تبیان، دستیار زندگی
اعمال تحریم از سوی آمریکا علیه شرکت های چینی و روسی طرف قرارداد با ایران می تواند بر روابط واشنگتن با مسکو و پکن ضربه بزند و این مسئله در شرایط فعلی به سود ایالات متحده نیست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ادامه فعالیت شركت‌های نفتی با ایران

آمار شرکت توتال از نفت خام وارداتی

بخش سیاسی-به رغم این كه آمریكا اعلام کرده بود كه چهار شرکت بزرگ نفتی بین‌المللی به فعالیت خود در ایران پایان خواهند داد، سه شرکت نفتی بزرگ اروپایی تاكید كردند كه به قراردادهای جاری خود با ایران عمل خواهند کرد.

به نقل از رویترز، شرکت‌های بزرگ نفتی اروپایی «توتال»، «استات اویل» و «انی» اعلام كردند كه در مقابل فشار‌های آمریکا برای پایان دادن به فعالیت خود در ایران مقاومت می‌کنند.

بنا بر این گزارش، شرکت نفتی توتال اعلام کرده است كه از آنجایی که خرید نفت از ایران هیچ مغایرتی با تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران ندارد، این شرکت همچنان به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهد.

همچنین شرکت نفتی استات‌اویل اعلام کرد که به همکاری‌های فنی خود با ایران ادامه خواهد داد. شرکت انی نیر اعلام كرد كه تنها پس از پایان قراردادهای جاری خود، از بازار ایران خارج خواهد شد.

این در حالی است که آمریکا اعلام کرده بود كه‌ شرکت‌های بزرگ نفتی توتال، شل، استات اویل و انی وعده داده‌اند که به سرمایه‌گذاری‌‌های خود در ایران پایان داده و از هرگونه فعالیت جدید در بخش انرژی این كشور خودداری کنند.

تحریم پکن و مسکو به نفع ایالت متحده نیست

در ادامه خبرها می خوانیم که لس آنجلس تایمز در مطلب خود می نویسد : دولت آمریکا دیروز پنجشنبه تحریم هایی را علیه یک شرکت سوئدی که با بخش انرژی ایران در ارتباط بود اعمال کرد و این در حالی است که واشنگتن هیچ عکس العملی نسبت به همکاری های گسترده روسیه و چین با ایران در بخش انرژی نشان نمی دهد.

اتخاذ این روند از سوی کاخ سفید موجب شده تا برخی از اعضای کنگره آمریکا از دولت اوباما بخواهند تا در مورد اعمال تنبیه علیه شرکت های چینی و روسی و حتی ترکیه ای طرف قرارداد با ایران درنگ نکرده و با این شرکت ها نیز همانند دیگر کشورهایی که به دلیل ارتباط با ایران مورد تحریم واقع شده اند رفتار کند.

هر چند پیشتر گفته می شد که آمریکا حمایت روسیه و چین در مورد تحریم های جدید علیه ایران را به این شرط بدست آورده که شرکت های چینی و روس همچنان بتوانند آزادانه در ایران سرمایه گذاری کرده وبه ارتباط باتهران ادامه دهند

به نوشته لس آنجلس تایمز، علاوه بر اعضای کنگره، اغلب کارشناسان مسائل سیاسی نیز خواهان پایان روند فعلی از سوی کاخ سفید هستند. این کارشناسان می گویند : عدم برخورد با شرکت های چینی و روسی طرف قرارداد با ایران در حالیکه واشنگتن تحریم های خود علیه شرکت های غربی طرف قرارداد با تهران را به اجرا می گذارد باعث شده تا سودهای سرشاری نسیب چین و روسیه بشود و اگر این روند همچنان ادامه پیدا کند بدون شک دیری نخواهد گذشت که شرکت های اروپایی خواهان لغو این تحریم ها می شوند.

شرکت شل

بر اساس این گزارش، هر چند پیشتر گفته می شد که آمریکا حمایت روسیه و چین در مورد تحریم های جدید علیه ایران را به این شرط بدست آورده که شرکت های چینی و روس همچنان بتوانند آزادانه در ایران سرمایه گذاری کرده و به ارتباط با تهران ادامه دهند، اما اعمال تحریم علیه شرکت های اروپایی که رفتار مشابهی همانند شرکت های روسی و چینی با تهران دارند موجب شده تا نوعی نارضایتی در میان شرکت های غربی علیه آمریکا بوجود بیاید.

در این میان برخی مقامات آمریکایی اعلام می کنند که بهتر است دولت اوباما به جای اعمال تحریم علیه شرکت های غربی طرف قرارداد با ایران، آنها را تشویق به قطع رابطه با تهران بکند و به عبارت دیگر از تشویق به جای تنبیه استفاده کند زیرا اعمال تحریم بصورت یک طرفه مطمئنا موجب بروز مشکل می شود.

در همین رابطه "ایلنا رز لتینن" از جمهوری خواهان حاضر در کنگره آمریکا و از اعضای کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان این کشور در مورد لزوم اعمال تحریم علیه شرکت های چینی و روسی می گوید : نبود هر گونه تحریمی علیه شرکت های چینی و روسی طرف قرارداد با ایران از سوی آمریکا کاملا واضح است. دولت آمریکا نباید به چشم پوشی از اقدامات این شرکت ها ادامه بدهد زیرا ادامه این روند نمی تواند موجب توقف برنامه هسته ای ایران شود.

اما در این میان برخی دیگر از کارشناسان معتقدند : اعمال تحریم از سوی آمریکا علیه شرکت های چینی و روسی طرف قرارداد با ایران می تواند بر روابط واشنگتن با مسکو و پکن ضربه بزند و این مسئله در شرایط فعلی به سود ایالات متحده نیست.

منبع:ایلنا

تنظیم:سعید آقازاده