تبیان، دستیار زندگی
یک صد و ششمین سوره ی قرآن مجید، سوره ی «قریش» است. این سوره 4 آیه و 17 کلمه دارد و بیست و نهمین سوره ی قرآن است که در شهر مکّه بر پیامبر اسلام (صلی الله علیه واله وسلم) نازل شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قریش و الفت با خانه خدا

قریش و الفت با خانه خدا

یک صد و ششمین سوره ی قرآن مجید، سوره ی «قریش» است. این سوره 4 آیه و 17 کلمه دارد و بیست و نهمین سوره ی قرآن است که در شهر مکّه بر پیامبر اسلام (صلی الله علیه واله وسلم) نازل شده است. نام این سوره از اولین آیه ی آن گرفته شده است. قریش قبیله و گروه بزرگی بودند که در شهر مکّه زندگی می کردند. خداوند در این سوره می گوید:  [مجازات اصحاب فیل] به خاطر این بود که قریش با شهر مکّه و با خانه ی خدا انس و الفت گیرند و با آن شهر هم بستگی پیدا کنند و در آن شهر پروردگار کعبه را بپرستند. [ از آن شهر به جای دیگری نروند] تا شرایط ظهور و پیدایش پیامبر بزرگ خدا یعنی حضرت محمد (صلی الله علیه واله وسلم) فراهم شود.

محتوای سوره

قریش و الفت با خانه خدا

این سوره، سوره ی فیل را کامل می کند؛ یعنی دنباله ی سوره ی فیل است. برای همین هم مراجع تقلید گفته اند: «در نماز واجب اگر کسی این سوره را انتخاب کند و بخواند باید قبل از آن سوره ی فیل را هم بخواند.»

در این سوره خداوند بزرگ، نعمت های خودش را برای قبیله ی قریش می شمارد و می گوید: - [ما اصحاب فیل را نابود کردیم] تا قریش با خانه ی کعبه انس و الفت پیدا کنند. این شهر را رها نکنند و در سفرهایی که در تابستان و زمستان می روند دوباره به کنار کعبه باز گردند.

خداوند این نعمت بزرگ امنیت و آسایش در کنار خانه ی خودش را یادآوری می کند تا این قبیله شکر خدا را به جای آورند و پروردگار کعبه را عبادت کنند، تا همان طور که خواندید کارها برای ظهور پیامبر اسلام (صلی الله علیه واله وسلم) آماده شود.

قبیله ی قریش چه کسانی بودند؟

کلمه ی «قریش» در زبان عربی به معنی «حیوان بزرگ دریایی» است که همه ی ماهی های کوچک را می خورد، به این قبیله ی بزرگ نیز قریش می گفتند؛ چون اولاً این قبیله چند قبیله ی کوچک را در دل خود جای داده بود و ثانیاً قدرت خیلی زیادی داشتند که پیش از اسلام با استفاده از این قدرت به قبیله های دیگر ظلم و ستم می کردند. یکی از قبیله های کوچک قریش قبیله ی «بنی هاشم» بود. پدران و نیاکان پیامبر اسلام (صلی الله علیه واله وسلم) از قبیله ی بنی هاشم بودند؛ اما متاسفانه قبیله ی قریش وقتی پیامبر اسلام (صلی الله علیه واله وسلم) ظهور کرد با او دشمنی کردند، پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) و یارانش را خیلی آزار دادند و با پیامبر چند بار جنگ کردند.

ثواب خواندن

پیامبر اسلام (صلی الله علیه واله وسلم) فرموده اند: «هر کس این سوره را بخواند خداوند به عدد کسانی که دور خانه ی خدا طواف کرده اند یا در آن جا مانده و عبادت کرده اند ده ثواب می دهد.»

پوپک

تنظیم:نعیمه درویشی_تصویر:مهدیه زمردکار

مطالب مرتبط

وداع خداوند و جبرئیل با پیامبر(ص)

آخرین فرمانده

یک درخت در بهشت

بخشش بزرگ خدا به پیامبر

شهر پیامبر

با قرآن آشنا شویم

سوره‌ی غاشیه (قیامت)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.