تبیان، دستیار زندگی
چند نکته کوتاه برای پیش بینی هوا در سفر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هواشناسی در سفر

 هواشناسی در سفر


اگر در هواشناسی تجربه کافی ندارید، جای نگرانی نیست. برای شروع می توانید کافیست چند نکته مفید و ارزشمند را که در طبیعت بسیار حیاتی هستند و به کار سفرهای ماجراجویانه شما می خورند، به یاد بسپارید.


1- گاز اوزون یکی از نشانه های طوفان تندری و رعد و برق می باشد و یکی از روش های میدانی تشخیص آن از روی بوی این گاز می باشد که نزدیک به بوی سیر یا گاز اسیتیلن است. هرگاه در طبیعت احساس این بو را کردید احتمال وقوع طوفان و رعد و برق را بدهید. با بالا رفتن گرما به میزان اوزون موجود در هوا افزوده می شود.

2- ابر هایی که در جو پایینی قرار دارند خطرناک ترند! یادتان باشد که حدود 5 الی 5.5 کیلومتر اول از سطح زمین، جو پایینی و 5 کیلومتر بالاتر جو بالایی گفته می شود.

3- در عرض جغرافیایی که کشور ما قرار دارد، به طور تقریبی با هر یک کیلومتر اضافه شدن ارتفاع حدود 6 درجه از دمای هوا کاسته می شود. این نکته هنگام صعود به ارتفاعات جهت پیش بینی میزان دمایی که در پیش دارید حائز اهمیت می باشد.

4- یکی از روش های پیش بینی احتمال بارندگی دقت به اختلاف دمای نقطه شبنم و دمای هوا است. هرچه اختلاف این دو پارامتر کمتر باشد احتمال بارندگی بیشتر است و هرچه بیشتر باشد هوا رو به خشک تر شدن.

5- در هنگام شب دمای سطح زمین حدود 6 درجه کمتر از دمایی است که دماسنج در ارتفاع 1.5 متری از سطح زمین نشان می دهد. این نکته جهت کمپ زدن و خوابیدن بسیار حائز اهمیت می باشد!

 هواشناسی در سفر

6- برای کمپ زدن در دره ها بهترین مکان از نظر گرم تر بودن نقطه ای در حدود یک هشتم ارتفاع دره است. بدین معنی که اگر حدود یک هشتم ارتفاع دره از کف دره بالاتر برویم در کمربند گرمایی قرار می گیریم، اینجا نقطه ای از دره است که بالاترین دما را دارد.این اختلاف دما حدود 10 الی 15 درجه نسبت به دمای کف دره می باشد که در شرایط خاص می تواند بسیار تعیین کننده و حیاتی باشد. فقط در نظر داشته باشید که کمربند گرمایی و تکنیک بالا رفتن تا ارتفاع یک هشتم ارتفاع دره فقط در دره ها قابل اجرا است یعنی جایی که دو شیب در روبروی یکدیگر باشند.

7- در نظر داشته باشید که باد در روز از سمت دره به سمت کوه و در شب از سمت کوه به سمت دره می وزد!

8- در نظر داشته باشید که در طی روز نسیم دریاچه از سمت دریا به ساحل و در شب از سمت ساحل به دریا می وزد!

9- در هنگام بارندگی برای کمپ زدن در صورتی که هشت برابر ارتفاع قله از پای کوه دور شویم در نقطه ای که کمترین میزان بارش را دارد قرار می گیریم!

10- رویت شبنم دمای زیر 5 درجه را به اطلاع شما می رساند و شبنم یخ زده نشانگر دمای زیر صفر سطح زمین است.

11- در صورتی که مه از بالا به سمت سطح زمین بیاید نشانگر سرعت 0 تا 5 کیلومتر بر ساعت باد و اگر مه از سمتی به سمت دیگر بیاید نشانگر سرعتی بین 5 تا 10 کیلومتر بر ساعت باد می باشد. در باد هایی با سرعت بیش از 10 کیلومتر بر ساعت مه تشکیل نمی شود.

12- رابطه بین فشار هوا و وقوع طوفان بصورت عکس می باشد بدین معنی که هرچه کاهش فشار هوا بیشتر شود احتمال وقوع طوفان بیشتر خواهد شد. در یک نقطه ثابت مثلا محل کمپ، درصورتی که فشار هوا در شب نسبت به روز کاهش چشمگیری داشته باشد باید منتظر طوفان باشید!

13- زمانی که با تغییر 180 درجه ای جهت وزش باد روبرو شوید به معنی احتمال جبهه هوای مختلط و هوایی بسیار بد و خطرناک می باشد.

مطالب مرتبط:

آسمان ابری سفر


گروه گردشگری تبیان- الهام مرادی

منبع: سایت بقا در طبیعت