تبیان، دستیار زندگی
برای خیلی از ما رانندگی در شب سخت ‌تر از رانندگی در روز است. معمولا بین نیمه‌ شب تا 6 صبح پُرمخاطره ‌ترین زمان از نظر تصادف و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

16 توصیه برای رانندگی در شب

رانندگی در شب

برای خیلی از ما رانندگی در شب سخت ‌تر از رانندگی در روز است. معمولا بین نیمه‌ شب تا 6 صبح پُرمخاطره ‌ترین زمان از نظر تصادف و بروز حوادث است. رانندگی ایمن در شب نیازمند آمادگی و توجه بیشتر به محیط اطراف است.

واکنش سریع رانندگان با قدرت بینایی آن ها رابطه ی مستقیم دارد و این در حالی است که در شب قدرت تشخیص رنگ ‌ها و وسعت میدان بینایی کاهش می ‌یابد. از آن جا که تصادفات منجر به مرگ در شب چند برابر روز است، در رانندگی ‌های شبانه ‌تان به 16 نكته ی زیر توجه كنید:

1- وسیله ی نقلیه ی خود را به طور منظم چک کنید تا مطمئن شوید از تجهیزات مناسب نوری برخوردار است.

چراغ‌ های جلو، پشت، راهنما و چراغ پلاک را در صورت شکستگی تعویض کرده و همیشه آن ها را پاک و تمیز کنید.

2- به یاد داشته باشید که چراغ‌ ها به تدریج و در طی زمان نور خود را از دست می ‌دهند یا تنظیم آن ها به هم می‌ خورد. هرچند وقت یک ‌بار چراغ‌ ها را تنظیم کنید.

3- هنگام برخورد با اتومبیلی که از رو به‌ رو می‌ آید، از نور پایین استفاده کنید. اگر ماشین مقابل با نور بالا حرکت می ‌کند از سرعت خود بکاهید و به منتهی ‌الیه سمت راست بروید تا از نور شدید او در امان باشید. چراغ‌ های جلویی را به موقع و با هدف به کار ببرید تا موجب کاهش دید سایر رانندگان نشود.

4- مشکلات بینایی چشم سبب بدتر شدن وضعیت رانندگی می‌ شود اما صرف ‌نظر از سلامت چشم، رانندگی در شب فشار بیشتری به آن وارد می ‌کند و موجب خستگی بیشتر می ‌شود. پس اگر دچار مشکلات بینایی هستید حتما به چشم‌ پزشک مراجعه کنید و عینک خود را همیشه همراه داشته باشید.

رانندگی در شب

5- قبل از این که در شب رانندگی کنید از وضعیت خیابان ‌ها و حتی جاده‌ ها اطلاع حاصل کنید. به علایم راهنمایی ‌رانندگی از جمله تابلوها، وسایل نقلیه، موتورسیکلت ‌ها، دوچرخه‌ ها، عابرین پیاده و همچنین حیوانات بیشتر توجه کنید.

6- رانندگی با سرعت زیاد در شب، خطر را چند برابر می ‌کند. چرا که شما فقط می ‌توانید محدوده روشن شده توسط چراغ‌ های تان را ببینید.

در سرعت بالا وقتی چیزی جلوی ماشین می ‌آید یا در وضعیت ‌های خطرناک عکس‌ العمل شما کندتر است. پس احتمال وقوع حوادث بیشتر می ‌شود.

7- فاصله ی خود را با خودروهای عقبی و جلویی حفظ کنید.

8- در مورد سبقت در شب خیلی دقت کنید چرا که ممکن است چیزهایی در خارج از محدوده ی دید شما باشند. اگر شک دارید هرگز این کار را انجام ندهید.

9- هنگام رانندگی در شب سیگار نکشید. نیکوتین سیگار و منوکسیدکربن حاصل از سوختن آن، بینایی شما را کاهش می ‌دهد.

10- اگر خسته و خواب ‌آلود هستید هرگز در شب رانندگی نکنید. اگر مجبور به رانندگی هستید، قبل از آن کمی استراحت کنید. چای یا نوشیدنی بنوشید. کمی نرمش سبک انجام دهید و سپس اقدام به رانندگی کنید.

11- هرگز به نور بالای خودروهای مقابل خیره نشوید بلکه حاشیه سمت راست یا خط سفید وسط جاده را نگاه کنید.

12- با سرعتی بین 15 تا 20 کیلومتر، كمتر از سرعت روز حرکت کنید.

13- به یاد داشته باشید که در شب عابرین پیاده خطر مسلم هستند و وقتی در خیابان نور کافی نباشد، تشخیص افراد پیاده مشکل است و به‌ خصوص آن هایی که لباس تیره پوشیده ‌اند در معرض خطر تصادف هستند.

14- به یاد داشته باشید سرعت کم و هوشیاری مداوم، لازمه ی رانندگی بی‌ خطر در شب هستند.

رانندگی در شب

15- به خاطر داشته باشید که هنگام بارندگی سطح خیابان‌ و جاده بسیار لغزنده‌ تر است.

حال اگر قصد دارید در شب‌ های زمستان و هنگام بارندگی رانندگی کنید، باید بیشتر دقت کنید و علاوه بر بستن زنجیر چرخ در هنگام برف و یخ، با سرعت بسیار کمتر از شب‌ های معمول رانندگی کنید.

16- وقتی که غروب می ‌شود یا روشنایی روز، به تاریکی می‌ رود، بدترین زمان برای رانندگی است. در این زمان نور طبیعی بی ‌اثر و رفت و آمد هم بیشتر از شب است.

رانندگان باید برای تشخیص به نور چراغ‌ های اتومبیل خود و نور چراغ‌ های اتومبیل‌ های دیگر و یا چراغ‌ های راه اتکا کنند.

چراغ ‌های بالا و پُرنور اتومبیل باید اجسام را تا 110 متری و چراغ‌ های پایین تا حدود 30 متری روشن کنند.

ترجمه: سهیلا عابدین‌ پور

منبع: webMD

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط:

پدربزرگ رانندگی ممنوع!

توصیه‌های پزشکی به رانندگان

رانندگی در حاملگی

رانندگی هنگام خواب آلودگی!

رانندگان سیگاری جریمه می‌شوند

توصیه‌هایی برای رانندگان در تابستان

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.