تبیان، دستیار زندگی
نرخ دلار از 15 سپتامبر(اواخر مرداد) از روند نزولی فاحشی برخوردار بوده است به گونه‌ای كه در روز های گذشته 5 درصد قیمت.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قصه این روزهای دلار

دلار

بخش اقتصاد- نرخ دلار از 15 سپتامبر(اواخر مرداد) از روند نزولی فاحشی برخوردار بوده است به گونه‌ای كه در روز های گذشته 5  درصد قیمت آن در بازار بین المللی ارز كاهش یافته است.

این درحالی است كه قیمت دلار در بازار ارز ایران بر خلاف رویه موجود در بازار جهانی این ارز با افزایش 10 درصدی مواجه شده است.

شاید كلمه وارونه بهترین واژه برای بازار ارز و طلای ایران باشد‏ بازاری كه همیشه بر خلاف بازارهای جهانی حركت می‌كند.

آثار روانی حاصل از اجرای قریب الوقوع طرح تحول اقتصادی و ایجاد تورم انتظاری در بازار ایران باعث شده تا قیمت دلار در بازار ارز كشور با افزایش مواجه شود.

فعالان بازار معتقدند: مهار تورم حاصل از طرح تحول اقتصادی بسیار دشوار است و همین امر بر افزایش قیمت دلار دامن زده است. این نابسامانی باعث شده که درحالی كه بانك كارگشایی اقدام به فروش دلار به قیمت یك هزار و 85 تومان كرده است، اما هیچ ‌یك از خریداران دلار اقدام به فروش دلار در بازار ارز نكردند.

آثار روانی حاصل از اجرای قریب الوقوع طرح تحول اقتصادی و ایجاد تورم انتظاری در بازار ایران باعث شده تا قیمت دلار در بازار ارز كشور با افزایش مواجه شود.

یكی از صرافان در این زمینه به خبرنگار ایلنا گفت: بازار ارز داخلی كاملاً مبهم و پرتلاطم است؛ چرا كه در حال حاضر خریداران دلار به امید افزایش بیش از پیش قیمت آن، اقدام به فروش ارز و دلار نكردند.

این صراف ادامه داد: پیش‌بینی می ‌شود كه ركورد قیمت دلار كه روز پنجشنبه به هزار و 300 تومان رسید، بار دیگر شكسته شود.

در حال حاضر خریداران بسیاری در محل بانك هایی كه اقدام به فروش دلار و ارز كرده‌اند تجمع كرده و صف‌های طویلی را تشكیل دادند.

تضعیف بی ‌سابقه ارزش دلار آنچنان گسترده است كه یورو همچنان نسبت به دلار از مقبولیت بیشتری برخوردار است

به گفته یكی از خریداران دلار، این موضوع در طی 10 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.یكی دیگر از خریداران دلار به خبرنگار ایلنا گفت: اعلام اجرای طرح تحول اقتصادی كه امروز نیز سخنگوی اقتصادی دولت بر آن تاكید كرد، باعث شده است تا خریداران بیشتری تمایل به خرید دلار كرده و نسبت به عدم فروش آن برای افزایش قیمت دلار اقدام كنند.

براساس این گزارش پیش‌بینی می‌شود كه بازار دلار و حتی طلای ایران طی هفته آینده روزهای پرتلاطمی را پشت سر بگذارد.

یورو نیز همچنان نسبت به دلار با افزایش قیمت مواجه است. البته پیشتازی قیمت یورو در برابر دلار تنها به خاطر تضعیف بی‌سابقه ارزش دلار بوده است. كاهش رشد اقتصادی كشورهای حوزه اتحادیه یورو و نیز افزایش بدهی‌های مالی اعضای این اتحادیه هر چند ارزش یورو را نسبت به گذشته در بازار ارز بین المللی كاهش داده اما تضعیف بی ‌سابقه ارزش دلار آنچنان گسترده است كه یورو همچنان نسبت به دلار از مقبولیت بیشتری برخوردار است.

ریحانه حمیدی فر

گروه جامعه و ارتباطات