تبیان، دستیار زندگی
مسن ترها پاتوق های آنلاین را قرق می کنند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیرهای آنلاین

رشد دوبرابر استفاده از شبکه های اجتماعی توسط افراد بالای 50 سال

مسن ترها پاتوق های آنلاین را قرق می کنند

اگر خیال می کنید شبکه های اجتماعی فقط برای جوان ترهاست، سخت در اشتباهید. وقت آن رسیده که دید خود را نسبت به دنیای اینترنت عوض کنید، چون بزرگ ترها دارند پاتوق های آنلاین محبوب جهان را قرق می کنند.

تحقیق جدیدی از مرکز تحقیقاتی Pew نشان می دهد استفاده از شبکه های اجتماعی از سوی افراد بالای 50 سال طی سال گذشته تقریبا دوبرابر شده است.

پیرهای آنلاین

رشد چشمگیر و برق آسای شبکه های اجتماعی می تواند تاثیرات بلند مدتی روی این سرویس ها و رویکرد صنایع گوناگونی که به بازاریابی و فروش این شبکه ها وابسته اند داشته باشد.

شبکه های اجتماعی؛ خوراک کاربران بالای 50

براساس گزارش Pew، استفاده از شبکه های اجتماعی بین کاربران 50 تا 64 ساله از 25 درصد به 47 درصد افزایش یافته است. این رقم حاکی از رشد کاربری 88 درصدی این گروه سنی در شبکه های اجتماعی از آوریل 2009 تا ماه مه گذشته است.

بر این اساس، حضور کاربران بالای 65 سال در سرویس های اجتماعی چون فیس بوک و توییتر دوبرابر شده است.

به عبارت دقیق تر جمعیت 13 درصد به 26 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که رشد پایگاه کاربری افراد 18 تا 29 ساله طی دوره مذکور از 76 درصد به 86 درصد رسیده است.

در حالی که رشد کاربران18 تا 29 ساله در سال 2997 به 67 درصد افزایش یافته بود، استقبال از شبکه های اجتماعی به تدریج در بین کاربران میانه سال و سالخورده افزایش یافت.

برای مثال در ماه مه 2008، این گروه سنی فقط حدود 25 درصد از جمعیت کاربران شبکه های اجتماعی را تشکیل می داد و گروه سنی 50 تا 64 ساله هم تنها 11 درصد کل کاربران سرویس های اجتماعی را شمال می شد. این در حالی است که جمعیت کاربران بالای 65 سال فقط به 7 درصد می رسید. با این حال از آن زمان تاکنون نرخ رشد گروه های سنی سالخورده تر نسبت به گروه سنی 18 تا 29 ساله سریع تر بوده است.

پیرهای آنلاین

مری مدن، یکی از متخصصان ارشد تحقیق مرکز تحقیقاتی Pew و مولف این تحقیق جدید می گوید: در حالی که کاربران بزرگسال جوان وزنه اصلی شبکه های اجتماعی به حساب می آیند، رشد جمعیت این پایگاه کاربری در مقایسه با گروه های سنی بالاتر، کمتر بوده است.

مدن اعلام کرد که ایمیل هنوز سرویس اینترنتی ارجح کاربران سالخورده تر برای برقراری ارتباط با یکدیگر محسوب می شود، اما بسیاری از این کاربران هم اکنون برای ارتباطات روزمره خود به سرویس های اجتماعی روی آورده اند.

به گفته مدن 20 درصد از افراد 50 تا 64 ساله به طور روزانه در شبکه های اجتماعی به فعالیت می پردازد. همچنین نرخ رشد کاربری افراد بالای 65 سال در سال 2010 به 13 درصد می رسد که این رقم در سال 2009 فقط 4 درصد بود.

عاملی برای کاهش شکاف نسل ها

در بین افراد 50 سال به بالا که در این تحقیق شرکت کرده اند، 44 درصد یعنی نزدیک به نیمی از آنها اعلام کرده اند که روز قبل از شرکت در این نظرسنجی از سرویس های اجتماعی استفاده کرده بودند.

بسیاری از افراد سالخورده نگران این مساله هستند که شبکه های اجتماعی به مانعی بین نسل های مختلف تبدیل شود و فاصله آنها با فرزندان و بستگان خود را بیشتر کند، اما گزارش مرکز تحقیقاتی Pew مدعی است "سرویس های اجتماعی می تواند به عاملی برای کاهش شکاف نسل ها تبدیل شود."

در این گزارش بیان شده است که در دنیای واقعی یا مجازی، پایگاه های اجتماعی بسیار معدودی وجود دارد که بتواند افراد تمام نسل ها و سنین را به این شکل دور یکدیگر گرد آورد.

هم اکنون به اشتراک گذاری لحظه به لحظه نظرات، ایده ها و احساسات در سرویس های اجتماعی در بین کاربران سالخورده و به خصوص گروه سنی 50 تا 64 ساله محبوبیت فراوانی یافته است. در حال حاضر 11 درصد از کاربران این گروه سنی از این سرویس لحظه به لحظه استفاده می کنند که این رقم در سال گذشته فقط به 4 درصد می رسید.

سرویس های اجتماعی می تواند به عاملی برای کاهش شکاف نسل ها تبدیل شود.

این نظرسنجی از سوی مرکز تحقیقات و نظرسنجی وابسته به دانشگاه پرینستون طی یک دوره یک ماهه از 20 آوریل تا 30 مه گذشته با پرسش و پاسخ تلفنی صورت گرفت. در این نظرسنجی 2 هزار و 252 تن از افراد بالای 18 سال شرکت کردند.

ترجمه: علی ارسلان شهلا

منبع: News Factor

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی