تبیان، دستیار زندگی
نخستین گردهمایی مراکز فرهنگی و هنری کشور از 22 دی ماه به مدت 3 روز در مجتمع میلاد نور (شهرک قدس) برگزار شد . این همایش در راستای افزایش چشمگیر مؤسسات و مراکز فرهنگی و هنری کشور صورت پذیرفت. 1.  از اوایل سال 1380 با...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گردهمایی مراکز فرهنگی و هنری

نخستین گردهمایی مراکز فرهنگی و هنری کشور از 22 دی ماه به مدت 3 روز در مجتمع میلاد نور (شهرک قدس) برگزار شد . این همایش در راستای افزایش چشمگیر مؤسسات و مراکز فرهنگی و هنری کشور صورت پذیرفت.

1.  از اوایل سال 1380 با افزایش مراکز فرهنگی فعال در کشور، این انگیزه در میان تعدادی از دست اندرکاران این موسسات تقویت شد که به گونه ای معین فعالیت های گسترده اما پراکنده ، به آماده سازی چنین همایشی بپردازند. تعدادی از مدیران مسئول مراکز فرهنگی درابتدای کار ، اقدام به تشکیل جلساتی کردند، تا به این ایده نو جنبه عملی ببخشند، از آنجایی که امکان گردآوری تمام مدیران مسئول وجود نداشت ، 22 تن از آنان اقدام به برگزاری جلسات اولیه کردند، تا در مورد این ایده به بحث و گفت و گو نشسته و این گفتگوها را در قالب یک اساسنامه به نتیجه برسانند . تا طرح تشکیل انجمن، شکل ملموس و عینی پیدا کند.

2.     اهداف همایش :

-        تلاش برای تقویت ارتباط فرهنگی میان مراکز فرهنگی، هنری ، آموزشی و پژوهشی کشور.

-        تلاش برای نهادینه کردن حقوق فرهنگی و اجتماعی مراکز فرهنگی برابر با قانون اساسی و سایر قوانین و مقررات مصوب .

-        تلاش برای ایجاد و توسعه فضای با نشاط فرهنگی ، اجتماعی و تبادل اندیشه در سطح منطقه ای ، ملی و بین المللی .

-        تشویق و حمایت از فعالیت های آموزشی ، علمی، پژوهشی، فرهنگی و هنری و ارائه خدمات مناسب در زمینه های مربوط .

-     مشارکت و تقویت وارتقاء مصونیت فرهنگی، اجتماعی و حقوقی مراکز فرهنگی،هنری و آموزشی در مقابل اقدامات غیر فرهنگی و غیر قانونی.

-        زمینه سازی برای تدوین طرح های جامع پیرامون موضوعات مرتبط با مسائل فرهنگی ، هنری ، آموزشی و  پژوهشی .

-        ایجاد انسجام لازم و هماهنگی بیشتر بین کلیه مراکز فرهنگی، هنری، آموزشی و پژوهشی.

-        تسهیل ارتباط فرهنگی سایر ملل با فرهنگ عمومی و ملی کشور.

-        زمینه سازی جهت ارتقاء فرهنگ عمومی از یکسو و تدوین برنامه های اصولی با در نظر گرفتن آموزشهای مربوط.

-        تحقق شعار اصلی رشد و توسعه انسانی.

-        تلاش برای ارج نهادن و اعتلا و تثبیت شان انسانهای خادم در زمینه فرهنگ و آموزش.

-        ایجاد نظام حرفه ای با هدف حفظ جایگاه فرهنگی و آموزشی متولیان این مراکز از بعد اجتماعی.

-        تعمیق پیوند های مشترک بین اعضاء انجمن و هم گرایی مطلوب پیرامون موضوعات مورد علاقه و ایجاد اتحاد و هماهنگی بیشتر.

-    ارائه نظرات کارشناسی در مباحث فرهنگی، هنری، آموزشی و پژوهشی برای جلوگیری از ورود واژه های غیر متناسب با فرهنگ عمومی کشور از طریق همکاری با شورای فرهنگ عمومی کشور و فرهنگستان ادب فارسی.

-        ایجاد نظام هماهنگ در جهت گیری های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی و سازماندهی امور مربوط به مبحث آموزشی خاصه پیرامون آموزش های مرتبط با زبانهای خارجه در ابعاد تفهیم، انتقال، ترجمه، تدریس تالیف و تدوین با اهداف آمادگی مقابله با نفوذ افکار و اندیشه های مخرب، برای سلامت اجتماعی.

در راستای برپایی این همایش ، مراکز فرهنگی و هنری بسیاری در نمایشگاهی به همین مناسبت شرکت کردند که غرفه مؤسسه اطلاع رسانی تبیان نیز در نقطه مرکزی این نمایشگاه قرار داشت.

از نکات جالب توجه این نمایشگاه  جذب کودکان  و نوجوانان بود ، که می توان بیشترین مخاطب و بیننده در این نمایشگاه برای غرفه تبیان را گروه سنی 7 الی 15 سال دانست.

از دیگر مؤسساتی که در این نمایشگاه حضور داشتند می توان به مؤسسه فرهنگی هنری و آموزشی « هنرواندیشه» اشاره کرد.

آموزشگاه موسیقی، کلاسهای هنرهای تجسمی، برگزاری جشنواره های فرهنگی، کانون تبلیغاتی و برنامه سازی تلویزیونی از جمله فعالیت های این موسسه است . همچنین موسسات فرهنگی اندیشه سازان، ابو عطا، رامک، انگاره، تماشاگه راز و کانون فرهنگی آموزش و... از دیگر موسساتی بودند که در این نمایشگاه حضور داشتند.