تبیان، دستیار زندگی
معاون سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان این که پیدیکلوز یا شپش سر بیماری جهانی است و ارتباطی به سطح فرهنگ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شپش سر ربطی به فرهنگ ندارد

شپش

معاون سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان این که پیدیکلوز (pediculosis) یا شپش سر بیماری جهانی است و ارتباطی به سطح فرهنگ افراد جامعه ندارد، گفت:

در کشورهایی همچون آمریکا و اروپا که مدعی بهداشت هستند و همگان نیز این ادعا را قبول دارند، آمار بسیار بالایی از ابتلا به شپش سر در فصل‌ های سرد سال گزارش شده است.

دکتر عباس حیصمی با اعلام توصیه‌ هایی برای جلوگیری از ابتلا به " شپش سر " از خانواده‌ ها خواست تا در صورت مشاهده ی علایم این بیماری در فرزند خود آن را به مدرسه یا مراکز درمانی اطلاع دهند.

وی افزود: عامل این بیماری در نقاطی همچون متروها، تاکسی ‌ها، اتوبوس‌ ها، حمام ‌های عمومی، پادگان، دانشگاه و مدارس که تراکم جمعیتی و انسانی در آن جا زیاد است، شیوع بیشتری دارد.

معاون سلامت وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر این نکته که وجود شپش سر مختص دانش ‌آموزان و مدارس نیست، یادآور شد: از آن جایی که جمعیت دانش‌ آموزان را عموما کودکان، نوجوانان و جوانان تشکیل می ‌دهند و نظارت و پیگیری خانواده‌ ها بر آن‌ ها بیشتر است، اطلاعات مدارس سریع ‌تر به جامعه منتقل شده و باعث نگرانی هایی می‌ شود.

وی با انتقاد از این که بیماری شپش سر در جامعه ننگ و ضعف فرهنگی تلقی می ‌شود، اظهار کرد: این تلقی غلط باعث پنهان کاری می ‌شود و همین امر شیوع بیماری را افزایش می ‌دهد.

حیصمی در گفت‌ و گو با ایسنا، تصریح کرد: اولین قدم در شناسایی این بیماری عیب ندانستن آن توسط مردم است تا خانواده ‌ها‌ به راحتی بتوانند به موقع بیماری را درمان کنند.

وی بیان کرد: ممکن است این بیماری حتی از مهمانی به دانش ‌آموزان منتقل شود، بنابراین خانواده ‌ها در صورت مشاهده علایم آن حتما به مربی مدرسه اطلاع داده و یا به مراکز درمانی مراجعه کنند.

خارش سر

معاون سلامت وزارت آموزش و پرورش، خارش شدید سر را یکی از مهم ترین علایم شپش سر عنوان کرد و یادآور شد: درمان نکردن به موقع موجب زخم پوست سر می ‌شود.

به گفته ی حیصمی در عین حال شپش مژه نیز در برخی موارد دیده شده است که هنگام بیدار شدن کودک از خواب، در تجمع کثیفی در چشم کودک مشاهده می ‌شود که اگر دائمی باشد باید نسبت به درمان آن اقدام شود.

وی با بیان این که درمان این بیماری بسیار آسان بوده و با یک شامپو و با 2 بار مصرف درمان می ‌شود، ادامه داد:

چنان چه یکی از اعضای خانواده‌ به شپش سر مبتلا شده باشند، باید تمام اعضای خانواده‌ درمان شوند و همچنین شستن لباس ‌ها با آب گرم و اتو کشیدن در تسریع بهبودی بیماری نقش بسزایی دارد.

حیصمی اضافه کرد: کوتاه نگه داشتن مو در دانش ‌آموزان پسر و تعویض و شست و شوی مرتب مقنعه در دانش ‌آموزان دختر و همچنین رعایت نکات بهداشتی مو از جمله استحمام به موقع از ابتلا به این بیماری جلوگیری می‌ کند.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

مراقب شیوع شپش سر باشید

شپش سر چیست؟

ساکنان بدن انسان

مو و علل ریزش و درمان آن

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.