تبیان، دستیار زندگی
همزمان با هدفمندی یارانه ها؛تسهیلات ویژه برای افراد مستضعف جامعه در نظر گرفته شود.نماینده مردم فلاورجان ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فشار اولیه بعد از اجرا طبیعی است

موسوی لارگانی

بخش اقتصاد- همزمان با هدفمندی یارانه ها؛تسهیلات ویژه برای افراد مستضعف جامعه در نظر گرفته شود. نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با چنین گفته ای به استقبال طرح هدفمندی میرود

سید ناصر موسوی لارگانی متولد پنجم شهریور ماه سال 1342  در روستای لارگان از توابع بخش مرکزی شهرستان فلاورجان است که در حال حاضر به عنوان نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی فعالیت می کند.به دلیل آنکه وی سمت دبیری(منشی) کمیسیون اقتصادی مجلس را دارد در مورد طرح هدفمندی یارانه ها با وی گفتگویی اختصاصی را انجام دادیم. موسوی از تبعات طرح برایمان توضیحاتی را ارائه کرد که مشروح آن به شرح ذیل است.

*به عنوان سؤال نخست، آقای موسوی نظر شما در مورد تأثیرات طرح هدفمندی یارانه ها بر سند چشم انداز چیست و این طرح را چگونه ارزیابی می کنید؟

به هر حال بحث هدفمندی یارانه جزء بحث های مهمی است که باید اجرایی شود،برای این طرح صحبت های زیاده شده و نظرات مختلفی هم پیرامون آن وجود دارد.همه افراد بر آن باورند که با اجراء این طرح آینده روشنی برای کشور رقم میخورد و طبیعتأ شکی در این خصوص وجود ندارد.

این طرح تقریبأ فضای مساعدی  برای رشد اقتصادی،صنعتی و حتی برخی مسائل دیگر در کشور را فراهم می کند. ولی در اینجا مسئله اساسی و مورد بحث این است که در حال حاضر یک سری از ماشین آلات مورد استفاده صنایع که چرخه تولید ما را می چرخانند فرسوده شده اند و به طور طبیعی انرژی زیادی را مصرف می کنند که اگر بخواهیم به اهداف کلی طرح هدفمندی یارانه ها برسیم در نتیجه باید زیرساخت های لازم را نیز برای آن فراهم کنیم.

تلاش برای ایجاد زیرساخت هایی که سبب کاهش انرژی در کشور می شوند ضروری است چراکه بخشی از طرح هدفمند کردن یارانه ها بستگی به همین زیر ساخت ها دارد. وسایلی که مصارف بالای انرژی را به دنبال دارند هرچه قدر هم از سوی استفاده کنندگان از این وسایل صرفه جویی صورت بگیرد ولی بازهم موارد هدر رفت انرژی در آنها نیز دیده می شود که این امر مطلوب نیست.

هدفمندی فضای مساعدی  برای رشد اقتصادی،صنعتی و حتی برخی مسائل دیگر در کشور را فراهم می کند.

*به عنوان سؤال دوم به نظر شما آیا این طرح فشارهایی را بر مردم وارد نمی کند؟

به نظر بنده در ماه های اخیر وجود فشارهایی بر مردم طبیعی است چرا که در حال حاضر مردم کشورما از انرژی ارزان استفاده می کنند در نتیجه در ماه های ابتدایی اگر قیمت ها واقعی شود هموطنان به علت عدم مدیریت مصرف دچار مشکل می شوند اما پس از آنکه مدتی از اجراء این طرح بگذرد طبیعتأ مردم کم کم به سمت کاهش مصرف و مدیریت  آن می روند و در واقع متوجه خواهند شد که اگر مصارفشان زیاد باشد باید مبلغ بیشتری را پرداخت کنند در نتیجه مصرف صحیح را مدنظر خود قرار می دهند.

*همانطور که مطلع هستید دولت مبلغی حدود 24هزار تومان را برای هر فرد البته به غیر از افرادی که تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی و کمیته امداد هستند در نظر گرفته است، آیا به نظر شما این مبلغ با توجه به واقعی شدن قیمت ها مناسب است؟

به هر حال مبلغی را که دولت به حساب مردم واریز می کند با توجه به آنکه مقدار آن چندان زیاد نیست مشکلاتی به دلایلی که در بالا ذکر کردم به وجود می آورد و از این مسئله نمی توان چشم پوشی کرد.

نکته بعدی آن است که به هر حال ما باید از انرژی  و نعمت هایی که در اختیار داریم درست مصرف کنیم؛ به نظر من در آینده نچندان دور به عنوان مثال 8 ماه بعد از اجراء این طرح مردم به کاهش مصارف روی می آورند و به آن عادت می کنند.

اما نکته اصلی که در اینجا قابل ذکر است به عنوان مثال در شهر تهران برای حمل و نقل زیرساخت های فراونی از جمله مترو، بی آر تی، تاکسی و اتوبوس  وجود دارد ولی با این حال بازهم در برخی موارد شاهد استفاده بیش از ظرفیت وسایل حمل و نقل عمومی هستیم ؛ در برخی از روستاها و حتی شهرهای کشور چنین زیر ساخت هایی هم وجود ندارد پس در نتیجه می توان گفت که مبلغ در نظر گرفته شده در ابتدای کار مشکلاتی را برای مردم به وجود می آورد و چندان کافی به نظر نمیرسد ولی در بلند مدت و بنابر عادت مردم به طرح مذکور مسائل و مشکلات به وجود آمده مرتفع می شود.

با اجراء این طرح برای افرادی که درآمد مناسبی ندارند و هنوزمصارف خود را مدیریت نکرده اند مشکلاتی بوجود می آید که البته قابل حل شدن است.

*آقای موسوی پیامدهای این طرح را برای کشور چگونه ارزیابی می کنید؟جنبه های مثبت و منفی آن از نظر شما چیست؟

قطعأ پیامد های مثبت طرح هدفمند کردن یارانه ها برای  کشور ما  بیش از پیامد های منفی آن است، چرا که مردم ما در همه صحنه ها با دولت و نظام مقدس جمهوری اسلامی همکاری کرده اند و این امر را همواره به رخ جهانیان کشیده اند ولی باید بگویم که بازهم با تمام این اوصاف مشکلاتی برای برخی از مردم وجود دارد.

ولی بطور کلی با عنایت بر حذف دهکها و در اختیار گذاشتن کمک های نقدی به تمامی افزاد با توجه به نبود یارانه ها به غیر از کسانی که از این طرح انصراف داده اند طرح پیش میرود و تا حدودی هم می توان به اهداف آن رسید.

به طور کلی افرادی که سرمایه و امکانات کافی را در اختیار دارند کمترین آسیب یا به تعبیری هیچ مشکلی برایشان بوجود نمی آید؛ به عنوان مثال فردی که ماشین گرانقیمت سوار می شود اگرهم بنزین 1000تومانی بزند بازهم مشکلی برایش به وجود نمی آید؛ ممکن است افراد کم درآمد با برخی مشکلات روبرو شوند.

با اجراء این طرح برای افرادی که درآمد مناسبی ندارند و هنوزمصارف خود را مدیریت نکرده اند مشکلاتی بوجود می آید که البته قابل حل شدن است.

در پایان باید بگویم که دولت باید از خذف یارانه ها حدود بیست هزار میلیارد تومان در سال اول اجراء طرح درآمد کسب کند.

به هرحال در خصوص اجراء این طرح معتقدم که باید طبقه بندی وجود داشته باشد و برای افرادی که تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی هسنتد و هر سه ماه یکبار مبلغ ناچیزی را از این سازمان دریافت می کنند تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته شود تا زندگی آنها با مشکلی روبرو نشود.

چکیده بحث ما با موسوی لارگانی به شرح زیر است:

مشکلات هدفمندی یارانه ها در ماه های نخست زیاد است و اجرای طرح  نیازمند ایجاد زیرساخت های جدید است.پیامدهای مثبت طرح هدفمندی یارنه ها زیاد است و نهایتا به الگوی مصرف صحیح با هدفمندی یارانه ها نائل می شویم.

مصاحبه از : مجید سعیدی

تنظیم برای تبیان: حمیدی فر