تبیان، دستیار زندگی
نمایش برجستگی‌های بدن مانکن در نمایشگاه های غیر مد و لباس جایز است ؟!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مانکن ها  و تاثیر آن بر فرهنگ خانواده !!

مد

با توجه به تاثیر مستقیم و جدی برخی مسایل اجتماعی همچون برگزاری نمایشگاه ها بر خانواده ها و فرهنگ ایشان خصوصا از منظر عفاف و حجاب و با عنایت به برگزاری نمایشگاه های متعدد و گوناگون همچون نمایشگاه های مد و لباس  اعم از داخلی یا خارجی و دولتی و غیردولتی در کشور ما ، بخش حقوق خانواده سایت تبیان نسبت به پیشگیری از تخلفات احتمالی  این نمایشگاه ها احساس مسئولیت می کند لذا مسائل مهمی در این خصوص را مورد بررسی قرار داده ،نکاتی را از منظر قانونی تقدیم شما می نماید.

قوانین و مصوبات مربوط به عفاف و حجاب چه هستند؟!

قوانین مختلفی را درمورد عفاف و حجاب می توان ملاحظه نمود که برخی از آنها عبارتند از :

1 مصوبه 6/12/1376 شورای عالی انقلاب فرهنگی "اصول و مبانی و روش های گسترش فرهنگ عفاف"

2   مصوبه 4/5/1384 شورای عالی انقلاب فرهنگی" راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف"،

3 . مصوبه 12/7/1384 شورای عالی انقلاب فرهنگی  "راهبردها و راهكارهای ارتقای فعالیت‌های سازمان صدا و سیما‌" .

4  مصوبه 13/10/1384 شورای عالی انقلاب فرهنگی  "راهكارهای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب" .

5   قانون ساماندهی مد و لباس، مصوب 12/10/1385

6.دستورالعمل صدور مجوز برپایی نمایشگاه مد و لباس (در داخل کشور) که در تاریخ

16/2/1387 به تصویب کارگروه ساماندهی مد و لباس رسیده است

مانکن ثابت و مانکن در تصویر باید فاقد آرایش بوده و به گونه‌ای نباشد که موجب انحراف توجه بازدیدکننده از لباس مورد نمایش شود (نمایش برجستگی‌های بدن مانکن،تنگ یا چسبان بودن لباس و نمایش موی مانکن و یا هرگونه آرایش غیرمتعارف و نامتجانس با فرهنگ اسلامی و ایرانی ممنوع است).

دستورالعمل صدور برپایی نمایشگاه مد و لباس

از میان مصوبات مهم اشاره شده ، آنچه در این مقاله بر آن تمرکز می‌نماییم ؛ آخرین مصوبه اشاره شده است ؛این مصوبه که توسط کارگروه ساماندهی مد و لباس تصویب شده ، در واقع به استناد تبصره ماده 1 قانون ساماندهی مد و لباس، مصوب 12/10/1385 مجلس شورای اسلامی و تبصره ماده1 آیین‌نامه اجرایی قانون مصوب 12/3/1387 هیأت محترم دولت، در تاریخ16/2/1387 به تصویب رسیده است، جهت اجرا ابلاغ گردیده است .

بدیهی است دستورالعمل مذکور بنا برصدر آن ، برای کلیه متقاضیان برگزاری نمایشگاه مد و لباس، اعم از داخلی یا خارجی و دولتی و غیردولتی لازم‌الاتباع است و کلیه دستگاه‌های دولتی نسبت به اجرای کامل آن و پیشگیری از تخلفات احتمالی، موظف به همکاری با ساختارمدیریتی پیش‌بینی شده براساس ماده 1 قانون مذکور و ماده 3 آیین‌نامه اجرایی آن (دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس مستقر در معاونت امور هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی) هستند.

نکته مهم این است که دستورالعمل صدور برپایی نمایشگاه مد و لباس تدوین شده ، در سراسر کشور حتی در مناطق ویژه و آزاد تجاری لازم‌الاتباع است و منطق آزاد از این جهت آزاد نباید تلقی شوند .

مد

نمایشگاه مد و لباس چیست ؟

از نظر این قانون نمایشگاه مد و لباس  لازم نیست حتما این عنوان را دارا باشد بلکه نمایشگاه مد و لباس  هرمکانی است  که برای نمایش و ترویج الگوهای پارچه و لباس ایرانی و بومی مناطق مختلف ایران به تناسب موقعیت‌های مختلف عمومی و خصوصی، درحوزه‌های منطقه‌ای، استانی ملی و بین‌المللی بکار می رود .

عکس‌ها با استفاده از خلاقیت‌های هنری باید به گونه‌ای تهیه و نمایش داده شوندکه در آن تنها لباس مورد نظر موضوعیت داشته باشد و چهره مانکن به هیچ وجه موردتأکید قرار نگیرد.

حق فروش در نمایشگاه مد و لباس وجود دارد ؟؟!

نکته بسیار جالب این است که برا ساس ماده یکم این مصوبه نمایشگاه صرفاً محلی برای نمایش طرح‌ها و الگوهای پوشش ایرانی و اسلامی بوده و فروش هرگونه کالا در محل نمایش ممنوع است.

