تبیان، دستیار زندگی
لطفاً خودتان را معرفی کنید و در مورد اختراعتان توضیح دهید.من حسام ملکی دانشجوی سال آخر خلبانی دانشگاه هواپیمایی کشوری هستم. از طرف شرکت هواپیمایی ماهان با طرح «هواپیمای بال زن» در نمایشگاه اختراعات ژنو شرکت کردم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با حسام ملکی

برنده اسكار و مدال برنز از نمایشگاه اختراعات ژنو 2005

لطفاً خودتان را معرفی کنید و در مورد اختراعتان توضیح دهید.

من حسام ملکی دانشجوی سال آخر خلبانی دانشگاه هواپیمایی کشوری هستم. از طرف شرکت هواپیمایی ماهان با طرح «هواپیمای بال زن» در نمایشگاه اختراعات ژنو شرکت کردم.

چه شد که به فکر این اختراع افتادید؟

من بلا استثناء هر وقت که پرنده ای را می بینم به آن نگاه می کنم که دارد چه می کند. مانوری که پرندگان می دهند خیلی مرا به خودش جذب کرد و باعث شد روی آن تحقیق کنم و نمونه اش را بسازم. اگر پرنده ای را در اتاق کوچکی رها کنید خیلی راحت پرواز می کند؛ یا مثلاً سنجاقک می تواند خیلی خوب مانور بدهد. با بررسی پرواز پرندگان، من حس کردم می توانم حتی هواپیمای جتی بسازم که بتواند در محیط های کوچک به راحتی و بدون اینکه به جایی برخورد کند مانور بدهد.

اصولاً هواپیماها در پرواز مشکلاتی دارند و باید به سرعت حرکت کنند تا بتوانند خودشان را در هوا نگه دارند؛ حتی هلیکوپتر هم مشکل دارد که به جایی برخورد نکند، ولی «هواپیمای بال زن» خیلی ساده می تواند پرواز کند و نسبت به هواپیما و هلیکوپتر نیروی بار بیشتری را داشته باشد.

اختراع شما چه کاربردهایی می تواند در صنایع و اقتصاد کشورمان داشته باشد؟

این پرنده دو حالت دارد: هم می توانید در سایز بزرگ از آن استفاده کنید هم در سایز خیلی کوچک. سایز خیلی کوچک برای امور نظارتی و مقاصد نظامی استفاده می شود؛ حتی می تواند یک دوربین کوچک را حمل کند و از محل های خاص فیلمبرداری کند؛ کاربرد دیگر آن حمل مسافر است.

این دستگاه یک سری ویژگی هایی دارد از جمله این که هواپیما اگر زاویه اش نسبت به افق زیاد باشد به سمت پایین می افتد و سقوط می کند، ولی این دستگاه چون بال هایش جا به جا می شود، این خاصیت را دارد که در مقابل چنین حوادثی مقاومت کند. من در تحقیقاتم متوجه شدم که الان اسرائیل دارد برای اهداف نظامی اش روی این قضیه کار می کند. ناسا نیز سیستم سنجاقک را کار می کند که بتواند روی سطح مریخ به جای آن روبات هایی که روی زمین حرکت می کند مورد استفاده قرار دهد؛ چون این دستگاه روی هوا می رود و می دانیم جاذبه در مریخ خیلی کمتر از جاذبه زمین است، بنابراین می تواند خیلی راحت چیزهایی را حمل کند، و نمونه برداری و عکسبرداری کند.

به نظر شما شرکت درنمایشگاه هایی نظیر نمایشگاه اختراعات ژنو چه کمکی می تواند به نخبگان جهان -علی الخصوص ایران- کند؟

جنبه ی بسیار عالی آن تبادل اطلاعات است. در بازدید از غرفه ها سوالات مان را از سایر شرکت کنندگان می پرسیم (و بالعکس) و باهم تبادل اطلاعات می کنیم؛ و مجموعاً می توانیم سطح علمی خودمان را بالا ببریم و اگر کسی نباشد که هدف سوء داشته باشد کل دنیا پیشرفت می کند؛ به طور کلی این کار باعث توسعه کارهای تحقیقاتی می شود.

چه کسانی عامل موفقیت شما بوده اند ؟

من حدود 8 سال است که کارهای تحقیقاتی انجام می دهم و افراد زیادی پشتیبانی ام کرده اند. تمام افراد خانواده ام ، همسرم، و خانواده همسرم شرایطی را ایجاد کردند که بتوانم رشد کنم. خیلی از خانواده ها به کارهای تحقیقاتی علاقه ندارند و از آن جلوگیری می کنند، ولی خانواده من خیلی کمکم کردند.

اختراعات دیگری هم دارید؟

بلی، این تقریباً هفتمین اختراع من است و دوست دارم باز هم اختراع داشته باشم و به فکر اختراع بعدی نیز هستم. از زمانی که وارد نمایشگاه شدم با خودم گفتم سال آینده حتماً دوباره در نمایشگاه شرکت خواهم کرد.

و نکته آخر؟

می خواستم از اسپانسرم (حامی مالی) تشکر کنم چون همانطور که می دانید پیدا کردن اسپانسر برای چنین نمایشگاه هایی خیلی سخت است و آقای عرب نژاد مدیر عامل شرکت ماهان ایر خیلی لطف کردند و حدود 3 میلیون تومان به من پول دادند تا بتوانم در این مسابقات شرکت کنم. هر چند ایشان می دانند که در اینجا تبلیغات زیادی برای شرکتشان نمی شود (چون به ژنو پرواز ندارند) با این همه ایشان خواست به من کمک کند. از ایشان و همچنین از خانواده ام متشکرم.

مصاحبه: بخش اجتماعی سایت تبیان

استعدادهای جوان

سهم ما از مدال های ژنو 2005

مشخصات افراد شركت كننده در مسابقات و عرصه اختراعات و تكنولوژی های جدید 2005 ژنو از ایران

دیدار مخترعان و نوآوران جوان كشور با رهبر معظم انقلاب اسلامی