تبیان، دستیار زندگی
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به این که هم اکنون 15 رشته تخصصی در حوزه‌های علمیه قم فعال است، از افزایش این رشته‌ها به 30 رشته تخصصی خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله مقتدایی:

افزایش رشته های تخصصی حوزه به 30 رشته

آیت الله مقتدایی

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به این که هم اکنون 15 رشته تخصصی در حوزه‌های علمیه قم فعال است، از افزایش این رشته‌ها به 30 رشته تخصصی خبر داد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت‌الله مقتدایی، شامگاه روز گذشته در مراسم کلنگ زنی احداث مجتمع آموزشی مراکز تخصصی حوزه های علمیه در کنار مسجد مقدس جمکران گفت: حوزه علمیه علی‌رغم آوازه ای که در سطح جهان دارد، از نظر امکانات دچار مشکل است.

مدیر حوزه های علمیه افزود: مدیریت حوزه که حوزه علمیه قم و شهرستان ها را اداره می کند، بخشی از معاونت های آن در مدرسه علمیه فیضیه، دارالشفاء، معصومیه و صدوقی مستقر هستند؛ در حالی که این مدارس برای تحصیل طلاب بوده و باید تخلیه شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه خاطر نشان کرد: برای تمرکز مجتمع اداری مدیریت حوزه های علمیه زمینی تهیه شده است که به زودی کار احداث آن آغاز خواهد شد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، به کمبود فضاهای آموزشی حوزه اشاره کرد و بیان داشت: سال گذشته و امسال تعداد زیادی از داوطلبین ورود به حوزه به خاطر نبود فضای آموزشی نتوانستند وارد حوزه شوند؛ در حالی که وظیفه ما بود که در منزل آنان حضور یافته و برای تحصیل در حوزه از آنان دعوت نماییم.

وی یادآور شد: امروز انتظارات از حوزه علمیه در داخل و خارج کشور بسیار زیاد است به طوری که درخواست نیرو، مبلغ و استاد دارند، اما با این امکانات نمی توانیم به همه نیازها پاسخ دهیم.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: مساجد زیادی در سراسر کشور به امام جماعت نیاز دارند، همچنین روستاهایی وجود دارد که هنوز پای روحانی به آنجا نرسیده است، چون مبلغ و روحانی کم داریم.

وي از تلاش های مدیریت حوزه برای برطرف کردن کاستی‌ها‌ خبر داد و گفت: تلاش و خدمات زیادی در حوزه شده و امیدواریم به تدریج این تلاش ها را به جلو ببریم و کاستی‌یها را برطرف نماییم.

آیت الله مقتدایی در ادامه رشته های تخصصی را یکی از نیاز های ضروری حوزه بر شمرد و افزود: راه اندازی رشته های تخصصی از سال های قبل شروع شده و مقام معظم رهبری عنایت خاصی به این رشته ها دارند و خواستار گسترش و توسعه آن می باشند.

فعالیت 15 رشته تخصصی در حال حاضر

وی از فعالیت 15 رشته های تخصصی در حوزه علمیه قم خبر داد و یادآور شد: 15 رشته تخصصی دایر شده و چندین رشته دیگر در شورای گسترش حوزه های علمیه مطرح است که به زودی از پانزده رشته به 30 رشته ارتقا خواهد يافت.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که رشته های تخصصی ضرورت حوزه است، اما با کمبود فضای آموزشی مواجه‌ایم، اظهار داشت: بسیاری از مراکز تخصصی در خانه های مسکونی اداره می شوند که به هیچ وجه پاسخگوی کمترین نیاز ها هم نیستند.

وی در ادامه احداث مجتمع آموزشی مراکز تخصصی حوزه علیمه را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: با احداث این مجتمع، مراکز تخصصی از پراکندگی بیرون خواهند آمد، همچنین اساتید به راحتی می توانند در خدمت دانش پژوهان باشد و کلاس ها را اداره کنند، از طرفی کلاس ها نیز متمرکز شده و کتابخانه مشترک ایجاد می شود که همه بتوانند از آن استفاده کنند.

تربیت مبلغ به زبان انگلیسی آغاز شده است

آیت الله مقتدایی، احداث مجتمع آموزشی مراکز تخصصی حوزه در کنار مسجد مقدس جمکران را برای حوزه های علمیه و جهان تشیع پر برکت توصیف کرد و اذعان داشت: رشته تخصصی تربیت مبلغ برای خارج از کشور به زبان انگلیسی دایر شده که به زودی این رشته به زبان عربی نیز راه اندازی خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با گرامی داشت هفته دفاع مقدس خاطر نشان کرد: فداکاری رزمندگان در 8 سال دفاع مقدس نمونه ای از ایثار وفداکاری یاران حضرت ابا عبدالله‌ علیه السلام در عاشورا بود.

نظام اسلامی در برابر دشمن خم به ابرو نمی آورد

عضو جامعه مدرسین حوزه اضافه کرد: امروز نظام اسلامی با این عظمتی که در جهان پیدا کرده در مقابل دشمن ایستاده است و خم به ابرو نمی آورد.