البته این مصوبه یک استثناء را در این خصوص مقرر داشته است :

فراهم آوردن امکان فروش طرح‌های به نمایش درآمده تنها در صورت اخذ مجوز فروش ازوزارت بازرگانی در چارچوب ضوابط قانونی مربوط به فروش کالا و در مکانی مستقل ازمحل نمایش امکان‌پذیر است.

عکس‌ها با استفاده از خلاقیت‌های هنری باید به گونه‌ای تهیه و نمایش داده شوندکه در آن تنها لباس مورد نظر موضوعیت داشته باشد و چهره مانکن به هیچ وجه موردتأکید قرار نگیرد.

طرح ها در نمایشگاه مد و لباس چگونه باید باشند؟

بر اساس مصوبه اشاره شده طرح ها در نمایشگاه مد و لباس باید ویژگی های متعددی را دارا باشند که نگاهی به برخی موارد موثرتر آن در فرهنگ خانواده ها خصوصا از منظر عفاف و حجاب قطعا مفید است :

اولا : طرح‌ها باید ابداعی و ابتکاری بوده، با رعایت کامل موازین شرعی و قانونی عفاف وحجاب، براساس الگوها و نمادهای اسلامی و ایرانی و با در نظر گرفتن اقتضائات هر یک از موقعیت‌های عمومی و خصوصی ارائه شوند.

ثانیا :طرح‌های لباس مربوط به حوزه عمومی می‌بایست مجموعه کاملی از پوشش زن مسلمان ایرانی اعم از بدن، سر و دست و پا را شامل شود (به طور مثال برای یک طرح مانتولازم است روسری، جوراب و... متناسب نیز ارائه شود).

ثالثا: طرح‌ها باید متناسب با عرف جامعه مسلمان ایرانی و مطابق با نیازهای مصرف‌کنندگان و قدرت خرید ایشان ـ عمدتاً طبقه متوسط ـ بوده و از قابلیت تولید در سطح انبوه برخوردار باشند.

حجاب،چادر

شرایط نمایش مانکن ثابت در نمایشگاه مد و لباس چیست ؟

طرح‌های لباس مربوط به حوزه عمومی در نمایشگاه مد و لباس شرایط خاص خود را دارد که  بر اساس مصوبه کارگروه مد و لباس  اگر در قالب عکس و یا با استفاده از مانکن ثابت باید  شرایطی را دارا  باشند  که ما در ذیل به برخی از مهمترین آنها اشاره می کنیم .

ـ عکس‌ها باید با رعایت کامل حدود شرعی عفاف و حجاب و مطابق با مقررات قانونی آن تهیه شوند.

ـ عکس‌ها با استفاده از خلاقیت‌های هنری باید به گونه‌ای تهیه و نمایش داده شوند که در آن تنها لباس مورد نظر موضوعیت داشته باشد و چهره مانکن به هیچ وجه مورد تأکید قرار نگیرد.

ـ مانکن ثابت و مانکن در تصویر باید فاقد آرایش بوده و به گونه‌ای نباشد که موجب انحراف توجه بازدیدکننده از لباس مورد نمایش شود (نمایش برجستگی‌های بدن مانکن،تنگ یا چسبان بودن لباس و نمایش موی مانکن و یا هرگونه آرایش غیرمتعارف و نامتجانس با فرهنگ اسلامی و ایرانی ممنوع است).

ـ در صورت استفاده از مانکن ثابت تطبیق کامل سایز مانکن با لباس پوشانده شده الزامی است.

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که مقصود کار گروه مد و لباس از عبارت " ممنوعیت هرگونه آرایش غیرمتعارف و نامتجانس " چیست؟

آیا آرایش یک مانکن زن یا مرد در برابر بازدید کنندگان از نمایشگاه جایز است؟!مگر جز آرایش در برابر همسر ، آرایش دیگر نیز از نظر شرعی جایز است؟!

نتیجه گیری

هرچند گام مثبتی رادر خصوص رعایت فرهنگ عفاف و حجاب در نمایشگاه ها ی مد و لباس که تاثیر بسزایی را بر  فرهنگ خانواد ه ها دارند ، در قالب مصوبه  و دستورالعمل صدور مجوز برپایی نمایشگاه مد و لباس (در داخل کشور) که در تاریخ 16/2/1387 به تصویب کارگروه ساماندهی مد و لباس رسیده است ملاحظه کردیم  اما  در عین حال نقایص و اشکالاتی نیز وجود دارد :

اولا :چرا فقط در خصوص نمایشگاههای مد و لباس این ضوابط مقرر شده ؟ مگر این همه نمایشگاه ها ی دیگر مربوط به لباس  ضابطه نمی خواهد؟! یا اینکه جایز است؟!!

ثانیا : اشکالات شرعی وابهامات متعدد دیگری که به تفصیل در مقاله اشاره شد چگونه باید رفع شود؟

به هرحال این نکات  و سوالات دیگری مانند اینکه شرایط نمایش مانکن زنده در نمایشگاه مد و لباس چیست ؟   در این خصوص مطرح است که بررسی آن را به مقالات آینده موکول می‌نماییم .

گروه خانواده و زندگی تبیان - نویسنده : رضازهروی

مدرس حوزه و دانشگاه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.