تبیان، دستیار زندگی
یکی از جذاب‌ترین و لذت‌بخش‌ترین شیوه‌های استفاده از گل‌ها و گیاهان، به كارگیری آنها در چیدمان داخلی و خارجی خانه است؛ به عنوان مثال برای مرزبندی بین دو حیاط کنار هم، مشخص کردن مسیر حرکت، ایجاد سایه‌بان، پوشاندن گوشه دیوارها یا نماهای تیز و خشن، ایجاد محیط
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه گیاهی با چه چیدمانی؟

گیاهان آپارتمانی

یکی از جذاب‌ترین و لذت‌بخش‌ترین شیوه‌های استفاده از گل‌ها و گیاهان، به كارگیری آنها در چیدمان داخلی و خارجی خانه است؛ به عنوان مثال برای مرزبندی بین دو حیاط کنار هم، مشخص کردن مسیر حرکت، ایجاد سایه‌بان، پوشاندن گوشه دیوارها یا نماهای تیز و خشن، ایجاد محیطی آرامش‌بخش و زیبا، زیباسازی محیط داخلی خانه‌ها و… گیاهان نقش عمده‌ای دارند. اما گاهی کاربرد نابجای گیاهان می‌تواند هارمونی چیدمان را به هم زده و از زیبایی آن بکاهد. بنابراین برای ایجاد هارمونی مناسب، با استفاده از اطلاعات جدول رنگ‌ها، سردی و گرمی و تاثیر آن‌‌ها بر روحیه افراد می‌توانیم دكوراسیون را تغییر دهیم.

برای مثال استفاده از رنگ‌های تند و درخشان در كنار یک رنگ تیره، تصویری ماندگار در ذهن ایجاد می‌کند. تقسیم‌بندی رنگ‌ها به دسته‌های سرد و گرم به دلیل تاثیری است که بر روح و روان افراد می‌گذارند.

رنگ‌هایی که در نزدیكی رنگ قرمز قرار دارند، رنگ‌های گرم نامیده می‌شوند که محرک سیستم عصبی‌اند، احساسات ما را قوت می‌بخشند و تشدید می‌کنند و گاهی هم عامل خشم و عصبانیت می‌شوند. این رنگ‌ها در همان برخورد نخستین، تعداد ضربان قلب، هیجانات و همچنین توان انتقال سلول‌های انرژی‌زا را در بدن افراد افزایش می‌دهند. رنگ‌های اصلی زرد و قرمز یا ترکیباتی از قبیل نارنجی، بنفش متمایل به قرمز از جمله رنگ‌های گرم هستند. رنگ‌های گرم برای مكان‌های ورزشی و شاد و محیط‌های کاری که نیاز به شادابی و طراوت زیاد دارند گزینه مناسبی هستند.

رنگ‌های سرد، در حدود ناحیه رنگ آبی قرار می‌گیرند. این رنگ‌ها آرام‌بخش هستند و حس لطافت و کم‌تحرکی را به فرد القا می‌کنند، از طرفی باعث حس بی‌تفاوتی و غم نیز می‌شوند. این رنگ‌ها که ترکیباتی از قبیل سبز- آبی (فیروزه‌ای)، سبز، بنفش متمایل به آبی (بنفش- آبی) و آبی را دارند، باعث پایین آمدن فشار خون و کاهش سرعت تنفس و ضربان قلب می‌شوند. رنگ‌های سرد انتخاب خوبی برای محیط کار و اتاق خواب هستند. رنگ سبز که معمولا در گیاهان دیده می‌شود، استرس را كاهش می‌دهند. حتی بعضی تحقیقات نشان داده‌اند که رنگ سبز و آبی تاثیر مثبتی بر یادگیری دارند.

هنگامی كه در دکوراسیون از منحنی‌ها و زاویه‌های نرم استفاده كرده‌ایم، گیاهان گوشتی که معمولا برگ‌های نرم، ضخیم و بدون زاویه دارند ترکیب چشم‌نوازی ایجاد می‌کنند.

رنگ‌های خنثی مانند سیاه، سفید، خاکستری، بژ و قهوه‌ای از ترکیب رنگ‌های دیگر به‌وجود می‌آیند. انتخاب رنگ‌های خنثی و استفاده زیاد از آن‌ها در علم روانشناسی نشانه‌ای از نگاهی منفی به زندگی است. اما این رنگ‌ها خصوصیات مثبتی هم دارند مثلا بهترین انتخاب برای فضاهای آموزشی هستند که در آن به تمرکز زیاد نیاز است.

برای داشتن دكوراسیونی جذاب، باید میان بافت و رنگ هماهنگی ایجاد کنیم و برای این تناسب نیز گیاهان گزینه بسیار مناسبی هستند. به عنوان مثال شما در اتاقتان از مبلی استفاده كرده‌‌اید که طرح‌هایی با خطوط تیز و زاویه‌دار دارد، در این صورت می‌توانید گیاهی انتخاب كنید که با خطوط هماهنگی داشته باشد. گیاهانی مانند سانسوریا، یوکا، سجافی (گندمی)، فونیکس (نخل زینتی)، آلوئه، برگ خنجری و سایر گیاهانی که برگ‌های زاویه‌دار و تیز دارند گزینه‌های مناسبی هستند.

گیاهان آپارتمانی

برای چیدمانی که در آن از نقاط و خطوط تاریک و روشن استفاده شده است، می‌توان از گیاهانی مثل پتوس ابلق، آگلونما، دیفن باخیا، برگ بیدی (زبرینا)، پیرومیا (انواع ابلق)، پیله‌آ و امثال آنها استفاده کرد.

هنگامی كه در دکوراسیون از منحنی‌ها و زاویه‌های نرم استفاده كرده‌ایم، گیاهان گوشتی که معمولا برگ‌های نرم، ضخیم و بدون زاویه دارند ترکیب چشم‌نوازی ایجاد می‌کنند.

علاوه بر بافت و شکل گیاه، از  رنگ نیز غافل نشوید. برگ گیاهان، تنوع رنگی بسیاری دارند، حتی حضور یا عدم حضور نور هم روی رنگ آن‌ها تاثیر می‌گذارد. گیاهان در صورتی بر زیبایی خانه می‌افزایند كه شرایط نگهداری درست گیاهان را بدانیم. در مقاله بعد چند گیاه با شرایط نگهداری آسان را برایتان معرفی می‌کنیم، توجه به این اصول می‌تواند هماهنگی لازم را برای طراحی‌های منحصربه‌فرد و خلاقانه ایجاد كند.

نشریه منزل

تنظیم برای تبیان : کهتری

مقالات مرتبط

بزرگی خانه با کمک رنگ ها

شما به رنگ مشکی علاقه دارید؟

رنگی مناسب برای افسرده ها

سبز آرایی با سبکی نو

ظرافت های هنر مندانه

غرق در آرامش آبی

طبیعت را احساس کنید

فضایی دلنشین تر

به خنکای لیمو ترش

قرمز، انرژی زا و هیجان آور

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.