عظیم  باعث رشد و توسعه اقتصادی می شود ،که در بهبود فضای کسب و کار و بالا رفتن رتبه اقتصادی ایران بسیار تاثیر گذار است.

آل اسحاق با تاکید بر اینکه اجرای این طرح باید با واقع گرایی همراه باشد افزود: اگراجرای این طرح  با واقع گرایی همراه باشد  معضلات حقیقی مردم شناسایی شده و آن موقع می توان در رفع آنها کوشید.

به گفته وزیر اسبق بازرگانی هدفمند کردن یارانه ها یک انتخاب نیست بلکه یک اجبار است وباید از مدت ها قبل یارانه ها هدفمند می شد

وی افزود: هدفمند کردن یارانه ها کاری است که در تمام دنیا انجام شده که بر اساس آن همه خدماتی که دولت ها به مردم ارائه می کند با قیمت واقعی عرضه می شود و این حسن را در کشور ما دارد که صرفه جویی زیادی صورت می گیرد.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گریزی هم به قبوض برقی که در ابن اواخر به دست مردم می رسد ، زد و اظهارداشت: دولت باید در محاسبه حامل های انرژی و هدفمند کردن یارانه ها سناریوهای مناسبی را طراحی کند تا این یارانه ها به صورت هدفمند و عادلانه بین مردم توزیع شود تا خدای نکرده کسی از اجرای این طرح دچار آسیب و ضرری نشود .

آل اسحاق با اشاره به این که  اجرای هدفمند سازی یارانه ها نیازمند یک عزم ملی است ، تصریح کرد:همه باید همه به دور از سیاسی کاری و بازی های جناحی به اجرای هر چه زوتر تر این طرح کمک کنند .

مصاحبه از : مجید سعیدی

تظیم برای تبیان: حمیدی فر