تبیان، دستیار زندگی
رییس قوه‌ قضاییه: صدور حكم تحریم برای مقامات ایرانی نشانه استیصال آمریكاست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حكم تحریم مقامات ایرانی نشانه چیست؟

بخش حقوقی- رییس قوه‌ قضاییه:

صدور حكم تحریم برای مقامات ایرانی نشانه استیصال آمریكاست

اطلاع‌رسانی از عملكرد دستگاه قضایی از طریق رسانه ملی بسیار اثربخش است

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی با انتقاد از رفتار دوگانه‌ی غرب و به‌ویژه آمریكا در برخورد با حقوق بشر گفت: هر انسان آزاده و منصفی از رفتارهای دوگانه مدعیان حقوق بشر در آمریكا متاسف می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از اداره كل روابط عمومی و تشریات قوه‌ی قضاییه، رییس قوه‌ی قضاییه در جلسه‌ی روز یك‌شنبه مسوولان عالی قضایی با اشاره به تصمیم آمریكا در ایجاد محدودیت برای 8 مقام مسوول ایرانی گفت: این مساله كه رییس‌جمهور یك كشور مدعی حقوق بشر به صورت یكطرفه و بدون انجام مراحل و مقدمات حقوقی و قضایی، راجع به مسوولان یك كشور دیگر احكامی را جاری كند نشان می‌دهد كه تا چه حد ادعای پایبندی آنان به قانون و حقوق بشر دروغ است و تا چه حد در این كشور مدعی، كار سیاسی با بحث‌های قضایی و حقوقی گره خورده است.

لاریجانی

لاریجانی، رفتارهایی مانند صدور حكم تحریم و محرومیت برای مقامات ایرانی از سوی آمریكا را نشانه‌ی استیصال این كشور در مقابل پایمردی و مقاومت مردم و مسوولان ایران دانست و افزود: چنین اعمال غیرمنطقی و غیرمنصفانه و البته خنده‌داری از جانب مقامات آمریكایی سردرگمی آنان در برابر كشور ایران را به خوبی آشكار كرده است.

رییس قوه‌ی قضاییه با اشاره به ماجرای «مبتلا كردن مخفیانه بیش از هزار نفر از مردم گواتمالا به بیماری‌های مقاربتی آن هم به بهانه‌ی انجام كارهای پزشكی از سوی آمریكا» كه به تازگی افشا شده است، گفت: امروزه كسانی مدعی دفاع از حقوق بشر شده‌اند كه سالیان قبل به صورت كاملا غیرانسانی عده‌ای از مردم بی‌گناه یك كشور دیگر را در معرض آزمایش‌های پزشكی خود قرار داده‌اند و آنان را به بیماری‌های مقاربتی مبتلا كرده‌اند تا اثر داروهای خود را بر روی این بیماران آزمایش كنند.

لاریجانی، رفتارهایی مانند صدور حكم تحریم و محرومیت برای مقامات ایرانی از سوی آمریكا را نشانه‌ی استیصال این كشور در مقابل پایمردی و مقاومت مردم و مسوولان ایران دانست .

آملی لاریجانی چنین اقداماتی را آن هم از سوی جامعه علمی یك كشور غربی مدعی حقوق بشر در كنار لشكركشی‌های متعدد نظامی به كشورهای مختلف نشانه‌ای بارز از كذب بودن ادعای حقوق بشری آمریكا دانست.

رییس قوه‌ی قضاییه به جریانات كشور عراق اشاره كرد و گفت: آرامش و ثبات عراق خواست قطعی ملت و دولت ایران است و امیدواریم بعد از مدت‌ها كشمكش‌های نظامی و سیاسی، كابینه‌ی این كشور تشكیل شود.

لاریجانی تاكید كرد: وجود عراقی مستقل و امن و دارای ثبات سیاسی و امنیتی برای كشور ایران و سایر كشورهای منطقه حائز اهمیت فراوان است.

رییس قوه‌ی قضاییه سپس با اشاره به انتخاب سخنگوی قوه‌ی قضاییه ابراز امیدواری كرد فصل جدیدی در اطلاع‌رسانی قوه‌ی قضاییه نسبت به اقدامات انجام شده و نیز برنامه‌های آینده این دستگاه آغاز شود.

لاریجانی توجه بیشتر رسانه‌ها و صدا و سیما به فعالیت‌های قوه‌ی قضاییه را خواستار شد و گفت: قطعا اطلاع‌رسانی از عملكرد دستگاه قضایی در كنار بالا بردن اطلاعات حقوقی مردم از طریق رسانه‌ها به‌ویژه صدا و سیما بسیار اثربخش است.

رییس قوه‌ی قضاییه تاكید كرد: صدا و سیما ابزار بسیار مهم فرهنگی و اجتماعی و بسیار تاثیرگذار است و اگر به عنوان مثال در زمینه‌ی اعمال مجازات عاملان ناامنی اجتماعی از سوی دستگاه قضایی اطلاع‌رسانی به‌موقع و مناسب انجام شود اثرگذاری این مجازات‌ها چند برابر خواهد شد.

این مساله كه رییس‌جمهور یك كشور مدعی حقوق بشر به صورت یكطرفه و بدون انجام مراحل و مقدمات حقوقی و قضایی، راجع به مسوولان یك كشور دیگر احكامی را جاری كند نشان می‌دهد كه تا چه حد ادعای پایبندی آنان به قانون و حقوق بشر دروغ است و تا چه حد در این كشور مدعی، كار سیاسی با بحث‌های قضایی و حقوقی گره خورده است.

لاریجانی با تاكید بر تقویت اطلاع‌رسانی قضایی با كمك رسانه‌ها و با بیان این‌كه بسیاری از كارهایی كه در قوه‌ی قضاییه صورت می‌گیرد باید با اطلاع‌رسانی مناسب بازتاب خوبی در جامعه داشته باشد، تعیین سخنگوی دستگاه قضایی، انتصاب نمایندگان جدید دستگاه قضایی در صدا و سیما و تدوین نهایی نظام جامع اطلاع‌سانی قضایی را گام‌هایی نو برای گشودن فصل جدیدی از اطلاع‌رسانی در قوه‌ی قضاییه اعلام كرد.

رییس قوه‌ی قضاییه در ابتدای سخنان خود شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) را به تمام ملت ایران و شیعیان جهان تسلیت گفت.

درادامه‌ی جلسه، مسوولان عالی قضایی مشكلات زندان‌های كشور را بررسی كردند و نسبت به تقویت جنبه‌های تربیتی زندان‌ها تاكید شد.

هم‌چنین پاره‌ای روش‌ها برای حبس‌زدایی كه از سیاست‌های كلی مقام معظم رهبری در مورد دستگاه قضا است، مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد كمیته‌ای از مسوولان قضایی این مساله را دنبال كند و با پیشنهادات روشن در باب اصلاح قوانین و آیین‌نامه‌ها علاوه بر تلاش در بهبود وضع فیزیكی زندان‌ها، فضا را برای اصلاح و تربیت مجرمان هموار سازند و نیز وزیر دادگستری موظف شد تا اعتبارات مورد نیاز این مساله را در دولت پی‌گیری كند.

منبع: ایسنا

تنظیم: ندا پاک نهاد

گروه جامعه و ارتباطات