تبیان، دستیار زندگی
یک سری عوامل ضریب و درصد ارزش کار رابالاتر می برند . مثلاً گاهی وقت ها غذای آدم زیاد می‌آید می‌دهد به فقرا، این مهم نیست وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ . (7) مهم این است كه خودت نیاز داشته باشی وبعد انفاق کنی . اگر لباست تنگ است به فقرا می دهی ، گشاد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنده و بازنده ی واقعی کیست؟!

در زندگی برنده باش

برنده كیست ؟! آیا برنده كسانی هستند كه كارهای الهی می‌كنند ، یا بی خدا برنده است ؟ گاهی آدم برای مردم كار می‌كند هدفش خدمت به مردم برای رضای خداست آن هم باز خدایی می‌شود اما افرادی هستند كه كار به خدا ندارند ، می‌گویند مردم خوششان می‌آید كه این كار را بكنیم حالا خدا راضی هست یا نیست ، من كاری به رضای خدا ندارم . ملاك مردم هستند ، محوریت با خداوند باشد یا با مردم ؟!

تشكر مردم ، چندین اگر دارد :

مردم اگر کار خوب را تشخیص دهند پاداش دادن هایشان چندین اگر دارد ؛

1- اگر خوبی كار را تشخیص دهند مزد می‌دهند ، ممكن است یك كاری خیلی خوب باشد اما آنها خوبی ‌اش را تشخیص ندهند. مثلاً  یک مسأله ی دینی یا علمی را پیش یک آدم بی سواد ببریم او اصلاً آن را نمی فهمد که بخواهد تشکر کند .

2- اینكه اگر از كار آگاه شوند ؛ خیلی وقت ها ما كار خوب می‌كنیم اما مردم باخبر نمی‌شوند . به کسی در خفا کمک می کنیم ،مانعی از سر راه کسی بر می داریم اما کسی نمی فهمد ،در نتیجه از تشکرهم خبری نیست .

3- اینكه اگر حتی  بخواهند پاداشی هم بدهند ،ممکن است  در کارشان عدالت نداشته باشند ،مقدار عمل وحقیقت پاداش را ندانند .

4- گاهی اگر کار خوب را هم بفهمند ،عدالت هم داشته باشند اما ممکن است چیزی نداشته باشند که در قبال کار خوب به عنوان مزد پرداخت کنند .

دوستی‌ها به دشمنی تبدیل می‌شود

مردم به شرطی مزد انسان  را می‌دهند كه عادل باشند وگرنه اگر عادل نباشند هر كس كار خوبی بكند ، كار بدی بكند ، می‌گویند ول کن بابا !به ما چه ! مردم زمانی پاداش می دهند که وفا داشته باشند ، گاهی ممكن است وفا نداشته باشند . قرآن می‌فرماید  " الْأَخِلَّاءُ یَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِینَ  ؛1 تمام دوست‌ها یك وقت با هم دشمن می‌شوند، فقط افرادی كه براساس تقوا با هم دوست شده‌اند تا ابد دوست باقی خواهند ماند ." تمام كسانی كه با یك خودكار رفیق می‌شوند ، با یك خودنویس قهر می‌كند ،با یک لبخند دوست می شوند و تمام دوستی هایی كه براساس مادیات پا می گیرد سرانجام تبدیل به دشمنی و کدورت خواهد شد .

اگر برای مردم كار كنیم با چند تا اگر، مزد می گیریم . با همه اگرها چه مزدی می‌دهند؟! مزد مردم مزدی است لحظه‌ای ، مادی ، فانی و با منّت . این مزد مردم است . حالا واقعاً می‌ارزد كه آدم برای مردم  کار کرد؟ اما اگر برای خدا كار كنیم ، امتیازات زیادی خواهیم گرفت .

امتیازاتِ كار برای خدا

1-اگر تنها در ظاهر تلاش و سعی برای کار نیک انجام داده باشیم ، چه کار تحقق پیدا کند چه نکند ، خدا مزد می‌دهد . گرچه عمل هم تحقّق پیدا نکند ، " وَأَنْ لَیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى "2  یعنی سعی خودت را بكنی مزد داری حالا چه كار بشود ، چه نشود . خدا می فرماید : تو سعی خودت را كرده ای ، به مسجد به قصد نماز جماعت می رویم اما امام جماعت نمی آید . طبق این آیه خداوند پاداش عمل را برای ما محاسبه می کند .

2-  حتی با نیت ، یعنی  ما نیت كار خیر داریم ، ثواب می‌دهند.

3-  حتی با رضایت ، ما كاری نكرده‌ایم ، یكی دیگر كار نیکی كرده اما ما به كارش راضی هستیم ،همین قدر که از کار نیک او خوشحال می شویم و راضی هستیم  ،خدا پاداش می دهد .

4- حتی با شریک شدن، عید قربان پول نداریم گوسفند بخریم و بكشیم ، صد نفر می‌شویم یك گوسفند می‌خریم .خدا به همه ثواب قربانی کردن یک گوسفند را می دهد ، ثواب را تقسیم نمی کند .

5- حتی با کم ، كار برای خدا كم آن هم مفید است  ، " فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَه "3 یك ذرّه هم كار بكنیم ، خدا ثواب می‌دهد.

قرآن می‌فرماید  " الْأَخِلَّاءُ یَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِینَ ؛ تمام دوست‌ها یك وقت با هم دشمن می‌شوند ، فقط افرادی كه براساس تقوی با هم دوست شده‌اند تا ابد دوست باقی خواهند ماند

پاداش مردم تنها در دنیا، اما خداوند، هم دنیا هم آخرت

حتی برای بعد از مرگ ، انسان می‌میرد یك اولاد صالحی را تربیت می‌كند ، تمام كارهای خوبی كه اولاد می‌كند ثوابش را به پدر و مادر هم  می‌دهند . قرآن می‌فرماید ؛ " وَقَدِّمُوا لِأَنفُسِكُمْ " 4  یعنی یك چیزی را برای قیامتت ذخیره كن ، قبل از آنكه بمیری ،چیزی بفرست .

حساب خدا حساب دقیق است

مراحل تقوا

«فَتَكُنْ فِی صَخْرَةٍ» می فرماید : اگر كار خوب لابلای كوهها هم باشد بیرون می‌آورم ، «أَوْ فِی السَّمَاوَاتِ أَوْ فِی الْأَرْضِ»5  یا در آسمانها باشد یا در عمق زمین ، آنرا بیرون می‌آورم .

گاهی اوقات کار خیری می کنیم ،بعد می بینیم مردم نفهمیدند ؛در این موقع قطعاً ما ضرر کرده ایم زیرا که نه مردم فهمیدند که پیش آنان وجهه ی خوبی پیدا کنیم و نه اینکه نیّتمان خدایی بوده که آخرتمان را ساخته باشیم . در واقع آن عمل سوخت می شود .

آیا برای مردم كار كنیم كه اگر تشخیص دادند ، اگر فهمیدند ، اگر خواستند ، اگر توانستند ، اگر مانع نبود ، اگر دقیق بود ، برای مردمی كار بكنیم كه با ده دوازده تا اگر یك كمك مادی می‌كنند یا برای خدایی كار كنیم كه حتی اگر عمل نشد ، حتی اگر قلباً راضی بودیم ، حتی اگر عمل كمی انجام دادیم ، حتی بعد از مرگ پاداش می‌دهد . برنده مخلصین هستند كه برای خدا كار می‌كنند یا غیر مخلصین ؟

بالا بردن ارزش و ضریب کار

یک سری عوامل ضریب و درصد ارزش کار را بالاتر می برند . مثلاً  گاهی وقت ها غذای آدم زیاد می‌آید می‌دهد به فقرا، این مهم نیست  " وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ " . 7 مهم این است كه خودت نیاز داشته باشی و بعد انفاق کنی . اگر لباست تنگ است به فقرا می دهی ، گشاد است ،رنگش را دوست نداریم و به فقرا می دهیم ، نه ،  " لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ "8  اگر یك چیزی را دوست داشتیم  به فقیر دادیم آن مهم است . اگر مغازه باز بود و مشتری زیاد ، صدای اذان را شنیدیم و عذرخواهی کردیم و مغازه را بستیم و به نماز رسیدیم ،  آن ارزش چند برابر مهم است .

قرآن می‌گوید از زن فرعون یاد بگیرید ، زن فرعون كی بود ؟ زن فرعون توی كاخ بود اما گفت مرگ بر كاخ ، مرگ بر طلا ، مرگ بر برج، مرگ بر حكومت ، چرا ؟ زیرا گفت : خدایا من اینها را نمی‌خواهم ، اگر رژیم فرعونی است من نمی‌خواهم . از این خانم یاد بگیرید كه توی كاخ بود و جذب نشد .در کاخ باشی و کاخ صفت نشوی ، این مهم است .

از خدا می خواهیم که اگر تا به الان زندگی را باخته ایم و کار را فقط برای مردم و به به گفتن آنها انجام داده ایم ،ما را ببخشد و کمکمان کند که به راه خودش وارد شویم .

زهرا اجلال – گروه دین واندیشه


1- الزخرف /67

2- النجم /39

3- الزلزلة /7

4-  البقرة /223

5- لقمان /16

6- الحشر/9

7- آل عمران /92

8- التحریم /11

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.