تبیان، دستیار زندگی
هفته جهانی فضا مناسبتی است که به پیشنهاد سومین کنفرانس بین المللی سازمان ملل متحد از سال 2000 میلادی همه ساله از 4 تا 10 اکتبر در کلیه کشورهای عضو سازمان ملل برگزار می گردد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فضا در دستان ما

شاید زمانی که سید محمود خان قمی تلاش می کرد تا ناصرالدین شاه را برای احداث یک رصدخانه سلطنتی متقاعد کند و همیشه با این جمله معروف شاه مواجه می شد که می گفت: «ما برای هوا پول نداریم!» هیچ گاه فکر نمی کرد در حدود یک قرن دیگر قرار است در جهان، هفته ای را به عنوان «هفته جهانی فضا» نام گذاری کنند!

پوستر هفته جهانی فضا
هفته جهانی فضا چیست؟

هفته جهانی فضا مناسبتی است که به پیشنهاد سومین کنفرانس بین المللی سازمان ملل متحد از سال 2000 میلادی همه ساله از 4 تا 10 اکتبر در کلیه کشورهای عضو سازمان ملل برگزار می گردد. هدف از برگزاری این مناسبت، ارتقاء آگاهی عمومی، ترویج فرهنگ مناسب استفاده صلح جویانه از فضا و بزرگداشت نقش علوم و فناوری های فضایی در بهبود زندگی بشر است.

دلیل تعیین این تاریخ، بزرگداشت دو نقطه عطف در حوزه دسترسی به فضا است. 4 اكتبر 1957، تاریخ پرتاب اولین ماهواره ساخت بشر است و روز 10 اكتبر 1967 نیز تاریخ امضای قوانین مربوط به فعالیت كشورها در حوزه كشف و بهره برداری صلح آمیز از فضای ماورای جو از جمله ماه و سایر اجرام آسمانی است.

اهداف این هفته

هفته جهانی فضا فرصتی برای دولت‌هاست تا دستاوردها و فعالیت‌های فضایی خود را به اطلاع مردم برسانند. تشویق مردم به مشاركت در فعالیت‌های مرتبط با فضا نیز از مهم‌ترین اهداف این هفته به شمار می‌رود. این امر منجر به جلب حمایت‌های عمومی از برنامه‌های فضایی و ترویج راه‌اندازی نهادهای مرتبط با فضا خواهد شد. موارد زیر شاید از مهمترین دلایل برگزاری این هفته باشد:

-آموزش مردم نقاط گوناگون جهان راجع به فواید حاصل از بهره‌برداری از فضا

-رونق استفاده از فضا برای توسعه اقتصادی پایدار

-جلب حمایت‌های عمومی از برنامه‌های فضایی

-تشویق كودكان به فراگیری علوم و توجه به آینده

-ترویج راه‌اندازی نهادهای مرتبط با فضا در نقاط مختلف دنیا

-جلب همكاری‌های بین‌المللی برای آموزش و امداد فضایی

رویداد بسیار مهمی که قرار است در آینده ای نه چندان دور اتفاق بیافتد اعزام یک ایرانی به فضاست.

برنامه های ایران برای این هفته

محمد فروهر، دبیر هفته جهانی فضا در این باره می گوید: مراسم افتتاحیه این هفته با توجه به مصادف شدن با شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) با یك روز تاخیر در تاریخ 13/7/89 در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار می شود. او همچنین بازدید از آسمان نما، برگزاری نمایشگاه هایی در زمینه فضا در مدارس و مسابقه نقاشی، مقاله نویسی، ساخت ماكت و طرح ها و ایده های جدید در امور فضایی را از برنامه های این هفته ذكر كرد و افزود: همایش بازشناخت اسرار كیهان، همایش فضا و فناوران فضایی، كارگاه آموزشی استفاده از فناوری فضایی به منظور مدیریت بلایای طبیعی، گردهمایی انجمن های علمی هوا فضا، كارگاه آموزشی روند ثبت فنی – مقرراتی شبكه های ماهواره ای ITU، سمینار كارایی سنجش از دور در مطالعات بلایای طبیعی، سمینار پزشكی از راه دور، مراسم اختتامیه و اعطای محصولات فرهنگی سازمان فضایی به برگزیدگان این هفته از دیگر برنامه های درنظر گرفته شده برای هفته جهانی فضا در ایران است.

به طور کلی سازمان فضایی ایران برنامه های مختلفی را برای این هفته تدارک دیده است که می توانید تمام آن ها را در اینجا مشاهده کنید. اگر فرصت شرکت در این برنامه ها را ندارید بهتر است فیلم های مستند و سینمایی که قرار است با موضوع فضا در این هفته از شبكه های 2، 4 و تهران پخش شود را از دست ندهید!

انسان در فضا
مهمترین اتفاق فضایی ایران در آینده

خوشبختانه در طی چند سال اخیر پیشرفت های خوبی در حوزه صنعت هوافضا در ایران رخ داده است که شاید معروف ترین آنها پرتاب ماهواره امید باشد. اما رویداد بسیار مهمی که قرار است در آینده ای نه چندان دور اتفاق بیافتد اعزام یک ایرانی به فضاست.

رییس جمهور کشورمان ماه گذشته در یکی از سخنرانی های خود به این موضوع اشاره کرد و گفت: درباره اعزام انسان به فضا بر اساس برنامه سازمان فضایی ایران، فرستادن انسان به فضا در سال 1403 هجری شمسی پیش‌بینی شده بود، اما دولت برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داده تا در سال 1396 انسان را به فضا بفرستیم كه این اتفاقی عظیم در معادلات دنیاست زیرا حضور انسان ایرانی در فضا به معنای تسلط ایران بر فضاست.

مطالبی که در بالا به آن ها اشاره شد صرفا جهت آشنایی جزیی با هفته جهانی فضا و علت برگزاری آن بود. بخش دانش و فناوری تبیان قصد دارد همزمان با هفته جهانی فضا، در روزهای آینده به بررسی موضوعات مختلف فضایی بپردازد. انجمن نجوم تبیان نیز برنامه های مختلفی مانند مسابقه، انتشار گاهنامه، برگزاری کلاس و ... برای این هفته تدارک دیده است که می توانید در اینجا از آنها مطلع شوید.

با ما همراه باشید ...

تهیه و تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر